
Onko vaalimainontaasi käytettävissä pieni budjetti? Ei hätää – voit silti tavoittaa äänestäjäsi tehokkaasti! Vaikuttava vaalikampanja onnistuu vähemmälläkin, kun kohdennat mainontaasi oikein ja erotut kilpailijoista.
1. Tunnista äänestäjäsi
Kohdenna mainontasi niille, joissa viestisi resonoi parhaiten. Tutustu kohderyhmääsi tarkemmin miettimällä:
- Yhdistääkö heitä tietty teema, kuten esimerkiksi nuorten hyvinvointi tai ympäristönäkökulma?
- Missä he viettävät aikaansa? Seuraavatko he tarkalla silmällä paikallista uutismediaa tai kuuntelevatko ahkerasti radiota?
- Missä ja miten he liikkuvat – autoillen, bussilla, kävellen?
Mitä paremmin tunnet äänestäjäsi, sitä tehokkaammin tavoitat heidät – ja säästät euroja!
2. Tee viestistäsi selkeä ja erottuva
- Kiteytä ydinviestisi – mikä on tärkein asia, jonka haluat sanoa? Kerro se napakasti ja suoraan.
- Puhu suoraan äänestäjälle – haasta, kysy, innosta! Herätä mielenkiinto tutustumaan lisää.
- Hyödynnä kuvaa – ihmiset kiinnostuvat ihmisistä. Tuo oma persoonasi esiin.
3. Valitse tehokkaimmat kanavat tavoittamiseen
Pienellä budjetilla on tärkeintä näkyä siellä, missä äänestäjäsi ovat. Tässä muutamia esimerkkejä vaalimainontaan erityisen hyvin sopivista kanavista:
- Paikallinen uutismedia tavoittaa yhteiskunnallisista, paikallisista asioista kiinnostuneet lukijat. Mainonta uutismediassa luo myös luottamusta.
- Digitaalinen ulkomainonta – tienvarsien digisuurtaulut vangitsevat tehokkaasti niin autoilijoiden kuin jalankulkijoiden katseet isoilla näyttävillä mainospinnoillaan
- Paikallisbussien näytöt ovat erityisen hyvin kohdennettavissa – juuri niille alueille joissa potentiaaliset äänestäjäsi asuvat ja liikkuvat
4. Toista, toista ja muistuta!
Tehokkuus syntyy toistoista ja tunnettuus näkyvyydestä useammassa kanavassa. Kun yhdistät kanavia, huomioarvo kasvaa. Kun kanavat valitaan tarkasti, on monimediallisuuskin mahdollista jopa pienellä budjetilla!
- Printti + digi = yhdistämällä nämä kaksi kasvaa mainontasi huomioarvo jopa 85 prosenttia verrattuna mainontaan vain yhdessä kanavassa
- Printti + ulkomainonta = yhdistämällä nämä kaksi kasvaa mainontasi huomioarvo jopa 100 prosenttia verrattuna mainontaan vain yhdessä kanavassa
- Digi + ulkomainonta = yhdistämällä nämä kaksi kasvaa mainontasi huomioarvo jopa 145 prosenttia verrattuna mainontaan vain yhdessä kanavassa
5. Ohjaa tutustumaan, vahvista muistijälkeä
Muista lisätä mainoksiin linkki tai QR-koodi verkkosivuillesi. Varmista, että verkkosivusi ovat selkeät ja tarjoavat juuri sitä lisätietoa sinusta, mitä mainonnalla lupaat.
Otetaan yhdessä vaalit haltuun ja varmistetaan läpimenosi voittavalla vaalimainonnalla! Lue lisää ja ota meihin yhteyttä
Ajankohtaista