
Digitaalisen ulkomainonnan suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon muutama perusasia, jotka eroavat muusta mainonnan suunnittelusta. Ota niksit talteen, ja toimivan digitaalisen ulkomainoksen suunnittelu ei ole enää rakettitiedettä.
Digitaalisen ulkomainonnan asiantuntijamme Nea Barman nostaa esiin muutamia keskeisiä huomioita ja mahdollisuuksia, kun suunnittelet digitaalista ulkomainontaa.
Se, millaisessa ympäristössä digitaalinen ulkomainonta tulee näkymään, vaikuttaa suunnitteluun eniten.
Digitaalisessa ulkomainonnassa on monta muuttujaa, jotka tulee ottaa huomioon tehokasta ulkomainontaa suunnitellessa. Digitaalisen ulkomainonnan suunnittelu poikkeaa siis huomattavasti printtimainonnan suunnittelusta, jossa mainosympäristö ja lukukäyttäytyminen ovat hyvin vakioituneet.
- Missä digitaalisen ulkomainonnan mainospinta sijaitsee? Moottoritien varrella, bussipysäkillä vai sisätiloissa liikennevälineessä tai myymälässä. Sijainti ja ympäristö vaikuttavat etenkin siihen, millainen mahdollisuus erilaisilla kohderyhmillä on nähdä mainos ja katsella sitä. Millaisilla asioilla voit kiinnittää yleisön huomion erilaisissa ympäristöissä?
- Fyysinen koko ja formaatti? Viipymän ja ympäristön lisäksi ulkomainoksen suunnittelussa tulee ottaa huomioon se, millainen mainospinta ulkoisesti on. Onko mainospinta pysty vai vaaka? Näkyykö mainos mainospinnalla 30, 20, 10 vai 5 sekuntia kerrallaan? Onko mainos video- vai kuva- eli still-mainos?
Monessa tapauksessa digitaalisen ulkomainospinnalla ei esimerkiksi Liikenneviraston säännösten mukaan edes saa olla videota tai liikkuvaa kuvaa, vaan mainoksien pitää olla pysähtyneitä kuvamainoksia, jotka vaihtuvat 30 sekuntin välein mainospinnalla. Näin on esimerkiksi monella ulkomainospinnoilla, jotka sijaitsevat moottoriteiden varsilla. - Mikä on viipymä? Viipymä, eli kuinka kauan digitaalisen ulkomainoksen äärellä vietetään aikaa tai kuinka nopeasti mainos todennäköisemmin ohitetaan, vaikuttaa vahvasti siihen, millainen mainoksen tulee visuaalisesti olla. Nähdäänkö mainos vain hetken ajan vai katsotaanko tai seurataanko sitä jopa ajan kuluksi?
Kun aikaa on käytössä enemmän, muistijälkiä syntyy esimerkiksi viihdyttävistä tai oivalluttavista mainoksista. Silloin, kun mainospinnalla on pidempi viipymä, käytä sen tuoma etu brändisi ja viesti hyväksi.
Näin hyödynnät sesonkeja ulkomainonnassasi
Digitaalisen ulkomainonnan ehdoton hyöty on se, että mainoksen visuaalista ilmettä ja viestiä voidaan varioida puhuttelemaan ihmisiä juuri tietyn paikan läheisyydessä tai tiettynä sesonkina, jolloin mainoksesta tulee sen yleisölle entistä ajankohtaisempi ja juuri siihen hetkeen puhuttelevampi eli kiinnostavampi.
- Kulttuuriväki liikkeellä Järvenpäässä
Meksin uusi 30 digitaalisen ulkomainospinnan verkosto Järvenpään keskustassa tavoittaa tänä keväänä ja kesänä kulttuurista kiinnostuneita yleisöjä. Koko vuosi, mutta erityisesti kevät ja kesä 2025 ovat täynnä kulttuuriväkeä hemmottelevaa ohjelmaa Järvenpäässä, kun vietämme Jean Sibeliuksen syntymän 160-vuotisjuhlaa.
Kansallissäveltäjäämme muistetaan erityisesti 22.-27.4.2025 Järvenpäässä järjestettävällä Sibelius-viikolla. Lue lisää Järvenpään -kaupungin sivuilta.
Tutustu uuteen digitaaliseen ulkomainonnan verkostoomme tai kysy lisää Virpiltä:
Virpi Kokko
Myyntijohtaja
puh. 0400 515 206
virpi.kokko@media.fi - Helsingin pystydigiverkosto tavoittaa keskustan ulkopuolella
Toinen esimerkki miten hyödyntää digitaalisen ulkomainonnan sijaintia sekä sesonkia suunnittelussa on täysin uusi digitaalisen ulkomainonnan pystydigiverkosto Helsingissä. Nämä digitaalisen ulkomainonnan pinnat sijaitsevat juuri siellä, missä aktiiviset ja ostovoimaiset ihmiset liikkuvat Helsingissä.
Monia mahdollisuuksia puhuttelevalle ja ympäristöönsä istuvalle mainonnalle tarjoavat esimerkiksi pystydigipinnat Talin ja Paloheinän golfkenttien ja liikuntapaikkojen läheisyydessä sekä lukuisat Helsingin kauppakeskittymät. Muista myös digitaaliset suurtaulumme Helsingin liikenteen solmukohdissa.
Digitaalinen ulkomainonta tarjoaa paljon vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia.
Meksin asiantuntijat ja ammattilaiset ovat tukenasi kampanjoiden suunnittelussa alusta loppuun – aina oikeiden mainospintojen ja medioiden valinnoista itse mainoksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Ota yhteyttä! Luodaan yhdessä kohderyhmäsi tavoittavaa markkinointia.
Ajankohtaista