Siirry sisältöön
Tiedote

Ulkomainonnan uuden yleisömittausjärjestelmän kehittämishanke etenee

Artikkelin kuva


Ulkomainonnan uuden yleisömittausjärjestelmän kehittämishanke etenee

Konsortio, johon kuuluvat Bauer Media Outdoor (ex Clear Channel), JCDecaux Finland, Mediateko, MEKS ja Outshine, toteuttaa hankkeen, jolla Suomen mediamarkkinaan saadaan ulkomainonnan yhteinen yleisömittausjärjestelmä sekä staattiselle että digitaaliselle ulkomainonnalle.

Mediamarkkinalle merkittävää hanketta on edistetty vaiheittain viimeisen vuoden aikana yhteistyössäjärjestelmätoimittajan AllUnite A/S:n kanssa. Hankkeessa on tähän mennessä viety eteenpäin eriulkomainosympäristöjen mittaustarpeita, mainospintojen luokitteluja sekä yleisömittauksenkäyttöliittymien, kuten inventaari- ja kampanjanhallinta työkalujen, suunnittelua.

Keväällä 2025 hankkeelle perustettiin Asiantuntijakomitea, jossa ulkomainosyhtiöiden edustajien lisäksi, on edustajia Suomen suurimmista mediatoimistoista. Asiantuntijakomitea ottaa kantaa sekä tekee ehdotuksia ulkomainonnan yleisömittauksen toteutuksesta sekä kehittämisestä. Komitea myös seuraa mittauksen tuottamia tuloksia ja pyrkii lisäämään yhteistä ymmärrystä siitä, miten tuloksia olisi parasta käyttää.

Uskomme, että täysin uudistunut, kattava yleisömittaus sekä laadukas data saavat ulkomainostoimijat ja mediatoimistot ottamaan järjestelmän käyttöön mielellään. Ensimmäistä kertaa ulkomainonnan yleisömittaus pystyy tuottamaan lähes reaaliaikaista tietoa todellisista kontakteista.

Yleisömittausjärjestelmän ensimmäisen vaiheen lanseerauksen arvioidaan toteutuvan vuoden 2026 aikana.

Lisätietoja:

Emma Syyrakki
Media Metrics Finland
Tutkimuspäällikkö
emma.syyrakki@mediametrics.fi