Siirry sisältöön
Uusimaa

Kampanja meni hyvin, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa?

Jutta Utriainen

Artikkelin kuva

Anna kampanjan opettaa ja siirrä opit arkeen seuraavien kampanjoiden hyödyksi

Markkinointikampanjoita mitataan tänä päivänä tarkemmin kuin koskaan. Klikit, näyttökerrat, CTR ja konversiot tuottavat nopeasti dataa, joka antaa kuvan siitä, miten kampanja toimi. Mutta mitä se oikeastaan kertoo – riittääkö se?

Usein kampanjadata jää kampanjan kokoiseksi. Se kertoo, mitä tapahtui, mutta ei vielä sitä, miksi, kenelle tai missä vaiheessa asiakas oli päätöksentekonsa kanssa. Jos mittareita katsotaan vain toteutuksen päätyttyä, jää iso osa arvosta hyödyntämättä. Hyvä kampanja tuottaa näkyvyyttä. Erinomainen kampanja opettaa.

Asiakasymmärrys tuo datalle tulkintakyvyn

Kun kampanjadataa yhdistetään asiakasymmärrykseen, siirrytään pelkistä tunnusluvuista todelliseen vaikuttavuuteen. Siihen, mitä brändi sai aikaan asiakkaan mielessä.

Mitä enemmän ymmärrämme asiakkaan tilannetta, motiiveja ja matkaa kohti ostopäätöstä, sitä tarkemmin osaamme lukea myös kampanjan vaikutuksia:

  • Osuimmeko oikeaan hetkeen?
  • Herättikö viesti kiinnostusta vai ohitettiinko se?
  • Jäikö brändi mieleen, vai näkyikö se vain hetken?

Näiden kysymysten vastaukset eivät löydy pelkistä prosenteista. Ne löytyvät kontekstista.

Mittarit eivät yksin riitä

Markkinointia tehdään yhä enemmän liiketoiminnan tuloksien näkökulmasta, ja niin pitääkin. Tuloksellisuutta ei voi kuitenkaan johtaa pelkästään kampanjakohtaisista mittareista.

Jos tarkastellaan vain sitä, kuinka moni klikkasi, jää huomaamatta se, kuinka monelle viestisi jäi mieleen vaikka klikkiä ei tullutkaan. Tai se, miten kampanja vaikutti niihin, jotka eivät vielä olleet valmiita ostamaan, mutta ovat matkalla sinne. Tuloksellinen brändityö alkaa usein siitä, mitä ei vielä voi mitata.

Oivallukset käyttöön, ei mappiin

Tärkein kysymys kampanjan jälkeen ei ole, oliko se onnistunut. Tärkein kysymys on: mitä tästä opimme ja miten hyödynnämme sen jatkossa?

Usein kehitystyö pysähtyy siihen, että kampanjatulokset kirjataan muistiin, mutta niitä ei kytketä pidempään asiakaspolkuajatteluun tai brändin strategisiin tavoitteisiin. Oivallusten pitää siirtyä myös myynnin, sisällöntuotannon ja mediavalintojen arkeen.

Miten me voimme auttaa?

Mediakonserni Keskisuomalainen tarjoaa mainostajille ja brändimarkkinoijille enemmän kuin näkyvyyttä. Tarjoamme näkemystä. Yhdistämme kampanjadataa, asiakasymmärrystä ja mediakäyttäytymisen kontekstia, jotta brändisi voi kehittää markkinointia oikeaan suuntaan – ei vain katsoa, miten yksittäinen kampanja meni.

Autamme tunnistamaan ne hetket, joissa brändisi vaikutti sekä ne kohdat, joissa se jäi näkymättömäksi. Koska paras kampanja ei ole se, joka näkyy, vaan se, joka muistetaan.

Autamme sinua onnistumaan. Ota yhteyttä:

Juuso Rönkkö
Myyntijohtaja (KAM)
Pääkaupunkiseutu
+358401864828
Virpi Kokko
Myyntijohtaja (Asiakkuuspäälliköt)
Itäinen-Uusimaa
+358400515206