Siirry sisältöön
Uusimaa

Digitaalinen ulkomainonta vauhdittaa verkkokaupan myyntiä

Jutta Utriainen, Marke-Riitta Knuts

Artikkelin kuva

Digitaalinen ulkomainonta toimii – erityisesti Black Fridayna

Black Friday on vuoden suurimpia ostospäiviä, ja kilpailu kuluttajien huomiosta on kovaa. Digitaalinen ulkomainonta tarjoaa tehokkaan keinon erottua ja houkutella asiakkaita verkkokauppaan juuri silloin, kun ostopäätöksiä tehdään. Sen vahvuus on tavoittavuus: näyttävät mainospinnat näkyvät siellä, missä ihmiset liikkuvat – kauppakeskuksissa, liikenteen solmukohdissa ja katukuvassa.

Toisin kuin perinteinen ulkomainonta, digitaalinen versio on ketterä. Kampanjan voi käynnistää, päivittää ja kohdentaa nopeasti – esimerkiksi ajoittamalla viestit Black Friday -viikonlopun eri vaiheisiin. Näin brändi pysyy näkyvillä ja relevanttina koko ostohuuman ajan.

Tutkimus: Vaikutus ostopolkuun ja verkkovierailuihin

Tutkimukset osoittavat, että digitaalinen ulkomainoskampanja ei ainoastaan kasvata tunnettuutta, vaan myös ohjaa tehokkaasti liikennettä verkkosivuille ja verkkokauppaan.

Kun mainonnan viesti yhdistetään selkeään kutsuun toimintaan, kuten verkkokaupan osoitteeseen tai kampanjakoodiin, saadaan aikaan suoria tuloksia myynnissä.

Konkreettiset tulokset: verkkosivut, haut ja myynti

Iro Researchin toteuttama tutkimus “Tuhat suomalaista” (2025) todentaa, että digitaalinen näkyvyys vaikuttaa kuluttajien ostopolkuun:

  • se lisää tiedon saantia tuotteesta,
  • vaikuttaa ostokäyttäytymiseen ja
  • ohjaa myymälä- sekä verkkokauppavierailuihin.

Pääkaupunkiseudulla digitaalinen ulkomainonta kasvattaa verkkokauppavierailuja +18 %-yksikköä yli maan keskiarvon.

Lue lisää: Ulkomainonta vaikuttaa ja ohjaa myyntiin tutkitusti

Lue lisää: Ulkomainonta kuluttajan ostopolulla – Digisuurtaulut nostavat brändit arjen näkyvyyteen

Myös yhdysvaltalaistutkimuksen tulokset puhuvat digitaalisen ulkomainonnan puolesta. Sen mukaan digitaalinen ulkomainonta on tehokkaampaa kuin kilpailet kanavat. Tutkimuksen mukaan aikuisista, jotka ovat nähneet digitaalisen ulkomainoksen:

  • 74 % tekee jonkin digitaalisen toimenpiteen (esim. verkkosivuvierailu, hakukonehaku, kampanjakoodin käyttö)
  • 38 % vierailee mainostajan verkkosivuilla ja
  • 44 % tekee hakukonehaun mainostajan tuotteesta.

Lähde: OAAA / Harris Poll: Digital OOH Advertising Effectiveness 2024

Näin hyödynnät mahdollisuuden

Black Fridayn lähestyessä on siis erinomainen hetki varmistaa, että näyttävät digipinnat ovat osa omaa markkinointisuunnitelmaa. Näin maksimoit näkyvyyden ja kasvatat verkkokaupan kävijävirtaa.

Varmista, että brändisi on näkyvillä silloin kun asiakkaat tekevät päätöksiä. Ota yhteyttä – autamme suunnittelemaan tavoittavan digitaalisen ulkomainoskampanjan Black Fridaylle.

Tavoittavat digitaaliset ulkomainonnan ratkaisut meiltä.

Ota yhteyttä!

Juuso Rönkkö
Myyntijohtaja (KAM)
Pääkaupunkiseutu
+358401864828
    Virpi Kokko
    Myyntijohtaja (Asiakkuuspäälliköt)
    Itäinen-Uusimaa
    +358400515206