Siirry sisältöön
Yleinen

Data auttaa Meksin asiakkaita

Artikkelin kuva

Data tekee päätöksistä osuvampia ja palveluista parempia

Meksissä ja Mediakonserni Keskisuomalaisessa datalla on keskeinen rooli palveluiden kehittämisessä ja raportoinnissa. Itsessään data – tieto tai havainto – ei auta vielä pitkälle, vaan siitä pitää jalostaa kaupallisesti hyödyllistä informaatiota.

Tietoja rikastamalla syntyy kokonaiskuva

Digitaalisten palveluiden käytöstä kertyy paljon tietoa joka päivä. Muun muassa asiakkaiden vierailuista verkkopalveluissa kertyy paljon raakadataa, joka auttaa ohjaamaan esimerkiksi palvelukehitystä ja kohderyhmäsuunnittelua.

Käytämme verkkokäyttäytymiseen liittyvien tietojen rikastamiseen niin sisäisiä kuin ulkoisia tietolähteitä. Yhdistämällä tietoja useista eri lähteistä saadaan kokonaisvaltainen kuva asiakaskäyttäytymisestä ja kehitettyä ratkaisuja, jotka palvelevat Mediakonserni Keskisuomalaisen kuluttaja- ja mainostaja-asiakkaita monipuolisesti.

Datan avulla kehitämme esimerkiksi mediabrändiemme verkkosivujen elementtejä kokeilujen ja niiden analysoinnin kautta sellaisiksi, että ne täyttävät niille asetetut tavoitteet entistä paremmin. Data tuo siis tehokkuutta, koska sen avulla nähdään, mikä toimii ja mikä ei, jolloin resurssit käytetään viisaammin.

Visualisointi oivalluttaa

Datan visualisointi on keskeinen osa datan hyödyntämistä. Hyvä visualisointi tiivistää datasta laadukasta informaatiota, jota on helppo omaksua. Visualisointeja tehdään ad hoc -tarpeisiin ja jatkuvaa raportointia varten. Raportoinnissakin on useita eri tasoja. Liiketoiminnan ylätason raportointi ja operatiivinen raportointi poikkeavat toisistaan, koodareille jo pelkistetty näkymä tuo apua kehitystyöhön.

Rikastamisen jälkeen dataa hyödynnetään myös suoraan asiakkaille tarjottavissa palveluissa. Konkreettinen esimerkki tällä hetkellä on tilaajille tarjottava personoitu uutiskirje. Meksin mainostaja-asiakkaat puolestaan pystyvät kohdentamaan mainoskampanjoitaan tietyille kohderyhmille rikastedatan avulla.

Datan avulla pyritäänkin palvelemaan asiakkaita heidän tarpeissaan. Tämä ajattelu ohjaa datatiimin työskentelyä aina datan keräämisestä sen visualisointiin asti.

Johannes Niemeläinen
datapäällikkö
Mediakonserni Keskisuomalainen