Aineisto-ohjeet: Verkko

Aineiston toimitus

Aineiston toimituksen yhteydessä ilmoita seuraavat tiedot:

  • Mainostajan ja kampanjan nimi
  • Julkaisupäivä(t)/-aika
  • Näyttöjen määrä
  • Kohdemedia (mikä palvelu / mikä mainospaikka/mainosratkaisu)
  • Kampanjan www-osoite, johon mainoksen tulee klikatessa ohjata
  • Mainostajan yhteystiedot
  • Materiaalin toimittajan yhteystiedot / yritys / yhteyshenkilö 
  • Toimita aineisto jpg, png, gif, HTML5 -muodossa, kolmannen osapuolen tagimateriaali

 

Valmiin aineiston julkaisukelpoisuuden tarkistamisesta veloitamme tarkistusmaksun, joka on 5 €. Tarkistusmaksu on materiaalikohtainen.

 

Katso aineistoaikataulut ja -osoitteet Katso display -hinnat

 

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia. Mainokset sijoitetaan paikoilleen viimeistään kampanjan ensimmäisenä päivänä kello 10.00 mennessä.

 

Aineiston myöhästyminen

Jos verkkoaineistoa ei ole toimitettu määräaikaan mennessä oikeassa muodossa tai se on vahingoittunut / toimimaton tai sisältö ei ole julkaisuvaatimusten mukainen, niin tällöin Mediakonserni Keskisuomalainen ei takaa, että mainos voidaan julkaista haluttuna ajankohtana. Jos verkon kampanja-aineisto toimitetaan myöhässä, voi myöhästyminen tai toimimattomuus aiheuttaa sen, ettei kampanja voi alkaa haluttuna ajankohtana ja kampanjasta ei saada kerättyä kampanjaraporttia. Lisäksi vähennetään kampanjan näyttöjä myöhästymisen suhteessa (laskutus silti 100%).

 

Verkkoaineiston vaihtaminen

Kampanjaa varattaessa on ilmoitettava, montako mainosta kampanjaan tulee ja miten niitä halutaan vaihdettavan. Kampanja-aikana aineiston voi halutessaan vaihtaa kerran per mainospaikka per kampanja-aika. Vaihtoaineiston toimitus on aineistoaikataulun mukainen. Useammasta mainoksen vaihdosta laskutamme tuntiveloituksen mukaisesti, samoin kuin yllättävistä kampanjan aikana tapahtuvista vaihdoista. Veloitus minimissään 40 euroa (+alv).

 

Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat

Paketti Koko (px) Kuvan max. tiedostokoko (kt) HTML5 max. tiedostokoko (kt)
Paraati 980x400, 300x300 980x400: 200kt, 300x300: 100kt 250
Maksiparaati 980x552, 300x600 980x552: 200kt, 300x600: 100kt 250
Paraatikaruselli 980x250, 300x250 250
Pystyparaati 300x600 100 250
Digikokosivu 620x891, 300x431/300x600 620x891: 200kt, 300x600: 100kt 250
Panorama 980x120, 300x150 100 250
Boksipaketti 300x250 100 250
Tuplaboksi 468x600, 300x431 100 250
Jättiboksi 468x400, 300x300 100 250
Boksikuutio 300x250, 300x300 250
Jättiboksikuutio 468x400, 300x300 250
Tarra 300x200, 300x300 100 Ei sallittu
Tikkeri 1600x45, 300x150 100 Ei sallittu
Avaussivun hallinta 600x700 150 Ei sallittu

Paraati
980x400, 300x300 px

Maksiparaati
980x552, 300x600 px

Paraatikaruselli
980x250, 300x250 px

Pystyparaati
300x600 px

Digikokosivu
620x891, 300x431/300x600 px

Panorama
980x120, 300x150 px

Boksipaketti
300x250 px

Tuplaboksi
468x600, 300x431 px

Jättiboksi
468x400, 300x300 px

Boksikuutio
300x250, 300x300 px

Jättiboksikuutio
468x400, 300x300 px

Tarra
300x200, 300x300 px

Tikkeri
1600x45, 300x150 px

Avaussivun hallinta
600x700 px

* Kuvatiedostojen tulee olla jpg, jpeg, gif tai png ‐muodossa

 

Noudatamme ohjeistuksissa IAB Finlandin verkkomainonnan standardeja. Hintoihin lisätään voimassa oleva alv. Kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa. Kilotavurajoja ei voi kiertää käyttämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagia. Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

 

HTML5-aineistoista huomioitavaa Ensilatauksen tulee olla mahdollisemman pieni, ja olisi hyvä välttää turhien requestien määrää. Ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia olisi syytä välttää. Mikäli se on mainoksen kannalta välttämätöntä, voi jälkilataus olla kilotavurajoiltaan maksimissaan saman suuruinen kuin ensilataus. Lue lisää IAB:n HTML5-aineistojen ohjeista

 

Lataa tästä HTML5 -aineisto-ohje Google AdManageriin.

 

Muut toteutukset

Avaussivun hallinta

  • Koko on 600 x 700 px, max 150 kt
  • Kuva-aineisto .jpg tai .png (ei html5, video, rich media-aineistoja)
  • Aineisto sijoitetaan lehden päässä valmiiseen pohjaan, jossa mainoksen yläreunassa on valmiina lehden logo, sekä ”sulje mainos”-toiminto.

Tarrapaketti

• Mainoksen yläreunassa on valmiina sulje-painike.

Tikkeripaketti

• Tikkeri on selainikkunan alalaidassa näkyvä nauhamainen mainosmuoto, joka pysyy paikallaan sivua selailtaessa.
• Desktop‐toteutuksessa on itsessään mukana sulje–painike eli mainokseen ei painiketta tarvitse erikseen tehdä.
• Ota huomioon toteutuksessa, että kapeilla näytöillä suuri osa tikkeristä jää piiloon. Sijoita ydinviestit mainosalueelle vasempaan reunaan (mainosala 980 x 45 px) ja täytä taustavärillä loput tikkeristä. Myös symmetrisyys toimii hyvin.

Rich Media -toteutukset

Mobiilin rich media -ratkaisut näkyvät iOS- ja Android-laitteissa sekä osassa Windows-laitteita.  Mainokset kohdennetaan niin, että ne näkyvät vain laitteilla, joilla ne toimivat oikein. Katso esimerkkitoteutuksia täältä

 

Rich Media -mainokset ja videomainokset voit toteuttaa mm. Adformin studio-työkalun avulla.

 

Paraatikaruselli koostuu seuraavista osista:

  • Taustakuva 980 x 250 px, maksimipaino 40kt. Parhaiten taustakuvana toimii yksinkertainen tasavärinen kuva. Yrityksen logot tulee sijoittaa vasempaan ylä- tai alareunaan mainospaikan responsiivisuuden vuoksi.
  • Diat 5-10 kpl, koko 300 x 250 px, maksimipaino 40 kt/ kuva
  • Ohjausosoitteet: taustakuvalle ja jokaiselle dialle voi olla oma ohjausosoite.

 

Outstream-videoratkaisut

Videotuotteet ovat outstream-videoratkaisut: vertikaali- eli pystyvideo ja yläpaikan vaakavideo sekä in-banner-videot (näiden aineisto-ohje alempana). Ensin mainitut ovat videomainoksia, jossa mp4-tiedosto sisältää koko aineiston eikä banneri sisällä muita elementtejä.

 

Aineisto-ohje:
• tiedostomuoto: mp4
• pituus: max 30 sekuntia, suositus 5–10 sekuntia
• tiedostokoko: 4 mt
• kuvasuhde: 16:9 tai 9:16
• tarvitaan url, johon ohjaus mainosta klikatessa

In-banner videoratkaisut

Yleisimmin in-banner-aineistona käytetään kuvabannerin ja videon yhdistelmää. Video voi täyttää myös koko mainospaikan. In-banner-videopaketteja ovat videoparaatipaketti, jättiboksivideopaketti ja boksivideopaketti.

 

Aineiston valmistamisessa voit hyödyntää Adformin Studiota aineiston valmistukseen. Adformin työkalun ohjeet täältä. Huomaa, että valmiin aineiston yhteenlaskettu koko ei saa ylittää 4 mt kokoa. Toimita valmis aineisto Adformin zipinä.

Paraativideopaketti

Desktop:

  • taustakuvan pikselikoko 980x400px, josta näkyviin jää vasemmasta reunasta 269x400px kokoinen alue. Taustakuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • videon koko 711x400px. Videon muoto mp4.
  • videon aloituskuva 711x400px, näkyy ennen videon käynnistymistä. Kuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • tiedostojen (video, kuvat) yhteenlaskettu koko saa olla maksimissaan 4mt.
  • url-osoite, johon ohjaus mainosta klikatessa
  • play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvan päälle.

 

 

Mobiili:

  • taustakuvan pikselikoko 300x300px, josta näkyviin jää alareunasta 300x131px kokoinen alue. Taustakuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • videon koko 300x169px. Videon muoto mp4.
  • videon aloituskuva 300x169px, näkyy ennen videon käynnistymistä. Kuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • tiedostojen (video, kuvat) yhteenlaskettu koko saa olla maksimissaan 4mt.
  • url-osoite, johon ohjaus mainosta klikatessa
  • play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvan päälle.

 

 

 

Jättiboksivideopaketti

Desktop:

  • taustakuvan pikselikoko 468x400px, josta näkyviin jää alareunasta 468x137px kokoinen alue. Taustakuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • videon koko 468x263px. Videon muoto mp4.
  • videon aloituskuva 468x263px, näkyy ennen videon käynnistymistä. Kuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • tiedostojen (video, kuvat) yhteenlaskettu koko saa olla maksimissaan 4mt.
  • url-osoite, johon ohjaus mainosta klikatessa
  • play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvan päälle.

 

 

Mobiili:

  • taustakuvan pikselikoko 300x300px, josta näkyviin jää alareunasta 300x131px kokoinen alue. Taustakuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • videon koko 300x169px. Videon muoto mp4.
  • videon aloituskuva 300x169px, näkyy ennen videon käynnistymistä. Kuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • tiedostojen (video, kuvat) yhteenlaskettu koko saa olla maksimissaan 4mt.
  • url-osoite, johon ohjaus mainosta klikatessa
  • play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvan päälle.

 

 

 

Boksivideopaketti

Desktop:

  • taustakuvan pikselikoko 300x250px, josta näkyviin jää alareunasta 300x81px kokoinen alue. Taustakuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • videon koko 300x169px. Videon muoto mp4.
  • videon aloituskuva 300x169px, näkyy ennen videon käynnistymistä. Kuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • tiedostojen (video, kuvat) yhteenlaskettu koko saa olla maksimissaan 4mt.
  • url-osoite, johon ohjaus mainosta klikatessa
  • play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvan päälle.’

 

 

Mobiili:

  • taustakuvan pikselikoko 300x300px, josta näkyviin jää alareunasta 300x131px kokoinen alue. Taustakuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • videon koko 300x169px. Videon muoto mp4.
  • videon aloituskuva 300x169px, näkyy ennen videon käynnistymistä. Kuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • desktop versio voidaan ajaa myös mobiiliin, mutta voit halutessasi tehdä 300x300px koossa mobiiliaineiston.

 

 

 

Pystyparaativideopaketti

Desktop ja mobiili:

  • taustakuvan pikselikoko 300x600px, josta näkyviin jää alareunasta 300x66px kokoinen alue. Taustakuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • videon koko 300x534px. Videon muoto mp4.
  • videon aloituskuva 300x534px, näkyy ennen videon käynnistymistä. Kuvan tiedostomuoto tulee olla jpeg tai png.
  • play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvan päälle
  • tiedostojen (video, kuvat) yhteenlaskettu koko saa olla maksimissaan 4mt.
  • url-osoite, johon ohjaus mainosta klikatessa

 

 

 

Diginatiivimainoksen ja -artikkelin aineisto-ohje

Natiiviartikkeleiden ulkoasu on samankaltainen kuin journalistiemme toimittamissa jutuissa ja julkaisussa käytetään samaa järjestelmää. Julkisen sanan neuvoston ohjeistuksen mukaan maksettu sisältö tulee erottaa journalistisesta sisällöstä, maksetun sisällön erottaa ”Mainos”-tunnisteesta.

 

  • Sivuston etusivulle ja artikkelisivulle tuleva natiivimainos, joka ohjaa natiiviartikkeliin.
  • Natiiviartikkelisivu, joka koostuu tekstistä, kuvista ja linkeistä.
  • Kampanjan jälkeen kattava kooste natiivimainoksen- ja artikkelin tuloksista

 

Aineistot pitää toimittaa vähintään 4 arkipäivää ennen kampanjan alkamista poikkeuksellisesti osoitteeseen adops@media.fi. Tulet ennen julkaisua saamaan vedoksen valmiista diginatiivista, joten muistathan vastata viestiin.

 

Natiiviartikkeli:

  • Otsikko: suositeltu pituus 80-150 merkkiä.
  • Ingressiotsikko: suositeltu pituus 100-250 merkkiä.
  • Kuvat: 2-5 kpl, toimitetaan vaakakuvina, jpg-muodossa, kuvan suositeltu leveys 1440 pikseliä leveä, tarkkuus 72 ppi ja väriprofiili sRGB. Nimeä kuvat niin, että niistä käy ilmi, mikä on jutun pääkuva, toinen kuva jne. Muista myös kuvatekstit.
  • Teksti: suositeltu pituus 2500-3000 merkkiä, toimitetaan word-tiedostona, ei pdf. tekstissä/ artikkelin lopussa. Huom. do follow -linkit eivät ole sallittuja.
  • Videot: lisää tekstitiedostoon mahdolliset Youtube/vimeo-linkit, jotka upotetaan artikkeliin.
  • Logo: toimita logo png/jpg.-tiedostona ja syvättynä, eli logossa ei saa olla värillistä taustaa.
  • Yritysesittely: Yrityksen lyhyt esittelyteksti logon yhteydessä on oivallinen paikka kertoa perustiedot yrityksestä yhteystietoineen.

Näköislehden aineisto-ohjeet

Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat,  Itä-Häme, Itä-Savo, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Länsi-Savo, Uutisvuoksi, Aamuposti, Helsingin Uutiset, Keski-Uusimaa, Loviisan Sanomat, Länsiväylä, Länsi-Uusimaa, Nurmijärven Uutiset, Mäntsälän Uutiset, Sipoon Sanomat, Tamperelainen, Uusimaa, Vantaan Sanomat,  Vihdin Uutiset, Keskisuomalainen, Iisalmen Sanomat, Warkauden Lehti ja Savon Sanomat

 

  • Mainosformaatti jpg tai png.
  • Ei tag-aineistoja.
  • Tarkat Richmedia aineisto-ohjeet tästä
  • Aineistoon lisätään automaattisesti koko kuva-alueen kokoinen linkkialue. Liitä aineiston mukaan www-osoite, johon mainoksen tulee klikatessa ohjautua.
  • Kuva-aineisto skaalautuu automaattisesti puhelimen erikokoisille näytöille. Reunoille lisätään automaattisesti mustaa marginaalia, jos laitteen näytöllä on erilainen kuvasuhde.
  • Pystyorientaatio: W1536 x H2008 px ja vaakaorientaatio W2048 x H1496 px
  • Mainoksen koko 2 Mt

 

Videomainos:

  • Videomainos on kokosivun mainosmuoto, jossa mainostajan video toistetaan autoplayllä käyttäjän saapuessa mainosnäkymään. Käyttäjä voi kytkeä videoon äänet mainoksen oikeassa alakulmassa olevasta ikonista, oletuksena video toistetaan ilman ääniä.
  • Mainos toimii käyttäjän laitteella sekä pysty- että vaakaorientaatiossa. Videoplayer sijoitetaan mainokseen keskiosaan mainostajan toimittamien taustakuvien päälle, joihin voi sijoittaa mahdolliset kuva- ja tekstielementit. Taustakuvissa on koko sivun kattava linkkialue, johon kiinnitetään mainostajan toimittama linkki.

 

Monisivuinen esitemainos: 

  • Monisivuinen mainos muodostuu useammasta mainosnäkymästä, jota voidaan selata eteenpäin joko pyyhkäisemällä pystysuunnassa tai nuolipainikkeista painamalla. Mainospohja soveltuu erinomaisesti esimerkiksi printtiesitteiden, tarjousliitteiden ja asiakaslehtien käyttämiseen mainoksena.
  • Jokaiseen mainosnäkymään lisätään painike, josta ohjataan kampanjasivustolle.

 

Aineisto-ohjeet:

https://help.richie.fi/article/42-rich-media-valmisratkaisut