Cxense Display

Verkkokampanjan aineisto-ohjeet

Aineiston toimitus

Printti ja verkkoaineistot toimitetaan osoitteeseen meks@media.fi Aineiston toimituksen yhteydessä ilmoita seuraavat tiedot:

  • Mainostajan ja kampanjan nimi
  • Julkaisupäivä(t)/-aika
  • Näyttöjen määrä
  • Kohdemedia (mikä palvelu / mikä mainospaikka/mainosratkaisu)
  • Kampanjan www-osoite, johon mainoksen tulee klikatessa ohjata
  • Mainostajan yhteystiedot
  • Materiaalin toimittajan yhteystiedot / yritys / yhteyshenkilö 

Aineistoaikataulu

Valmiin aineiston määräajat  5 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä: Erikoisratkaisut ja kaikki muut kuin kuvamainosmuodot. 3 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä: GIF‐, JPG‐ tai PNG‐kuva‐aineistot, kolmannen osapuolen tägimateriaali.

Valmistettava aineisto 3-5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia. Mainokset sijoitetaan paikoilleen kampanjan ensimmäisenä päivänä kello 10.00 mennessä.

Aineiston myöhästyminen Jos verkkoaineistoa ei ole toimitettu määräaikaan mennessä oikeassa muodossa tai se on vahingoittunut / toimimaton tai sisältö ei ole julkaisuvaatimusten mukainen, niin tällöin Mediatalo Keskisuomalainen ei takaa, että mainos voidaan julkaista haluttuna ajankohtana. Jos verkon kampanja-aineisto toimitetaan myöhässä, voi myöhästyminen tai toimimattomuus aiheuttaa sen, ettei kampanja voi alkaa haluttuna ajankohtana ja kampanjasta ei saada kerättyä kampanjaraporttia. Lisäksi vähennetään kampanjan näyttöjä myöhästymisen suhteessa (laskutus silti 100%).

Verkkoaineiston vaihtaminen Kampanjaa varattaessa on ilmoitettava, montako mainosta kampanjaan tulee ja miten niitä halutaan vaihdettavan. Kampanja-aikana aineiston voi halutessaan vaihtaa kerran per mainospaikka per kampanja-aika. Vaihtoaineiston toimitus on aineistoaikataulun mukainen. Useammasta mainoksen vaihdosta laskutamme tuntiveloituksen mukaisesti, samoin kuin yllättävistä kampanjan aikana tapahtuvista vaihdoista. Veloitus minimissään 40 euroa (+alv).

Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat

Mainosmuoto Koko – px Kuva max. kt* HTML5 max. kt**
Digietusivu 600x700 150 HTML5 ei sallittu
Digietusivu 2 700x600 150 HTML5 ei sallittu
Maksiparaati 980 x 552 80 200
Paraati 980 x 400 80 200
Paraatikaruselli 980x250 200
Panorama 980 x 120 40 100
Jättibanneri 728 x 90 40 100
Suurtaulu 140 x 350 40 100
Pidennetty suurtaulu 160 x 600 40 100
Torni 200 x 900 60 100
Jättiboksi 468 x 400 40 100
Tuplaboksi 468 x 600 60 200
Mainosboksi 300 x 250 40 100
Pystyparaati 300 x 600 60 100
Tikkeri 1600 x 45 40 HTML5 ei sallittu
Tarranurkka 300 x 200 40 HTML5 ei sallittu

Puhelin

Paraati 300 x 300 40 80
Panorama 300 x 150 30 50
Tikkeri 320 X 75 30 HTML5 ei sallittu
Pystyparaati 300 x 600 60 80

* Maksimi tiedostokoko kuva-aineistolle. ** Maksimi tiedostokoko HTML5-aineiston ensilataukselle.

Tietokone ja tabletti

Digietusivu

Digietusivu 600x700px

Digietusivu 2

Digietusivu 2 700x600px

Maksiparaati

Maksiparaati 980x552px

Paraatipaikka

Paraati 980x400px

Panorama

Panorama 980x120px

Jättibanneri

Jättibanneri 728x90px

Suurtaulu

Suurtaulu 140x350px

Digietusivu 2

Pidennetty suurtaulu 160x600px

Torni

Torni 200x900px

Jättiboksi

Jättiboksi 468x400px

Tuplaboksi

Tuplaboksi 468x600px

Mainosboksi

Mainosboksi 300x250px

Tikkeri

Tikkeri 1600x45px

Tarranurkka

Tarranurkka 300x200px

Puhelin

Paraati

Paraati 300x300px

Panorama

Panorama 300x150px

Tikkeri

Tikkeri 320x75px

Noudatamme ohjeistuksissa IAB Finlandin verkkomainonnan standardeja. Hintoihin lisätään voimassa oleva alv. Kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa. Kilotavurajoja ei voi kiertää käytämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Yleinen ohjeistus videon ja äänen käyttämiseen mainonnassa

Mainoksessa voidaan käyttää ääntä. Ääni käynnistyy 0,5 sekunnin viiveellä, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle (mouseover) ja loppuu, kun käyttäjä vie hiiren pois mainoksen päältä. Mikäli mainoksen videossa on käytössä auto-play, tulee videon käynnistyä ilman ääntä. Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus sulkea video.

HTML5-aineistoista huomioitavaa Ensilatauksen tulee olla mahdollisemman pieni, ja olisi hyvä välttää turhien requestien määrää. Ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. olisi syytä välttää. Mikäli se on mainoksen kannalta välttämätöntä, voi jälkilataus olla kilotavurajoiltaan maksimissaan saman suuruinen kuin ensilataus. Lue lisää IAB:n HTML5-aineistojen ohjeista

Rich Media -toteutukset

Mobiilin rich media -ratkaisut näkyvät iOS- ja Android-laitteissa sekä osassa Windows-laitteita.  Mainokset kohdennetaan niin, että ne näkyvät vain laitteilla, joilla ne toimivat oikein. Katso esimerkkitoteutuksia täältä

Tikkeri on selainikkunan alalaidassa oleva nauhamainen mainosmuoto, joka pysyy paikallaan sivu selailtaessa. Tikkeri‐toteutuksessa on itsessään mukana Sulje–painike (mainokseen ei Sulje‐painiketta tarvitse näin erikseen tehdä). Ota huomioon toteutuksessa, että kapeilla näytöillä suuri osa tikkeristä jää piiloon. Sijoita ydinviestit mainosalueelle vasempaan reunaan (mainosala 980 x 45) ja täytä taustavärillä loput tikkeristä. Myös symmetrisyys toimii hyvin. HUOM! Tikkerin kokonaispinta-ala 1600 x 45 px. Ei ääntä tai laajenevaa aineistoa. Tikkeriä ei näytetä puhelimessa.

Tarranurkka -toteutuksessa on itsessään mukana Sulje-painike (mainokseen ei tarvitse Sulje-painiketta näin erikseen tehdä).

Paraatikaruselli

Paraatikaruselli koostuu seuraavista osista:

  • Taustakuva 980 x 250 px, maksimipaino 40kt. Parhaiten taustakuvana toimii yksinkertainen tasavärinen kuva. Yrityksen logot tulee sijoittaa vasempaan ylä- tai alareunaan mainospaikan responsiivisuuden vuoksi.
  • Diat 5-10kpl, koko 300 x 250, maksimipaino 40kt/kuva
  • Ohjausosoitteet: taustakuvalle ja jokaiselle dialle voi olla oma ohjausosoite.

Videoparaati Videoparaatimainos koostuu seuraavista osista:

  • Taustakuva
  • Aloituskuva (aloituskuvaa klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon)
  • Video
  • Lopetuskuva (ei pakollinen, mutta suositeltava)

Videoparaati: tietokone Videoparaatin tekninen ohjeistus:

  • Taustakuvan pikselikoko 980 x 400 px. Taustakuvan päälle tulee näkyville aloituskuva. Keskitä viestisi vasempaan reunaan (leveys 320 px), huomio reunat aloituskuvan ala/ylä/oikea reuna 20 px.
  • Aloitus‐ ja lopetuskuvan pikselikoko 640 x 360 px
  • Videoruudun koko on 640 x 360 px
  • Kuvien tulee olla jpeg, gif tai png ‐muodossa
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Play‐nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan Youtube-linkki, esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin. Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.

Mobiilivideoparaati: Mobiiivideoparaatimainos koostuu seuraavista osista:

  • Taustakuva 300 x 300 px
  • Aloituskuvan ylä/ala osaan taustakuvalle tilaa n. 65 px. kts. mallikuva
  • Aloitus‐ ja lopetuskuvan pikselikoko 300 x 169 px
  • Videoruudun koko on 300 x 169 px
  • Videoalue on pystysuunnassa keskellä.
  • Kuvien tulee olla jpeg, gif tai png ‐muodossa
  • Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Play‐nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan youtube-linkki. Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon. 

Videoetusivu / Artikkelivideo

  • Max kilotavuraja: 5 mt
  • Videon koko: 1280 x 720 tai 1920 x 1080 (16:9 kuvasuhde)
  • Videon pituus: 15 sekuntia. Mikäli video on pitempi, otathan yhteyttä mainonnanhallintaan.
  • Kuvataajuus: 25 fps
  • Videon bitrate: Yli 1,5 Mbps
  • Tiedostomuoto: MP4 (H.264)
  • Pikselimuoto: Square pixel
  • Audio bitrate: Yli 128 kbps
  • Audio codec: AAC tai mp3
  • Videotusivun lopetuskuva (ei pakollinen):
    • Videon päättyessä keskelle tulee play-nappi automaattisesti. Ota tämä huomioon viestien sijoittelussa
    • Desktop: 640 x 360 px JPG max 40 kt.
    • Mobiili: 320 x 180 px JPG max 30 kt

 Tiedostojen lähetys mielellään osoitteen takaa, alle 5mb videot myös sähköpostitse.

 

 

Natiivimainoksen ja -artikkelin aineisto-ohjeet
Natiiviartikkeleiden ulkoasu on samankaltainen kuin journalistiemme toimittamissa jutuissa ja julkaisussa käytetään samaa järjestelmää. Julkisen sanan neuvoston ohjeistuksen mukaan maksettu sisältö tulee erottaa journalistisesta sisällöstä, maksetun sisällön erottaa ”Kaupallinen sisältö” tai ”Mainos”-tunnisteesta. Paketti koostuu sekä natiiviartikkelista että –mainoksesta.

Natiiviartikkelin aineisto-ohjeet

  • Yrityksen logo png-tiedostona (”syvätty” eli logossa ei ole esim. valkoista taustaa)
  • Yrityksen graafinen ohjeistus tarvittaessa
  • Yrityksen lyhyt esittelyteksti sekä linkit some-sivuille
  • Otsikko (voi olla sama otsikko kuin natiivimainoksessa)
  • Ingressi suositeltava pituus 250-350 merkkiä
  • Artikkelin väliin kuvat ja/tai videot yhteensä 2-5 kpl
  • Artikkelin suositeltu pituus 2500-3000 merkkiä
  • Juttuartikkelin väliin kuvat vaakakuvia ja toimitetaan mieluummin suurina kuin liian pieninä. Vähimmäisleveys 800 px. Videot voidaan upottaa artikkeliin suoraan asiakkaan omalta YouTube- tai Vimeo-kanavalta tai lisätä Keskisuomalaisen Vimeo-tilin alle.
  • Artikkelin teksti tulee toimittaa joko Word-dokumenttina tai tekstitiedostona (ei pdf-tiedostona).
  • Linkit asiakkaan sivuille: toimita sekä urlit/osoitteet että linkkiteksti (linkattava sana/lause). Linkkejä voi olla useita esim. linkki verkkokauppaan, verkkosivuille, some-kanaviin tms.

Natiivimainoksen aineisto-ohjeet

  • Otsikko (sama kuin artikkelin otsikko)
  • Kuva (750 x 500 px)
  • (Lyhyt teksti = yksi virke, max. 120 merkkiä, ei julkaista kaikissa verkkopalveluissa)