Display-mainontaa voi ostaa lukuisiin erilaisiin verkkopalveluihin, mutta tässä artikkelissa keskitymme display-kampanjoihin eli verkkonäkyvyyteen digiuutismediassa. Tämän näkyvyyden rakentamisessa voimme sanoa olevamme syväosaajia, sillä omistamme lukuisia digimedioita ympäri Suomen. Jos olet muun muassa miettinyt ketä tavoitat uutismedioihin suunnatuilla display-kampanjoilla, minkälainen budjetin pitäisi olla tai minkälaisia tuloksia display-ratkaisuillamme on mahdollista saavuttaa, kannattaa tähän artikkeliin ehdottomasti tutustua!
Display-kampanjat asiantuntijan sanoin
Haastattelimme myynti- ja digituotepäällikkönämme työskentelevää Susanna Meriä, joka tuntee display-ratkaisumme läpikotaisin ja omaa sanan, jos toisenkin, toimivaan verkkonäkyvyyteen liittyen. Seuraavaksi päästämmekin hänet pureutumaan digiuutismediaan ja siellä nähtäviin display-kampanjoihin mainostajan näkökulmasta.
1. Mitä tai ketä display-mainonnalla on mahdollista saavuttaa?
Kaikessa yksinkertaisuudessa display-ratkaisuillamme voi saavuttaa erittäin tehokkaasti todella laajankin kohdeyleisön. Pelkästään tilattavilla ja kaupunkilehdillä digissä tavoitat yli miljoona lukijaa viikossa. Kampanjoiden suunnittelussa keskiössä on kuitenkin se, ketä niillä halutaan tavoittaa, eli kenelle tai minkälaiselle kohderyhmälle yritys haluaa viestinsä kohdentaa.
Digimedioidemme vahvuuksiin lukeutuu vaivaton kohdentaminen. Mediavalinnat itsessään toimivat kohdennuksena, sillä meillä on vahvoja paikallisia brändejä. Digimedioillamme on erilaisia lukijaprofiileja, joita voidaan peilata mainostajan kohderyhmään.
On myös hyvä huomioida, että painettu mainonta ei sulje digissä mainostamista pois, vaan ne itse asiassa tukevat toisiaan – printti ja digi yhdessä lisäävät mainonnan huomioarvoa jopa 85 prosenttia. Mainonnan teho meillä perustuu monipuoliseen tutkimukseen. Voimme tarjota tutkimustietoa aluekohtaisesti ja sitä kautta pystymme suunnittelemaan mainontaa tehokkaasti myös displayn osalta.
2. Kannattaako display-mainontaa tehdä?
Lyhyt vastaus on, että totta kai. Meillä on erittäin korkeatasoiset mainosympäristöt ja laadukkaat digiuutismediat. Näiden digiuutismedioiden kuluttajat ovat tutkitustikin kiinnostuneita oman paikkakuntansa asioista ja se koskee myös yrittäjien tuotteita ja palveluita. Digiuutismedia on turvallinen ja luotettava mainosalusta ja sen vaikutus heijastuu myös mainostettavaan brändiin.
Lisäksi display-mainonta on erinomainen vaihtoehto, koska se perustuu toistoon, joka tekee siitä todella tehokasta. Mainonta toimiikin parhaiten silloin, kun se jää vastaanottajan mieleen. Sen takia toisto on tärkeää.
Toisaalta täytyy mainita, että oikea ratkaisu löytyy tuntemalla ja tietämällä asiakkaan tarpeet. En siis ikinä lähtisi suosittelemaan mitään mainontaa kylmiltään, se ei olisi asiakkaan edun mukaista. Tärkeintä on miettiä, mistä kanavista tai medioista se haluttu kohderyhmä löydetään, eli olla siellä missä asiakkaatkin ovat. Mainonnassa ei valitettavasti ole sellaista yhtä oikeaa ratkaisua, joka toimisi sellaisenaan kaikille – mutta kaikille toimiva ratkaisu kyllä löydetään ja niitä me räätälöidään asiakkaille päivittäin!
3. Mitä display-kampanjoissa kannattaa huomioida, jotta ne toimivat mahdollisimman tehokkaasti?
Mahdollisimman tehokkaasti? Tässä on jo aika moni tehokkuuteen liittyvä asia tullutkin esiin. Niiden lisäksi nostaisin keskiöön kuitenkin itse mainoksen. Mainossisältö on äärimmäisen tärkeä asia, jotta kampanjat tuovat odotettua vaikutusta.
Display-mainonnassa voi hyödyntää erilaisia sisältömuotoja animoinneista liikkuvaan kuvaan – vaihtoehtoja on useita. On kuitenkin hyvä huomioida, että mainoksen tulee olla selkeä, tasapainoinen ja ytimekäs, jotta se maksimoisi kampanjan tehokkuuden.
Mainoksen suunnittelussa kannattaakin ehdottomasti hyödyntää meidän ammattilaisia! Näin saat toiveidesi mukaisen mainoksen vaivattomasti ja voit varmistua siitä, että mainos on tehokas ja täyttää kaikki tekniset vaatimukset.
4. Minkälaisella budjetilla saa tuloksia?
Tähän kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Meidän tehtävämme on auttaa asiakkaita mainostamaan sen pohjalta, ketä he haluavat tavoittaa ja mitä he haluavat kertoa.
Asiakkaan tilanteen tarkempi kartoitus on siis edellytys toimivalle mainonnalle. Asiantuntijuuteen kuuluu nimenomaan se, että suosittelemme ratkaisuja kullekin asiakkaalle heidän tarpeidensa pohjalta. Tätä kautta saadaan aikaan tuloksia – mikään yksittäinen hinta tai ratkaisu ei ole toimivan kampanjan määre.
Nykyaikainen myynti on nimenomaan auttamista, joka tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asiakas voi olla meihin matalalla kynnyksellä yhteydessä, vaikka juuri sillä hetkellä mainostustarvetta ei olisikaan.
Haluan vielä lopuksi painottaa sitä, että kukaan ei jää meillä yksin, vaan sitä varten me olemme täällä, että jokaiselle löytyy sopiva ratkaisu myös diginäkyvyyden osalta. Ja juuri sen takia käytettävissä olevaa budjettia ei lähtökohtaisesti kannata ajatella rajoittavana tekijänä.
Nyt haluat varmasti tietää, minkälaiset mainoskampanjat digimedioissamme ovat tuoneet tuloksia asiakkaillemme. Pääset tutustumaan asiakastarinoihimme alla olevasta painikkeesta.