B2B Insights

Digitaalinen uutismedia tavoittaa myös nuoret – tutkimuksen mukaan viiden suosituimman median listalla kaikissa ikäryhmissä

Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) 2024 mukaan 71 prosenttia Z-sukupolvesta seuraa viikoittain sanoma- ja iltapäivälehtien digisisältöjä. Koko väestön osalta vastaava luku on 79 prosenttia, joten nuoret eivät ole kaukana perässä. Suurinta digitaalisen uutismedian käyttö on milleniaalien ja X-sukupolven keskuudessa; heistä 87 prosenttia seuraa uutisointia viikoittain. Uutiset kulkevat usein myös päivän menoissa mukana – 86 prosenttia alle 30-vuotiaista lukee uutisia enimmäkseen mobiililaitteilla.

Myönteinen suhtautuminen printti- ja ulkomainontaan yhdistää sukupolvia

Vaikka nuorten ja vanhempien sukupolvien mediankäyttötavat poikkeavat toisistaan, suhtautuminen mainontaan eri medioissa on yllättävän yhtenäinen. Esimerkiksi lehtien nettisivuilla olevaan mainontaan suhtaudutaan kaikissa ikäryhmissä myönteisemmin kuin muilla verkkosivuilla tai sosiaalisessa mediassa näkyvään mainontaan.

Erojakin toki löytyy: nuoremmat suhtautuvat positiivisemmin kohdennettuun mainontaan kuin vanhemmat ikäpolvet (Gen Z 44 %, Boomerit 25 %).

Mainoskanavan valinta ratkaisee – tunnetko kohderyhmäsi?

Mainostajan on tärkeää huomioida eri ikäryhmien suhtautuminen eri mainoskanaviin. Kohderyhmän tuntemus ja mediavalinnat ovat avainasemassa, sillä tutkimusten mukaan kampanjat ovat seitsemän kertaa vaikuttavampia*, kun ne tavoittavat yleisön oikeassa ympäristössä. Nuoremmat sukupolvet suosivat digitaalisia kanavia, kun taas vanhemmat arvostavat perinteisempiä medioita.

On myös tärkeää huomioida, miten eri mediat voivat täydentää toisiaan. Monikanavainen kampanja vahvistaa tunnetusti viestin perillemenoa.

 

*Kantar Media Reactions 2024

Lue lisää Insightejä

Katso Kaikki
17.12.24

Mainostajalle tehokas ja vastuullinen valinta – kotimainen uutismedia on suomalaisille merkityksellinen

LUe lisää
4.12.24

Mainonta laadukkaassa uutismediassa on tutkitusti tehokasta ja vaikuttaa positiivisesti brändimielikuvaan

LUe lisää
4.12.24

Digitaalinen ulkomainonta kasvaa

LUe lisää
31.10.24

Luotettava ja laadukas paikallinen uutismedia kiinnostaa lukijoita myös oman alueen ulkopuolelta

LUe lisää
29.10.24

Digilukijamäärien kasvu kertoo paikallismedioiden merkityksestä kuluttajan arjessa

LUe lisää
25.09.24

Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaaliset uutismediat tavoittavat yli 1,6 miljoonaa suomalaista

LUe lisää
18.09.24

Uutismedia tarjoaa uniikkia tietoa – luotettavasti ja asiantuntevasti

LUe lisää
17.09.24

Digitaalinen ulkomainonta suosituin media, printin yllätysnousu

LUe lisää
12.09.24

Paikallisesti ja laadukkaasti toimitettu sisältö vetoaa lukijoihimme

LUe lisää
13.08.24

Näin kuluttajat käyttäytyvät vuonna 2024 – mitä vähittäiskaupan toimijoiden on hyvä tietää

LUe lisää
13.06.24

Kotimaisuus on edelleen kovaa valuuttaa!

LUe lisää
13.06.24

Arvaatko, mitä jäätelöä kannattaisi mainostaa bussimediassa?

LUe lisää
13.06.24

Globaalit brändit pitävät ykköspaikkaa kuluttajien valinnoissa

LUe lisää
15.05.24

Luotettavat uutismediamme tarjoavat mainostajille tutkitusti laadukkaan ympäristön

LUe lisää
15.05.24

Uutismedia on EU-vaaleissa äänestäjien luettava tietolähde

LUe lisää