Suomalaisen Työn liiton teettämä tutkimus kertoo, että kotimaisuus on edelleen vahva valtti kuluttajamarkkinoilla.
Kotimainen ruoka pysyy arvossaan – lähes 76 prosenttia suomalaisista kertoo suosivansa suomalaisia tuotteita ja toimijoita, vaikka heikko taloudentilanne on vaikuttanut valintoihin. Arjen ruokaostoksissa edullisemmat tuotteet päätyvät ostoskoriin yhä useammin.
Myös suuremmissa, harkituissa kodin ja sisustuksen sekä vapaa-aikaan ja hyvinvointiin liittyvissä hankinnoissa kotimaisuus on edelleen vahvassa arvossa.
Valmistajat uskovat kotimaisuuden arvostuksen vahvistuvan tulevaisuudessa. Odotettavissa on myös myynnin kasvua.
Tutkimuksen mukaan erityisesti ruoka- ja vapaa-aika & hyvinvointi -kategorioissa valmistajat näkevät kotimaisuuden kilpailuetuna, jota kannattaa viestiä ulospäin.
Kotimaisuus ja paikallisuus kulkevat käsi kädessä
Tutkimuksesta voi päätellä, että kotimaisuuden arvostus ja paikallisuuden merkitys ovat läheisesti yhteydessä toisiinsa. Kuluttajat haluavat valinnoillaan tukea suomalaista tuotantoa ja taloutta myös paikallisella tasolla.
Lähde: Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -tutkimus. Tutkimus ja sen mittaristo perustuu useaan eri datalähteeseen.