B2B Insights

Kotimaisuus on edelleen kovaa valuuttaa!

Suomalaisen Työn liiton teettämä tutkimus kertoo, että kotimaisuus on edelleen vahva valtti kuluttajamarkkinoilla.

Kotimainen ruoka pysyy arvossaan – lähes 76 prosenttia suomalaisista kertoo suosivansa suomalaisia tuotteita ja toimijoita, vaikka heikko taloudentilanne on vaikuttanut valintoihin. Arjen ruokaostoksissa edullisemmat tuotteet päätyvät ostoskoriin yhä useammin.

Myös suuremmissa, harkituissa kodin ja sisustuksen sekä vapaa-aikaan ja hyvinvointiin liittyvissä hankinnoissa kotimaisuus on edelleen vahvassa arvossa.

Valmistajat uskovat kotimaisuuden arvostuksen vahvistuvan tulevaisuudessa. Odotettavissa on myös myynnin kasvua.

Tutkimuksen mukaan erityisesti ruoka- ja vapaa-aika & hyvinvointi -kategorioissa valmistajat näkevät kotimaisuuden kilpailuetuna, jota kannattaa viestiä ulospäin.

Kotimaisuus ja paikallisuus kulkevat käsi kädessä

Tutkimuksesta voi päätellä, että kotimaisuuden arvostus ja paikallisuuden merkitys ovat läheisesti yhteydessä toisiinsa. Kuluttajat haluavat valinnoillaan tukea suomalaista tuotantoa ja taloutta myös paikallisella tasolla.

Lähde: Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -tutkimus. Tutkimus ja sen mittaristo perustuu useaan eri datalähteeseen.

Lue lisää Insightejä

Katso Kaikki
13.06.24

Arvaatko, mitä jäätelöä kannattaisi mainostaa bussimediassa?

LUe lisää
13.06.24

Globaalit brändit pitävät ykköspaikkaa kuluttajien valinnoissa

LUe lisää
15.05.24

Luotettavat uutismediamme tarjoavat mainostajille tutkitusti laadukkaan ympäristön

LUe lisää
15.05.24

Uutismedia on EU-vaaleissa äänestäjien luettava tietolähde

LUe lisää
15.05.24

Meksin medioilla on merkitystä

LUe lisää