Mediakonserni Keskisuomalaisen uutismediat ovat onnistuneet kasvattamaan digilukijamääriään (KMT 2024), ja ne tavoittavat entistä kattavammin paikallisesti, lehtien omilla markkina-alueilla. Myös yhä useampi lukija löytää tiensä laadukkaan journalismin pariin varsinaisen paikallisuutismedian vaikutusalueen ulkopuolelta. Lukijoita kiinnostavien sisältöjen perässä tulee varsinkin lähikunnista, mutta myös PK-seudulta ja sen ympäristökunnista.
Tästä hyvä esimerkki on Tuusula-Kerava-Järvenpää alueella ilmestyvä Keski-Uusimaa-lehti, jonka lukijoista 45 prosenttia tulee pääkaupunkiseudulta ja sen lähikunnista. Jyväskylän markkina-alueen johtava maakuntalehti Keskisuomalainen kerää digilukijoita PK-seudun ja ympäristökuntien (20 %) lisäksi esimerkiksi Tampereelta (11 %). Lukijamääriksi avattuna nämä prosenttiluvut ovat merkittäviä – Ksml.fi sivuston uutissisältöjä lukee reilu 80 000 PK-seudun ja ympäristökuntien lukijaa. Keski-Uusimaalla vastaavalta alueelta tuleva lukijamäärä on 50 000.
Digitaalisten uutismedioiden kasvu avaa mainostajille uusia mahdollisuuksia tavoittaa laajempia yleisöjä. Laadukas, kiinnostava ja vetovoimainen sisältö lisää paikallisten sitoutuneiden lukijoiden ja tilausten määrää ja kerää huomioita ja lukemiskiinnostusta laajemmasta uutismedioita kuluttavasta kohderyhmästä, josta voi jonain päivänä tulla myös sitoutuneita lukijoita.
Brändin tunnettuus on polku sitoutumiseen
Jos asiaa hieman yleistää, kuluttajan matka brändiin sitoutuneeksi asiakkaaksi ei tapahdu hetkessä. Polku vaatii tunnettuuden luomaa kiinnostusta brändiin. Kun kiinnostus herää, kuluttaja siirtyy harkintavaiheeseen ja lopulta kokeilun kautta, positiivisen kokemuksen myötä hiljalleen sitoutuneeksi asiakkaaksi.
Kun brändi onnistuu vastaamaan kuluttajan tarpeeseen ja jättämään positiivisia muistijälkiä, tunnepohjainen side kuluttajaan voi alkaa muodostua. Siksi brändin läsnäolo ja sen tarjoama laatu ovat tärkeitä tekijöitä. Ilman tunnettuutta ei voi rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Kantarin brändikasvun viitekehyksen (Kantar Blueprint for Brand Growth) mukaan brändit, joka ovat enemmän läsnä ja saavat nykyiset asiakkaat valitsemaan brändinsä uudelleen sekä altistavat sille uusia ihmisiä, ovat kilpailijoitaan vahvemmin läsnä markkinoilla. Niille on myös ennakoitavissa muita suurempaa kasvupotentiaalia. Siksi on tärkeää vaikuttaa paitsi nykyisiin, myös tuleviin asiakkaisiin ja heidän valintoihinsa.
Lähteet: Kansallinen Mediatutkimus 2024, Kantar Blueprint for Brand Growth