B2B Insights

Näin kuluttajat käyttäytyvät vuonna 2024 – mitä vähittäiskaupan toimijoiden on hyvä tietää

Toukokuussa 2024 julkaistu mielenkiintoinen Retail Buying Study -tutkimus avaa kuluttajien käyttäytymistä. Tutkimuksen havainnot auttavat yrityksiä vastaamaan entistä paremmin kuluttajien muuttuviin tarpeisiin.

5 tärkeää havaintoa kuluttajien käyttäytymisen muutoksesta

  1. Myymälöiden rooli inspiraation lähteenä. Fyysiset myymälät ovat entistä merkityksellisempiä kuluttajille erityisesti tietyillä toimialoilla, kuten optiikka- ja vaatetusalalla. Digitaalisella aikakaudella kuluttajat etsivät ja arvostavat aitoja kokemuksia sekä henkilökohtaista palvelua.
  2. Arvostukset ja suositukset kasvattavat luottamusta. Etenkin kodinkoneiden, kauneuden ja terveyden sekä rakennustarvikkeiden kategorioissa muiden käyttäjien ja asiantuntijoiden mielipiteillä on painoarvoa. Kaupan alalla kannattaa kiinnittää huomiota positiivisen maineen rakentamiseen ja ylläpitoon verkossa.
  3. Sosiaalisella medialla merkittävä vaikutusvalta. Erityisesti Z-sukupolvi ja milleniaalit hakevat inspiraatiota sosiaalisen median kanavista, varsinkin kauneuden, terveyden ja sisustamisen alueilla. Erityisesti nuorempaa kohderyhmää tavoiteltaessa somemarkkinointi on mainonnan keskiössä.
  4. Asiantuntijuus oletusarvona. Kuluttajat arvostavat asiantuntevaa henkilökuntaa myymälöissä, erityisesti kuluttajaelektroniikkaa sekä kodinkoneita hankkiessaan. Koulutettu ja asiantunteva henkilökunta nostaa asiakastyytyväisyyttä.
  5. Toimitusnopeus ratkaisee. Lyhyet toimitusajat ovat nousseet keskeiseksi kilpailutekijäksi vähittäiskaupassa. Erityisesti päivittäistavaroissa, mutta myös muissa kategorioissa, kuten leikkikaluissa ja optikkotuotteissa. Nopea toimitus vahvistaa asiakkaiden sitoutumista yritykseen.

 

Lähde: Retail Buying Study -tutkimus, toukokuu 2024. Julkaisija: Kuulas Helsingin ja IPG Mediabrands

Retail Buying Study on Euroopan kattavin vähittäiskaupan analyysi, joka on käynnistynyt Tanskassa vuonna 2011 ja toteutettu Suomessa vuodesta 2015. Tutkimuksessa käsitellään laajasti eri kategorioita, kuten autoja, huonekaluja, kauneus- ja terveystuotteita sekä vaatteita.

Lue lisää Insightejä

Katso Kaikki
25.09.24

Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaaliset uutismediat tavoittavat yli 1,6 miljoonaa suomalaista

LUe lisää
18.09.24

Uutismedia tarjoaa uniikkia tietoa – luotettavasti ja asiantuntevasti

LUe lisää
17.09.24

Digitaalinen ulkomainonta suosituin media, printin yllätysnousu

LUe lisää
12.09.24

Paikallisesti ja laadukkaasti toimitettu sisältö vetoaa lukijoihimme

LUe lisää
13.06.24

Kotimaisuus on edelleen kovaa valuuttaa!

LUe lisää
13.06.24

Arvaatko, mitä jäätelöä kannattaisi mainostaa bussimediassa?

LUe lisää
13.06.24

Globaalit brändit pitävät ykköspaikkaa kuluttajien valinnoissa

LUe lisää
15.05.24

Luotettavat uutismediamme tarjoavat mainostajille tutkitusti laadukkaan ympäristön

LUe lisää
15.05.24

Uutismedia on EU-vaaleissa äänestäjien luettava tietolähde

LUe lisää