Toukokuussa 2024 julkaistu mielenkiintoinen Retail Buying Study -tutkimus avaa kuluttajien käyttäytymistä. Tutkimuksen havainnot auttavat yrityksiä vastaamaan entistä paremmin kuluttajien muuttuviin tarpeisiin.
5 tärkeää havaintoa kuluttajien käyttäytymisen muutoksesta
- Myymälöiden rooli inspiraation lähteenä. Fyysiset myymälät ovat entistä merkityksellisempiä kuluttajille erityisesti tietyillä toimialoilla, kuten optiikka- ja vaatetusalalla. Digitaalisella aikakaudella kuluttajat etsivät ja arvostavat aitoja kokemuksia sekä henkilökohtaista palvelua.
- Arvostukset ja suositukset kasvattavat luottamusta. Etenkin kodinkoneiden, kauneuden ja terveyden sekä rakennustarvikkeiden kategorioissa muiden käyttäjien ja asiantuntijoiden mielipiteillä on painoarvoa. Kaupan alalla kannattaa kiinnittää huomiota positiivisen maineen rakentamiseen ja ylläpitoon verkossa.
- Sosiaalisella medialla merkittävä vaikutusvalta. Erityisesti Z-sukupolvi ja milleniaalit hakevat inspiraatiota sosiaalisen median kanavista, varsinkin kauneuden, terveyden ja sisustamisen alueilla. Erityisesti nuorempaa kohderyhmää tavoiteltaessa somemarkkinointi on mainonnan keskiössä.
- Asiantuntijuus oletusarvona. Kuluttajat arvostavat asiantuntevaa henkilökuntaa myymälöissä, erityisesti kuluttajaelektroniikkaa sekä kodinkoneita hankkiessaan. Koulutettu ja asiantunteva henkilökunta nostaa asiakastyytyväisyyttä.
- Toimitusnopeus ratkaisee. Lyhyet toimitusajat ovat nousseet keskeiseksi kilpailutekijäksi vähittäiskaupassa. Erityisesti päivittäistavaroissa, mutta myös muissa kategorioissa, kuten leikkikaluissa ja optikkotuotteissa. Nopea toimitus vahvistaa asiakkaiden sitoutumista yritykseen.
Lähde: Retail Buying Study -tutkimus, toukokuu 2024. Julkaisija: Kuulas Helsingin ja IPG Mediabrands
Retail Buying Study on Euroopan kattavin vähittäiskaupan analyysi, joka on käynnistynyt Tanskassa vuonna 2011 ja toteutettu Suomessa vuodesta 2015. Tutkimuksessa käsitellään laajasti eri kategorioita, kuten autoja, huonekaluja, kauneus- ja terveystuotteita sekä vaatteita.