B2B Insights

Uutismedia tarjoaa uniikkia tietoa – luotettavasti ja asiantuntevasti

Uutismedialiiton tilaamassa tutkimuksessa (8/2024) selvitettiin suomalaisten näkemyksiä eri medioista ja niihin liitettävistä, tärkeistä ominaisuuksista.

Tutkimuksesta selviää, että suomalaiset pitävät uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpinä ominaisuuksina luotettavuutta (87 %), asiantuntevuutta (75 %) ja riippumattomuutta (68 %). Sanomalehdet ovat selkeä ykkönen kaikissa näissä ominaisuuksissa.

Suomalaisten luotetuimmat mediat, top 3

  1. Painetut tai digitaaliset sanomalehdet (77 %)
  2. Tv-kanavat tai niiden verkkopalvelut (60 %)
  3. Radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (45 %)

Verkkoalustat eivät herätä suomalaisten luottamusta: vain 5 % luottaa Googleen, 3 % sosiaaliseen mediaan ja ainoastaan 1 % pitää bloggaajia/bloggaajia luotettavina tietolähteinä.

Joka kymmenes suomalainen ei luota mihinkään mediaan.

Sanomalehti johtaa myös laadukkuudessa ja moniarvoisuudessa

Sanomalehdet ovat kaikkien ikäryhmien ykkönen luotettavuuden, asiantuntevuuden ja laadukkuuden osalta.

Moniarvoisuuden näkökulmasta sanomalehdet toiselle sijalle, heti television jälkeen. Nuoremmat aikuiset (18–24-vuotiaat) pitävät sosiaalista mediaa ja vaikuttajia moniarvoisempina kuin sanomalehtiä.

Riippumattomuuden osalta sanomalehdet ovat kärjessä alle 55-vuotiaiden keskuudessa, kun taas yli 55-vuotiaat vastaajat pitävät televisiota riippumattomimpana mediana.

Uniikki tieto sanomalehdistä, nuoret aikuiset suosivat sosiaalista mediaa

Kun suomalaisilta kysyttiin, mistä he saavat tietoa, jota ei ole saatavilla muista medioista, painetut tai digitaaliset sanomalehdet nousivat edelleen ykköseksi (47 %). Tv-kanavat tai niiden verkkopalvelut sijoittuivat toiselle sijalle (41 %), radiokanavat tai niiden verkkopalvelut kolmannelle (30 %) ja neljänneksi sosiaalinen media (26 %).

Alle 34-vuotiaiden, keskuudessa sosiaalinen media kuitenkin nousee selkeästi tärkeimmäksi uniikin tiedon lähteeksi. Lähes puolet 18–34-vuotiaista kokee saavansa somesta tietoa, jota ei ole saatavilla muista medioista. Sanomalehdet sijoittuvat tässä ikäryhmässä toiselle sijalle.

Lähde: Uutis- ja ajankohtaismediat- tärkeimmät ominaisuudet ja niiden liittäminen eri mediaryhmiin.

Uutismedian Liitto, Elokuu 2024.

IRO Research, Tuhat suomalaista.

Lue lisää Insightejä

Katso Kaikki
17.12.24

Mainostajalle tehokas ja vastuullinen valinta – kotimainen uutismedia on suomalaisille merkityksellinen

LUe lisää
4.12.24

Mainonta laadukkaassa uutismediassa on tutkitusti tehokasta ja vaikuttaa positiivisesti brändimielikuvaan

LUe lisää
4.12.24

Digitaalinen ulkomainonta kasvaa

LUe lisää
31.10.24

Luotettava ja laadukas paikallinen uutismedia kiinnostaa lukijoita myös oman alueen ulkopuolelta

LUe lisää
29.10.24

Digilukijamäärien kasvu kertoo paikallismedioiden merkityksestä kuluttajan arjessa

LUe lisää
29.10.24

Digitaalinen uutismedia tavoittaa myös nuoret – tutkimuksen mukaan viiden suosituimman median listalla kaikissa ikäryhmissä

LUe lisää
25.09.24

Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaaliset uutismediat tavoittavat yli 1,6 miljoonaa suomalaista

LUe lisää
17.09.24

Digitaalinen ulkomainonta suosituin media, printin yllätysnousu

LUe lisää
12.09.24

Paikallisesti ja laadukkaasti toimitettu sisältö vetoaa lukijoihimme

LUe lisää
13.08.24

Näin kuluttajat käyttäytyvät vuonna 2024 – mitä vähittäiskaupan toimijoiden on hyvä tietää

LUe lisää
13.06.24

Kotimaisuus on edelleen kovaa valuuttaa!

LUe lisää
13.06.24

Arvaatko, mitä jäätelöä kannattaisi mainostaa bussimediassa?

LUe lisää
13.06.24

Globaalit brändit pitävät ykköspaikkaa kuluttajien valinnoissa

LUe lisää
15.05.24

Luotettavat uutismediamme tarjoavat mainostajille tutkitusti laadukkaan ympäristön

LUe lisää
15.05.24

Uutismedia on EU-vaaleissa äänestäjien luettava tietolähde

LUe lisää