Uutismedialiiton tilaamassa tutkimuksessa (8/2024) selvitettiin suomalaisten näkemyksiä eri medioista ja niihin liitettävistä, tärkeistä ominaisuuksista.
Tutkimuksesta selviää, että suomalaiset pitävät uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpinä ominaisuuksina luotettavuutta (87 %), asiantuntevuutta (75 %) ja riippumattomuutta (68 %). Sanomalehdet ovat selkeä ykkönen kaikissa näissä ominaisuuksissa.
Suomalaisten luotetuimmat mediat, top 3
- Painetut tai digitaaliset sanomalehdet (77 %)
- Tv-kanavat tai niiden verkkopalvelut (60 %)
- Radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (45 %)
Verkkoalustat eivät herätä suomalaisten luottamusta: vain 5 % luottaa Googleen, 3 % sosiaaliseen mediaan ja ainoastaan 1 % pitää bloggaajia/bloggaajia luotettavina tietolähteinä.
Joka kymmenes suomalainen ei luota mihinkään mediaan.
Sanomalehti johtaa myös laadukkuudessa ja moniarvoisuudessa
Sanomalehdet ovat kaikkien ikäryhmien ykkönen luotettavuuden, asiantuntevuuden ja laadukkuuden osalta.
Moniarvoisuuden näkökulmasta sanomalehdet toiselle sijalle, heti television jälkeen. Nuoremmat aikuiset (18–24-vuotiaat) pitävät sosiaalista mediaa ja vaikuttajia moniarvoisempina kuin sanomalehtiä.
Riippumattomuuden osalta sanomalehdet ovat kärjessä alle 55-vuotiaiden keskuudessa, kun taas yli 55-vuotiaat vastaajat pitävät televisiota riippumattomimpana mediana.
Uniikki tieto sanomalehdistä, nuoret aikuiset suosivat sosiaalista mediaa
Kun suomalaisilta kysyttiin, mistä he saavat tietoa, jota ei ole saatavilla muista medioista, painetut tai digitaaliset sanomalehdet nousivat edelleen ykköseksi (47 %). Tv-kanavat tai niiden verkkopalvelut sijoittuivat toiselle sijalle (41 %), radiokanavat tai niiden verkkopalvelut kolmannelle (30 %) ja neljänneksi sosiaalinen media (26 %).
Alle 34-vuotiaiden, keskuudessa sosiaalinen media kuitenkin nousee selkeästi tärkeimmäksi uniikin tiedon lähteeksi. Lähes puolet 18–34-vuotiaista kokee saavansa somesta tietoa, jota ei ole saatavilla muista medioista. Sanomalehdet sijoittuvat tässä ikäryhmässä toiselle sijalle.
Lähde: Uutis- ja ajankohtaismediat- tärkeimmät ominaisuudet ja niiden liittäminen eri mediaryhmiin.
Uutismedian Liitto, Elokuu 2024.
IRO Research, Tuhat suomalaista.