Kasa ad hoc -toimenpiteitä, vai mielenrauhaa ja tuloksia suunnitelmallisuuden avulla?

Miten varmistaa, että markkinointisi on suunnitelmallista, tehokasta ja oikea-aikaista? Markkinoinnin vuosikello – tai markkinointisuunnitelma – on työkalu, joka arjen kiireessä usein jää muodostamatta ja tekemättä. Silloin yrityksen markkinointiviestintä onkin kasa yksittäisiä toimenpiteitä suunnitelmallisen toiminnan sijaan. Tämä hankaloittaa niin budjetointia, resursointia, reagointikykyä kuin tulosten seuraamista ja niihin reagointia. Mikä avuksi?

Markkinoinnin vuosikello, eli markkinointisuunnitelma, on ”kalenteri”, joka jäsentää kaikki vuoden markkinointitoimet. Se kattaa kampanjat, sesonkien mukaan optimoidut markkinointiviestit, tapahtumat ja julkaisut. Kun yrityksellä on selkeä vuosikello, se pystyy ennakoimaan tulevat toimenpiteet ja varmistamaan, että jokainen markkinointiponnistus on harkittu ja hyvin ajoitettu.

Vuosikellon rakentaminen kannattaa riippumatta siitä, onko yrityksesi pieni tai suuri. Hyvin laadittu vuosikello ehkäisee kiireessä tehtyjä markkinointikampanjoita, jotka saattavat jäädä tehottomiksi ja tulosten analysointi olemattomaksi.

Pienemmälläkin yrityksellä vuosikello auttaa suunnittelemaan tuotanto- ja markkinointipanostukset niin, että sesonkien kanssa ollaan ajoissa liikkeellä ja on paremmat mahdollisuudet pärjätä kilpailussa isompiakin vastaan.

Suuremmalla yrityksellä, missä budjetointi on merkittävässä roolissa, hyvin tehty markkinointisuunnitelma voi parhaimmillaan avata ovia isoillekin uusille ideoille, kun ideointi tehdään hyvissä ajoin etukäteen – budjetoinnin yhteydessä, markkinointisuunnitelman avulla, ei keskellä vuotta.

 

Näin se käy

  1. Voit aloittaa oman markkinoinnin vuosikellosi rakentamisen helposti, yksinkertaisesti ja vaikka tältä istumalta. Et tarvitse koulutuksia, palavereita tai valmiita pohjia. Tärkeintä on lähteä liikkeelle, ja voit syventää ja monipuolistaa suunnitelmaa ajan edetessä. Jos pidät kynistä, etsi iso pala paperia, vaikka A3. Jos pidät Powerpointista, avaa se – Word toimii myös.
  2. Listaa vuoden tärkeimmät sesongit, kampanjat ja tapahtumat: esimerkiksi ystävänpäivä, äitienpäivä, back to school, Black Friday ja joulu.
  3. Lisää kalenteriin oman toimintasi mahdolliset tärkeät asiat: messut, myymälän avaukset, tuotteen lanseeraukset ja niin edelleen. Hahmottele näihin tapahtumiin, mitä haluat saavuttaa ja mitkä ovat sinun yrityksesi kilpailuedut näissä asioissa ja ajankohdissa.
  4. Tästä ne markkinointiviestit alkavat pikkuhiljaa muodostua.
  5. Tämän jälkeen lisää suunnitelmaan kanavat, missä markkinoit läpi koko vuoden – muista, että markkinoinnin tulee olla jatkuvaa, ei vain kampanjoiden ja tapahtumien aikaista. Kanavia ovat todennäköisesti ja esimerkiksi sosiaalinen media, paikallinen uutismedia ja Googlen eri mainosmuodot.
  6. Älä pelkää kokeilla tehdä asioita itse ja yrityksen omin voimin.
  7. Olisiko aika myös kokeilla jotain uutta kanavaa tai tapaa?
  8. Tee kuukausittainen, kanava- ja kampanjakohtainen suunnitelma ja budjetoi käytettävä rahamäärä tällä tasolla.
  9. Näin hahmotat koko vuoden kerralla: tapahtumat, kanavat, toimenpiteet ja käytettävän rahan.
  10. Valmiita pohjia suunnitelmaa varten löytyy mielin määrin, mutta mitä enemmän teet suunnitelman itse, sitä paremmin sen tunnet – vähän kuin rakentaisit oman veneesi.

 

Höystä suunnitelmaa vuoden kuluessa markkinoinnin ja liiketoimintasi tuloksilla. Havainnoi korrelaatioita, poikkeavuuksia ja esitä kysymyksiä ja etsi niihin vastauksia. Ole valmis tekemään muutoksia, ja tee seuraavan vuoden suunnitelmasta askeleen parempi kuluvan vuoden oppien perusteella. Hyvin tehtynä huomaat ennen pitkää, että et enää puhu markkinoinnista kuluna vaan investointina.

Tätä vuotta on vielä melkein kolme kuukautta jäljellä – valitse työkalusi ja aloita suunnitelman teko nyt!

 

Mika Benson
Markkinointi- ja kehitysjohtaja
mika.benson@media.fi
Linkedin @mikabenson