Siirry sisältöön
Uusimaa

Mainostaja, nyt on oikea hetki uudistaa markkinointistrategia

Nea Barman

Artikkelin kuva

3 tärkeää syytä, miksi juuri nyt

Markkinoinnin maailmassa puhaltaa nyt voimakkaat muutoksen tuulet. Ennen lomia markkinointipäättäjän ja mainonnan ostajan tulee huomioida ainakin kolme muutoksen ajuria, jotka saattavat muuttaa markkinoinnin maailmaa jo kesän aikana. Millaiseen muutostyöhön on siis hyvä varautua?

Meksin asiantuntija, Nea Barman, kerää vahvimmat muutoksen ajurit markkinoinnin ja mainonnan alalla lähitulevaisuudessa. Listassaan Barman nojaa kokemukseensa tulevaisuuden tutkimuksesta sekä markkinoinnin ja brändien hallinnasta pitkältä ajalta.

Vahvoja, tunnistettuja markkinoinnin ja mainonnan muutoksen ajureita on tällä hetkellä Barmanin mukaan kolme ja ne kannattaa ottaa huomioon jo ennen kesälomia. Näin ehdit mukaan muutokseen ja pääset kesän jälkeen suunnittelemaan tulevaisuudessakin toimivaa ja tehokasta tapaa toteuttaa markkinointia muuttuneessa maailmassa.

Muutoksen ajuri 1: Tekoälyn vaikutus hakukäyttäytymiseen

Tutkimustoimisto Gartnerin uusimman ennusteen mukaan perinteisten hakukoneiden käyttö vähenee jopa 25 % vuoteen 2026 mennessä. Tämä johtuu siitä, että käyttäjät siirtyvät AI-chatbottien ja virtuaaliagenttien käyttöön.

Mitä tämä tarkoittaa markkinoijalle?

Tämä tarkoittaa, että hakusanamainonta menettää tehoaan. Mistä seuraa, että yritysten on mietittävä uudelleen kanavastrategiansa. Mitä todennäköisimmin muutos vaikuttaa myös markkinointibudjetteihin.

Generatiivinen tekoäly toimii yhä useammin vastausmoottorina, jolloin käyttäjät eivät enää tee perinteisiä hakuja vaan saavat vastaukset suoraan tekoälyltä.

Gartnerin mukaan markkinoijien on keskityttävä sisällön aitouteen, asiantuntemukseen ja luotettavuuteen, koska hakualgoritmit painottavat laatua määrän sijaan.

Lisäksi muiden mediakanavien rooli yhdessä brändin roolin ja monikanavaisen markkinoinnin voiman kanssa tulee kasvattamaan merkitystään.

Meksin asiantuntijat auttavat mielellään erilaisten tutkimusten avulla tuomaan tietoa ja näkemyksellisyyttä uuden suunnittelusi tueksi.

Lähde: Gartner: Hakukoneiden käyttö vähenee 25 % vuoteen 2026 mennessä

Muutoksen ajuri 2: Mainonnan ruuhkautuminen ja sääntely

Mediatoimisto Dagmar avasi hiljattain näkymää tulevaisuuteen, jossa rahapeliala vapautuu Suomessa vuoden 2027 alussa. Muutos tuo markkinaan runsaasti uusia mainostajia, mikä aiheuttaa mainonnan alalle ruuhkaa. Viestien ja mainonnan määrää lisää samaan aikaan myös keväällä 2027 käytävät eduskuntavaalit.

Tämä vaikuttaa suoraan siihen, miksi mainostajan kannattaa alkaa suunnittelemaan uutta markkinoinnin ja mainonnan strategiaa jo loppuvuoden 2025 aikana. Mainonnan kentän ruuhkautuessa mainostajan on tärkeää löytää uusia ja tehokkaita tapoja tavoittaa kohdeyleisö.

Meksin näkemyksen mukaan edellä esitetty hakusanamainonnan tehon lasku tulee vaikuttamaan välittömästi mainonnan ruuhkautumiseen tietyissä kanavissa, koska mainostajien valinnat tulevat keskittymään. Muutos alkaa siis tästä syystä jo aikaisemmin ja voimistuu vuotta 2027 kohti mentäessä.  

Meksin kasvava ja kehittyvä digitaalisen ulkomainonnan verkosto tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tavoittaa erilaiset ihmiset heidän arjessaan. Uutismedioidemme mediaratkaisut ja suoramainonnan mahdollisuudet tukevat tavoittavuutta entisestään. Tarjoamme ratkaisut paikallisesti ja valtakunnallisesti luotetuissa ja luetuissa mediaympäristöissä.

Lähde: Dagmar: Rahapelialan vapautuminen vaikuttaa markkinointiin

Muutoksen ajuri 3: Ulkomainonta on nyt ”uusi etusivu”

McKinseyn mukaan teknologian rooli yritysten kasvussa on kriittinen, mutta samalla panostusten tuottavuus ja vaikuttavuus ovat entistä tarkemman seurannan kohteena.

Ulkomainonta, joka yhdistyy saumattomasti digitaalisiin kanaviin, kuten QR-koodien käyttöön ja kampanjasivuihin, voi toimia tehokkaana osana konversiopolkuja. Tämä korostuu lähitulevaisuudessa erityisesti, kun hakukäyttäytyminen muuttuu.

Ulkomainonta ei ole enää vain tukimedia, vaan se toimii etulinjana brändin rakentamisessa ja kuluttajien ohjaamisessa digikokemuksiin.

Lähde: McKinsey: Teknologian rooli kasvaa, mutta ROI-vaatimukset kiristyvät

Varaa suunnittelupalaveri elokuulle

Nyt on oikea hetki uudistaa markkinointistrategia sekä hyödyntää kasvaneen digitaalisen ulkomainonnan verkostomme ja uutismedian monimedialliset mahdollisuudet.

Tekoälyn vaikutus hakukäyttäytymiseen, mainonnan ruuhkautuminen ja ulkomainonnan rooli uutena etusivuna ovat keskeisimmät syyt, miksi mainostajan kannattaa panostaa ulkomainontaan ja brändin rakentamiseen juuri nyt.

Nämä tulevat vaikuttamaan jokaisen mainostajan tekemiseen vahvasti tulevaisuudessa, ja ne muuttavat tekemistä jo nyt. Suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin.

Hyödynnä Meksin asiantuntijoiden asiantuntemus, näkemys sekä tarjoamamme tutkimuspalvelut. Varaa kanssamme suunnittelupalaveri jo nyt elokuulle.  

Autamme mielellämme ennakoimaan ja suunnittelemaan uudenlaista tekemistä. 

Soitellaan!

Virpi Kokko
Myyntijohtaja (Asiakkuuspäälliköt)
Itäinen-Uusimaa
+358400515206
Juuso Rönkkö
Myyntijohtaja (KAM)
Pääkaupunkiseutu
+358401864828
Heidi Alasjärvi
Avainasiakaspäällikkö
+358406683876
Nea Barman
Mediamyynnin tuki, digitaalinen ulkomainonta, asiantuntija
+358405146539