Siirry sisältöön
Tiedote

Mediakonserni Keskisuomalaisen digijournalismi kiinnostaa yhä useampaa lukijaa 

Artikkelin kuva

Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaaliset uutismediat tavoittavat yli 1,7 miljoonaa suomalaista viikoittain, selviää Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2025) tuloksista.

Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaalisten uutismedioiden viikkotavoittavuus kasvoi vuodessa lähes 100 000 lukijalla. Yhä useampi suomalainen seuraa konsernin digitaalisia uutismedioita joka päivä. Yhteensä Mediakonserni Keskisuomalaisen painettu ja digitaalinen uutismedia tavoittavat 51 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista.

Kasvua maakunnissa ja myös kasvukeskuksissa

Mediakonserni Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan painetun uutismedian rooli on edelleen tärkeä konsernille, mutta digitaaliset uutismediat palvelevat yleisöä ajasta ja paikasta riippumatta.
– Digikasvun avulla tavoitamme entistä laajemman joukon suomalaisia – myös uusia sukupolvia, jotka eivät ole olleet painetun uutismediamme lukijoita, Kangaskorpi sanoo. 

Konsernin digitaalisten uutismedioiden kasvu jatkuu vahvana etenkin maakunnissa. Tavoittavuus on kasvusuunnassa myös suurissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa, kuten Lahdessa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Joensuussa.

Kokonaistavoittavuudeltaan Mediakonserni Keskisuomalaisen suurimpia maakuntalehtiä ovat Keskisuomalainen (436 500), Savon Sanomat (291 600) ja Etelä-Suomen Sanomat (279 700). Kolmikosta suurimman kasvun teki Etelä-Suomen Sanomat, jonka kokonaistavoittavuus nousi 22,8 prosenttia. 

Kaupunkilehdistä laajimman yleisön tavoittavat Helsingin Uutiset (394 900), Tamperelainen (213 700), Länsiväylä (195 400) ja Vantaan Sanomat (153 200).

Uutismedian merkitys arjessa vahvistuu


Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaalinen uutisverkosto tavoittaa 40 prosenttia suomalaisista viikoittain. Insight Manager Tanja Herrasen mukaan yhä useampi suomalainen seuraa konsernin digitaalisia uutismedioita päivittäin. Päiväkohtainen tavoittavuus on kasvanut merkittävästi kahden viime vuoden aikana.
– Uutismedialla on entistä keskeisempi rooli suomalaisten arjessa – niin paikallisten kuin valtakunnallistenkin uutisten osalta, sanoo Mediakonserni Keskisuomalaisen journalistinen johtaja Pekka Mervola.

KMT 2025 -tutkimuksessa oli mukana 74 Mediakonserni Keskisuomalaisen uutismediaa.