Työelämä on muutoksessa suurten ikäluokkien eläköityessä ja osaltaan työskentelykulttuuriin ovat vaikuttaneet digitaalisuus sekä korona-aika. Useilla sektoreilla työvoimapulan lisäksi sitoutuminen työpaikkoihin on muuttunut ja alan vaihtaminen on yleistynyt. Näillä on vaikutusta yrityksen kykyyn selvitä globaaleissa muutoshaasteissa ja ne voivat olla jopa kasvuhaasteena. Kilpailu ammattitaitoisten osaajien huomiosta työnantajamarkkinoilla on kovaa. Onnistuneella rekrytointimarkkinoinnilla kirkastetaan työnantajakuvaa ja tavoitetaan parhaat osaajat.
Positiivinen työnantajamielikuva on vahva kilpailutekijä
Yhteiskunnan ja työmarkkinoiden muutosten ristiaallokossa rekrytointimarkkinointi on monisäikeistä toimintaa ja se on muuttanut muotoaan viime vuosina. Työpakkailmoitusten ohella tärkeään rooliin on noussut työnantajamielikuva. Onnistunut työnantajamielikuva on yrityksen sanaton käyntikortti nykypäivän rekrytointimarkkinoilla. Taiten jätetty muistijälki lisää mielenkiintoa ja on todellinen mielenkiinnon herättäjä silloinkin, kun työpaikanvaihtoa mietitään vielä passiivisesti. Onnistuneella työnantajamielikuvalla varmistetaan kyvykkäimmät ja sopivimmat hakijat. Tämän vuoksi työnantajabrändin rakentaminen on tärkeä osa rekrytointimarkkinointia.
Monimediallisuus avaa mahdollisuuksia
Lukuisten markkinointikanavien vuoksi työnantajien ja potentiaalisten työnhakijoiden kohtaaminen saattaa tuntua jopa haasteelliselta. Mediankulutus on muuttunut ja monipuolistunut. Mietitään, kuinka ja minkälaisella viestillä tavoitetaan parhaimmat osaajat sekä yrityskulttuuriin istuvat työntekijät, jotta henkilöstöstä tulee yrityksen kasvun mahdollistava voimavara.
Meneillään oleva muutos vaikuttaa yritysten organisaatioihin ja johtamiskulttuuriin. Yhä tärkeämpään rooliin on noussut henkilöstön sitouttaminen sekä työntekijöiden vahvuuksien hyödyntäminen. Työntekijäpuolella työn mielekkyys on arvossaan ja työnantajapuolella tärkeäksi on noussut ihmisten tarpeiden ja ajanhengen ymmärtäminen. Arvotekijöistä viestimiseen kannattaa panostaa ja sisällyttää ne myös rekrytointimarkkinointiin. Monimediallisuus antaa siihen erinomaiset mahdollisuudet.
Viisi vinkkiä rekrytointimarkkinointiin
- Erotu. Keinoja muistijäljen jättämiseen on lukuisia.
- Tuo esiin yrityksen kilpailutekijät, arvot ja työilmapiiri.
- Ole rehellinen. Ihmiset odottavat yritysmaailmalta vastuullista toimintaa.
- Määrittele hakemukseen selkeä osaajaprofiili, mitä hakijalta vaaditaan.
- Anna viestisi tavoittaa. Ammattilaiset auttavat rekrytointimainonnan toteuttamisessa ja mediasuunnittelussa.
Tärkeintä on kohtaaminen – oikea viesti, oikeassa kanavassa, oikealle henkilölle
Toivotun kohderyhmän tavoittaminen oikeissa kanavissa, tavoiteltua työvoimaa puhuttelevalla viestillä vaatii asiantuntijuutta. Mediatalo Keskisuomalaisen kanavilla, markkinointipalveluilla ja asiantuntijoidemme media- ja markkinatuntemuksella onnistuu mutkattomasti niin paikallisen kuin valtakunnallisen rekrytointikampanjan toteuttaminen – olipa kyse brändin kirkastamisesta työnantajamielikuvan vahvistamiseksi tai puuttuvan palasen löytämisestä oikein kohdennetulla työpaikkamainonnalla. *)
Paikallisen lehden verkkopalvelu on tutkitusti ylivoimainen mainosympäristö paikallisten ihmisten tavoittamiseen. Natiivimainonta on erinomainen rekrytointimainonnan muoto työnantajamielikuvaa rakennettaessa. Sosiaalisessa mediassa kohdennat asiantuntijoidemme avulla viestit tavoittelemallesi kohderyhmälle.
Massoja tavoittava digitaalinen ulkomainonta liikkuu siellä, missä potentiaaliset työnhakijatkin. Bussimainonta tavoittaa erityisen hyvin nuoret ja työmatkalaiset ja rekrytointimainonnan voi helposti kohdentaa työpaikan sijainnin mukaan. Neste-liikenneasemamedia tavoittaa johtavassa asemassa olevat ja autoilevat työmatkalaiset. Älyratkaisumme mahdollistavat kuluttajan ja mainosviestin optimaalisen kohtaamisen juuri oikealla hetkellä, juuri oikeassa paikassa.
Kaipaatko apua kustannustehokkaan ja tavoittavan rekrytointikampanjan suunnittelussa? Tai sisällön tuottamisessa?
Asiantuntijamme palveluksessasi
Tutustu rekrytointimainonnan mediakorttiin tästä
*) Tutustu asiakastarinoihin ja poimi vinkit!
Airpro rekrytoi onnistuneesti bussimediassa
Go On Yhtiöt kirkasti brändikuvaansa ja lisäsi työhakemusten määrää
Jakeluyhtiön kohdennettu rekrykampanja Facebookissa tavoitti yökyöpelit