
EU:n poliittisen mainonnan asetus astui voimaan 10.10.2025. Sääntely velvoittaa mediayhtiöt informoimaan poliittisen mainonnan luonteesta, maksajista ja kohdentamisesta. Laki koskee vaalimainontaa kevään 2027 eduskuntavaaleissa ja muuta poliittista mainontaa jo syksystä 2025.
Asetuksen tavoitteena on:
- Lisätä läpinäkyvyyttä poliittisessa mainonnassa
- Suojata demokratiaa ja vaalien luotettavuutta
- Rajoittaa henkilötietojen käyttöä poliittisen mainonnan kohdentamisessa
Mitä on poliittinen mainonta?
Poliittiseksi mainonnaksi katsotaan mainonta, jonka toteuttaja on poliittinen toimija tai mainonta, jolla pyritään vaikuttamaan vaaliin, kansanäänestykseen, lakiin tai muuhun sääntelyyn.
Meksin kanavissa poliittista mainontaa voi ostaa tällä hetkellä printissä, natiivissa, näköislehdessä, ulkomainonnassa ja radiossa.
Esimerkkejä poliittisesta mainonnasta:
- Vaalimainokset
- Lakialoitteen tukikampanja
- Kansanäänestykseen vaikuttava kampanja
- Lainsäädäntöön vaikuttava mainos
- Poliittisen toimijan tiedotuskampanja (esimerkiksi puolue, poliitikko tai poliittinen ryhmä tiedottaa omista tavoitteistaan, arvoistaan tai ohjelmastaan)
- Mainos, jossa otetaan kantaa poliittiseen päätökseen (esimerkiksi mainos, jossa vastustetaan tai puolustetaan hallituksen esitystä tai muuta poliittista ratkaisua)
- Kampanja, joka pyrkii vaikuttamaan sääntelyyn
HUOM! Asetus ei koske kaikkea yhteiskunnallista mainontaa. Kuitenkin esimerkiksi Google, Meta ja Microsoft ovat kieltäneet poliittisen mainonnan julkaisun järjestelmissään ja estävät myös muun yhteiskunnallisen mainonnan. Aiheet, kuten tasa-arvo tai ilmastonmuutos ovat näillä alustoilla kiellettyjä.
Millaisia vaatimuksia poliittiseen mainontaan kohdistuu?
• Jokaisen poliittisen mainoksen yhteydessä on oltava maininta poliittisesta mainoksesta, rahoittajan tiedot sekä linkki tai QR-koodi avoimuusilmoitukseen.
• Julkaisijan on säilytettävä poliittiset mainokset ja niihin liittyvät tiedot (kuten avoimuusilmoitukset) seitsemän vuotta koneellisesti luettavassa muodossa.
• Sanktiot kohdistuvat mainoksen julkaisijaan, eivät ostajaan. Seuraamus voi olla jopa 6 % liikevaihdosta, mutta alkuvaiheessa valvonta keskittyy opastamiseen ja kouluttamiseen.
Mitä tietoja tarvitsemme?
Keräämme asiakkaalta kaikki vaaditut tiedot ennen kampanjan julkaisua. Ilman vaadittuja tietoja Meks ei voi julkaista mainosta. Pakolliset tiedot on koottu alla olevaan avoimuusilmoitukseen.
Avoimuusilmoitus
- Liittyykö mainos vaaleihin tai lainsäädäntö- tai sääntelyprosessiin?
- Mainoksen maksajan nimi
- Mainoksen maksajan liike- ja toiminimi
- Mainoksen maksajan postiosoite
- Mainoksen maksajan sähköposti
- Rahoituksen alkuperä
- Rahoittajan nimi
- Rahoittajan postiosoite
- Rahoittajan sijoittautumispaikka
- Rahoittajan määräysvallan nimi
- Rahoittajan määräysvallan sähköposti
- Rahoittajan määräysvallan postiosoite
Mainostaja – näin poliittisen mainonnan ostaminen etenee
- Varaa kampanjan suunnitteluun ja toteutukseen tarpeeksi aikaa, sillä poliittisten mainosten käsittely vaatii tavallista enemmän valmisteluaikaa.
- Kerro meille jo kampanjasuunnittelun yhteydessä, että kyseessä on poliittinen mainos.
- Lähetämme sinulle täytettäväksi avoimuusilmoituksen, jossa selvitämme kaikki pakolliset tiedot, jotka poliittiseen mainontaan tarvitaan.
- Suunnittelemme yhdessä sopivat mediat kampanjallesi.
- Valmistamme sinulle asetusten mukaiset ja valittuihin medioihin optimoidut valmiit mainokset tai voit toimittaa meille valmiit mainokset itse.
- Toimitamme ja julkaisemme valmiit mainokset kampanjasuunnitelman mukaisesti.
Miltä asetuksen mukaiset poliittiset mainokset näyttävät tai kuulostavat?
Natiivimainonta
Avoimuusilmoitus tehdään ennen julkaisua ja linkitetään mainoksen yhteyteen.
- Artikkeliin merkitään selkeästi, että kyseessä on poliittinen mainos ja ilmoitetaan rahoittaja.
- Avoimuusilmoituksen linkki lisätään näkyvästi artikkelin alkuun.
- Tiedot esitetään selkeästi ja yksiselitteisesti sekä mainoksen otsikossa että alussa.
- Julkaisu viimeistellään varmistamalla, että kaikki vaaditut tiedot ovat mukana.
Printtimainonta

Avoimuusilmoitus tehdään ennen julkaisua ja linkitetään mainoksen yhteyteen. Aineisto-ohjeet löydettävissä: https://meks.fi/aineisto-ohjeet/printti/. Mainoksessa tulee olla seuraavat pakolliset tiedot:
- Rahoittajan etu- ja sukunimi
- Liikenimi
(Jos mainos liittyy vaaleihin tai lainsäädäntö- tai sääntelyaloitteeseen, ilmoita tämän nimi)
- Varattava taustaton tila QR-koodille, joka tulee ohjaamaan avoimuusilmoitukseen 20 x 20 mm. Julkaisija lisää QR-koodin mainokseen.
- Typografia:
Kirjasinkoko: 12 pt
Riviväli: 1,5
Kirjasintyyppi: Sans serif tai muu päätteetön kirjasintyyppi (esim. Arial, Helvetica, Open Sans)
- Kontrasti ja taustaväri:
Tekstien alla tulee olla taustaväri, joka erottuu selkeästi muusta mainoksesta
Kontrastisuhteen tulee olla vähintään 4,5:1 taustan ja tekstin välillä
Radiomainonta
Radiomainoksessa tulee ilmoittaa seuraavat tiedot:
- Maininta siitä, että kyseessä on poliittinen mainos
Esimerkiksi: ”Tämä on poliittinen mainos.”
- Rahoittajan nimi
Esimerkiksi: ”Rahoittaja on Suomen Yhdistys ry.”
Tai: ”Mainos julkaistaan Suomen Yhdistys ry:n pyynnöstä.”
- Avoimuusilmoituksen URL-osoite
Esimerkiksi: ”Lisätiedot ja avoimuusilmoitus: www.avoimuusilmoitus.media.fi/esimerkkipuolueenesimerkkikampanja”
Ulkomainonta

Ulkomainonnan omat aineisto-ohjeet tulevat myöhemmin