Meks tuottaa tulosta

Paikallisliikenteen bussimainonta tavoitti opiskelijat ja kasvatti asiakaskuntaa

Paikallisliikenteen bussimainonta tavoitti opiskelijat ja kasvatti asiakaskuntaa

”Mainoksessa ollutta QR-koodia ladattiin satoja kertoja”

Juha Päivinen, The Bank

Meks Kaakon asiakkuuspäällikkö Antti Taipale pyöritteli viime syksynä mielessään koukkua, jolla saisi asiakkaat kiinnostumaan ja kokeilemaan paikallisliikenteen bussimedian mahdollisuuksia. Matkustaessaan perheensä kanssa paikallisbussissa hän kiinnitti huomionsa nuoreen asiakaskuntaan – Kouvolassa toisen asteen opiskelijat kulkevat maksutta paikallisliikenteen busseissa.

 

– Hokasin, että siinähän on juuri iltaravintoloiden ja yökerhojen kohderyhmä. Parikymppiset nuoret!

 

Kouvolassa ja Kotkassa The Bank -yökerho-viihderavintolaa luotsaava Juha Päivinen tarttui koukkuun. Hän oli itsekin havainnoinut bussimatkojen mahdollisuudet mainonnalle.

 

– Mietin kerran bussissa istuessani, että tämähän on tehokas paikka mainonnalle. Katse hakeutuu luonnostaan näyttöihin. Kun Antti sitten tarjosi mukavan edullista bussimediakampanjaa, päätin kokeilla. Yleensä suunnittelen ja rajaan tarkasti, ketä haluan tavoittaa ja osaan odottaa mainonnalta tietynlaisia tuloksia. Bussimedia oli uusi tuttavuus ja ainutlaatuisuudellaan annoin sen yllättää.

 

Yllätys oli positiivinen.

 

Toteutus: 8 viikkoa, 4 mainosmateriaalia, 10 sekuntia

 

The Bankille toteutettiin kahdeksan viikon bussimediakampanja Kouvolan paikallisliikenteessä. kampanja hajautettiin usean kuukauden ajalle: kaksi viikkoa lokakuussa, kolme marraskuussa, yksi joulukuussa ja viimeiset kaksi viikkoa tammikuussa.

 

Kampanja koostui neljästä erilaisesta matkustamonäytön mainosmateriaalista: kahdesta tapahtumamarkkinointimainoksesta ja kahdesta QR-koodillisesta asiakasetumainoksesta.

 

Tulos: keskimäärin yli 10 tuhatta näyttöä per viikko tavoitti opiskelijat

 

The Bankin bussimediakampanjan näyttökerrat pysyttelivät reilusti yli 10 tuhannen näytön yläpuolella joulun jälkeistä viikkoa lukuun ottamatta. Paras tavoittavuus kampanjalla oli lokakuussa, jolloin näyttökertamäärä ylitti 15 tuhatta näyttökertaa viikossa. Näyttökerrat saadaan liikennöitsijän kävijädatan pohjalta keskiarvot laskemalla.

 

Paikallisliikenteessä keskimääräinen matkan pituus on 15 minuuttia. Tänä aikana mainos toistetaan näytöllä vähintään neljä kertaa. The Bankin mainos näkyi 10 sekuntia kerrallaan.

Pelkistetty ja selkeän call-to-action sisältävä Night Access -mainos tavoitti parhaiten. Toistomäärä toimi.

 

– QR-koodi ladattiin satoja kertoja, Päivinen kertoo tyytyväisenä.

 

Kouvolalaisen viihderavintolan asiakaskunta laajeni opiskelijoihin, jotka aiemmin olivat selvä vähemmistö. Ensimmäinen kampanja myös opetti.

 

– Myös tapahtumamarkkinointiin voisi jatkossa lisätä aktivointia, esimerkiksi linkin lipun ostoon, Juha pohtii.

 

Matkustamonäytöt tuovat viihdykettä ja tarjoavat reaaliaikaista dataa matkustajille.

Matkustamonäytöt osaksi monikanavaista markkinointia

 

Taipale näkee bussimainonnan sopivan tapahtumamarkkinoinnin lisäksi erinomaisesti esimerkiksi kunnan markkinointikampanjoihin sekä kahvila-ravintola-alan yrityksille. Matkustamonäytöt tuovat matkustajille reaaliaikaisen sijainti- ja pysäkkitiedon lisäksi myös viihdykettä. Päivän lounastarjonta tai vaikka herkullinen erikoiskahvitarjousmainos jättävät helposti muistijäljen. Bussi parhaimmillaan kuljettaa matkustajat aivan mainostettujen palveluiden äärelle. Myös esimerkiksi asuntokauppaan tai -vuokraamiseen liittyville toimijoille sijaintidata tuo uuden ulottuvuuden markkinointiin – näytöillä voi esitellä bussireitin varrella olevaa tarjontaa.

 

– Sopii kuin nenä päähän! Taipale naurahtaa.

 

Asiakkuuspäällikkö uskoo monikanavaiseen markkinointiin.

 

– Bussimainonta on erinomainen tukitoiminto monen mainostajan markkinointikampanjalle.

 

Bussimedian tavoittavuus kasvussa

 

Yle uutisoi tammikuussa paikallisliikenteen kasvusta (Yle 9.1.24). Sama trendi näkyy myös Kouvolassa. Vuonna 2023 tehtiin 17 prosenttia enemmän matkoja edellisvuoteen verrattuna, valtakunnallisesti kasvua on usealla paikkakunnalla jopa 20–25 prosenttia. Paikallisliikenteen bussimedia tavoittaa Kouvolassa 37 prosenttia alueen asukkaista. Suurin joukkoliikenteen käyttäjäryhmä ovat 15–29-vuotiaat, joista 49 prosentin lasketaan altistuvan matkustamonäyttöjen mainonnalle viikossa. Valtakunnallisella tasolla nuoret aikuiset, naiset ja lapsiperheet ovat suurin tavoitettava kohderyhmä. Pääkaupunkiseudulla Meks bussimainonta tavoittaa jopa 68 prosenttia alle 35-vuotiaista, ja 55 prosenttia kaikista 15–79-vuotiaista.

 

Huhtikuussa Meks-bussimainonta laajenee myös Kouvolan eteläpuolelle, Kotkaan, jossa sijaitsee Päivisen toinen yökerho. Hyvän ensikosketuksen perusteella hän aikoo jatkossakin valita bussimedian yhdeksi mainoskanavakseen.

 

– Hienoa, että tarjonta laajenee myös Kotkaan. Syksy on varmastikin jälleen bussimainoskampanjan paikka, kun uudet opiskelijat saapuvat kaupunkiin.

 

Asiakkaan onnistunut mainoskampanja tuo hymyn myös mediamyyjän huulille. Päivinen kiittelee asiakkaansa tuntevaa mediamyyjää.

 

– Antti osaa tarjota juuri meille sopivia markkinointiratkaisuja.

 

MIKÄ – Bussimedia

 

  • Matkustajille kohdennettua mainontaa pikavuoro- ja paikallisliikenteessä
  • Sijaintidataan perustuvat reaaliaikaiset matkustamonäytöt, 1–3 kpl riippuen bussista
  • Paikkasidonnainen kohdentaminen mahdollistaa näkyvyyden juuri tietyllä alueella
  • Meks bussimedian mainosnäytöt jo lähes 900 bussissa

 

Bussimedia – Meks

Meks tuottaa tulosta

Katso kaikki REFERENSSIT >

Bussimedia tavoittaa laajasti – voidaan puhua massamediasta. Lisäksi näyttömedia mahdollistaa hyvin monenlaiset sisällöt. Valitsemalla sisältö oikein, matkustajien huomion voi todella ottaa, kuten Fudo Kamaen esimerkki osoittaa.

Tampereen Jumppatiimi TAJU ry tuottaa harrasteliikuntaa kaikille rennon hyvällä fiiliksellä. TAJU on Tampereen suurin harrasteliikuntaseura yli 2000 jäsenellään.   TAJU markkinoi tarjoamiaan liikuntapalveluja monikanavaisesti,…

”Olemme käyttäneet bussimediassa olevissa mainoksissa alekoodeja lisähoukuttimina, mikä on toiminut tosi hyvin. Jopa niinkin hyvin, että alekoodia on yritetty lunastaa myös muissa kuin pääkaupunkiseudun liikkeissämme! Liikkeissämme ja verkkokaupassa on myös käynyt paljon uusia asiakkaita ostoksilla kampanjoiden aikana.”

Oona Hykkönen, markkinointipäällikkö, Yeppo & Soonsoo

”Kävijäryntäys kyllä yllätti! Olemme järjestäneet tapahtumia 10 vuotta ja tämä oli ensimmäinen kerta, että saatiin näin paljon kävijöitä liikkeelle. Ennen ei ole tarvinnut keskeyttää lipunmyyntiä!”

Timo Ranto, tapahtumapäällikkö, Pii Poo Oy 

HUS Diagnostiikkakeskuksella on toimintaa Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, ja tarvitsimme kesätyöntekijöitä kaikkiin kolmeen maakuntaan. Meks Etelän kautta saimme kampanjamme näkymään kaikilla näillä alueilla vaivattomasti joukkoliikenteessä. Kampanja oli meille vaivaton ja kustannustehokas toteuttaa.

Lauri Partanen, rekrytointisuunnittelija, HUS Diagnostiikkakeskus

Kesä on meille vuoden tärkeimpiä sesonkeja. Oikein ajoitetulla ja toteutetulla monikanavaisella kampanjalla varmistamme, että saamme sesongin myynneistä kaiken mahdollisen irti.

Aino Pärnänen, liiketoimintajohtaja, Yöpuu Yhtiöt
Kiinteistönomistaja huomio!

Onko sinulla kiinteistö tai maa-alue, joka voisi palvella mainospinnan sijaintina?

Haluaisitko laittaa seinäpintasi tai maa-alueesi hyötykäyttöön vuokraamalla tilaa digisuurtauluillemme, vai etsitkö jo olemassa olevalle digitaaliselle mainosnäytöllesi myyntikumppania?

Haluatko sinä aktivoida asiakkaasi?

ALOITETAAN.
Ota rohkeasti yhteyttä!

Monikanavaisuus kasvattaa tunnettuuttasi lähes 60 % ja yli kolminkertaistaa kuluttajan aktivoitumista. Mediatalo Keskisuomalaisen medioilla tavoitat ja aktivoit asiakkaasi – paikallisesti ja valtakunnallisesti.