Tanja Herranen

82 prosenttia nuorista nostaa painetut ja digitaaliset sanomalehdet yleissivistyksen tärkeimmäksi tietolähteeksi.
92 prosenttia suomalaisista pitää yleissivistystä hyvinvoinnillemme erittäin tärkeänä, kertoo tuore Suomalaisten uutismedia 2024 -tutkimus. Samalla huoli kansamme sivistystasosta on kasvanut – tätä murehtii jo 78 prosenttia vastaajista.
Painetut ja digitaaliset sanomalehdet ovat tutkimuksen mukaan yleissivistävin media kaikissa ikäryhmissä.
15–24-vuotiaat vastaajat: yleissivistyksen kannalta tärkeimmät mediat, top 3:
- Painetut ja digitaaliset sanomalehdet (82 % vastaajista)
- Televisio, kanavat ja verkkopalvelut (52 %)
- Google (52 %)
Painettujen ja digitaalisten sanomalehtien merkitys korostuu erityisesti nuorten vastauksissa. Ero toiseksi sijoittuneisiin televisioon ja Googleen on peräti 30 prosenttiyksikköä.
Kaikki vastaajat: yleissivistyksen kannalta tärkeimmät mediat, top 3:
- Painetut ja digitaaliset sanomalehdet (86 % vastaajista)
- Televisio, kanavat ja verkkopalvelut (72 %)
- Radio (55 %).
Iän kasvaessa sanomalehtien ja television ero kaventuu, ja esimerkiksi Googlen merkitys heikkenee. Kaikkien vastaajien mielestä vähiten tärkeimpiä yleissivistyksen kannalta ovat blogit (4 %), verkossa olevat uutisportaalit, kuten Ampparit (7 %), sosiaalinen media (15 %) ja Google (23 %).
Lähde: Suomalaisten uutismedia 2024. Iro Research Oy. Tutkimuksen tilasi Uutismedian liitto.
B2B Insights artikkelit