Siirry sisältöön
B2B Insights

Sanomalehdet tärkein yleissivistyksen lähde, erityisesti nuorille

Tanja Herranen

82 prosenttia nuorista nostaa painetut ja digitaaliset sanomalehdet yleissivistyksen tärkeimmäksi tietolähteeksi.

92 prosenttia suomalaisista pitää yleissivistystä hyvinvoinnillemme erittäin tärkeänä, kertoo tuore Suomalaisten uutismedia 2024 -tutkimus. Samalla huoli kansamme sivistystasosta on kasvanut – tätä murehtii jo 78 prosenttia vastaajista.

Painetut ja digitaaliset sanomalehdet ovat tutkimuksen mukaan yleissivistävin media kaikissa ikäryhmissä.

15–24-vuotiaat vastaajat: yleissivistyksen kannalta tärkeimmät mediat, top 3:

  1. Painetut ja digitaaliset sanomalehdet (82 % vastaajista)
  2. Televisio, kanavat ja verkkopalvelut (52 %)
  3. Google (52 %)

Painettujen ja digitaalisten sanomalehtien merkitys korostuu erityisesti nuorten vastauksissa. Ero toiseksi sijoittuneisiin televisioon ja Googleen on peräti 30 prosenttiyksikköä.

Kaikki vastaajat: yleissivistyksen kannalta tärkeimmät mediat, top 3:

  1. Painetut ja digitaaliset sanomalehdet (86 % vastaajista)
  2. Televisio, kanavat ja verkkopalvelut (72 %)
  3. Radio (55 %).

Iän kasvaessa sanomalehtien ja television ero kaventuu, ja esimerkiksi Googlen merkitys heikkenee. Kaikkien vastaajien mielestä vähiten tärkeimpiä yleissivistyksen kannalta ovat blogit (4 %), verkossa olevat uutisportaalit, kuten Ampparit (7 %), sosiaalinen media (15 %) ja Google (23 %).

Lähde: Suomalaisten uutismedia 2024.  Iro Research Oy. Tutkimuksen tilasi Uutismedian liitto.