Siirry sisältöön
B2B Insights

Suomalaisille maistuu jäätelö – Tiesitkö, että 25 prosenttia suomalaisista syö jäätelöä joka viikko?

Tanja Herranen

Artikkelin kuva

Keväällä julkaistun Kantarin Mind -tutkimusdatan tietoja yhdistämällä saa louhittua mielenkiintoista tietoa kuluttamisesta Meksin mediaympäristöissä. Insightia saa kaivettua aivan tuotetasolta saakka – kuten esimerkiksi jäätelön kulutuksesta.
 
Konsernimme toiminta-alueella Uusimaa vie voiton jäätelöllä herkuttelussa. Vähiten jäätelöä kuluu puolestaan Päijät-Hämeessä.
 
Kylmiä faktoja:


Jäätelö maistuu yli 50-vuotiaille
Naiset herkuttelevat jäätelöllä enemmän kuin miehet. Kaikista suurin jäätelön kuluttajaryhmä ovat yli 50-vuotiaat naiset. Mutta olisitko arvannut, että ahkerimmat jäätelönsyöjät löytyvät yli 65-vuotiaiden ikäluokasta?


Herkuttelussa alueellisia eroja
Printtilehtiemme lukijoille se jäätelö vasta maistuukin – esimerkiksi Hämeen Sanomien lukijat syövät jäätelöä 1,5 kertaa useammin kuin kansalaiset keskimäärin.
Helsingin Uutisten digilukijat puolestaan valitsevat mieluummin kasvirasvapohjaisen jäätelön herkkuhetkeensä.


Myös menopelit vaikuttavat jäätelövalintaan
Liikenneympäristöistäkin löytyy eroja: bussimatkustaja nauttii jäätelöä harvemmin kuin printtilukija, mutta makeannälän yllättäessä listalla on usein erikoisherkumpaa premium- tai gourmet-jäätelöä. Autoilijat puolestaan valikoivat kahvipöytäänsä muita useammin jäätelökakkua.
Tästä voi päätellä, että niin jäätelö kuin kulutettava mediakin ovat makuasioita, joissa on huomattavia eroja.


Lähde: Kantar Mind 2023