Nykyisessä mediaympäristössä ei ole varaa nojautua vain yhteen mainoskanavaan, vaan kampanjasuunnittelussa tulee keskittyä monikanavaiseen mainontaan. Yhdistämällä erilaisia kanavia saavutetaan vaikuttavaa mainontaa, joka ei vain herätä huomiota, vaan vahvistaa brändiä ja tekee siitä tunnistettavan. Voit lukea aiheesta tarkemmin artikkelissamme Tästä syystä yksi mainoskanava ei riitä.
Tässä artikkelissa kerromme, miten eri mainoskanavien vahvuuksia hyödyntämällä voit rakentaa yhtenäisen kampanjan, joka tavoittaa asiakkaasi oikeassa paikassa ja oikealla viestillä.
Eri mainoskanavilla on erilaisia ominaispiirteitä. Siksi sama mainos ei toimi yhtä hyvin vaikkapa printtimediassa kuin ulkonäyttötaululla. Varioimalla kampanjaa eri mediaympäristöjen ominaispiirteet huomioiden, saat eniten irti mainonnasta ja taatusti parempia tuloksia.
Mainosversioiden laatiminen voi olla työlästä, mutta se kannattaa. Me Meksillä autamme mielellämme, jos kaipaat apuja mainoskampanjoidesi suunnitteluun tai mainosversioiden tuotantoon.
Nyt jaamme oppejamme eri mediapintojen erityispiirteistä ja annamme myös konkreettisia esimerkkejä, miten saman kampanjan mainoksia kannattaa varioida eri ympäristöissä kuvitteellisen esimerkkikampanjan kautta.
Esimerkki monikanavaisesta kampanjatoteutuksesta
Kuvitteellisessa esimerkkikampanjassamme paikallinen vaateyritys Lämminlahja markkinoi itsetehtyjä neulepaitojaan. Kampanja ajoittuu joulusesonkiin, joten sen tavoite on korostaa neulepaitojen erinomaisuutta joululahjana. Kampanja noudattaa yrityksen brändiohjeistuksia ja viestinnällistä tyyliä.
Katsotaanpa, kuinka tämä joululahjakampanja toimii eri mediaympäristöissä:
Printtimainonta: tee tunnistettavaa ja tarinallista mainontaa
Printtimainonta sopii erityisen hyvin tarinalliseen viestintään ja vahvan visuaalisen identiteetin rakentamiseen. Tunnelmallinen kuvitus yhdistettynä selkeään toimintakutsuun tekee printtimainoksesta toimivan.
Printtimainoksessa tarina ja tunnelma pääsevät parhaiten oikeuksiinsa. Printtimainoksia luetaan rauhassa, jolloin myös mainoksilla on enemmän aikaa kertoa tarinoita. Tämän vuoksi printtimainoksissa voi olla enemmän tekstiä, kuin monissa muissa mainosmuodoissa. Myös visuaalisella tarinankerronnalla on printtimainoksessa tilaa – erityisen hyvin toimivatkin haluttua tunnelmaa luovat valokuvat.
Kuvitteellisen Lämminlahja -neulepaitayrityksen joululahjakampanjan printtimainos voisi sisältää:
Esimerkki kampanjan toteutuksesta printtilehdessä
Otsikko: Lämmöllä tehty – lämmöllä annettu
Kuvitus: Brändi-ilmeen mukainen väripaletti ja lämminhenkinen valokuva
Tarinallinen teksti: Neuleemme syntyvät käsityönä, rakkaudella ja tarkkuudella. Kun annat neuleen, annat lahjan, joka kestää aikaa – ja tuo lämpöä jokaiseen päivään.
Toimintakehote: Tutustu valikoimaamme ja anna lahjaksi lämpöä > lamminlahja.fi

Digitaalinen mainonta: ohjaa asiakkaasi tehokkaasti toimintaan
Digitaalisessa mainonnassa lyhyet, nopeasti ymmärrettävät viestit toimivat hyvin – yhdistettynä liikkuvaan kuvaan, videoon tai animaatioon, pysäyttävät mainokset varmimmin katsojan skrollauksen. Digimainonnassa myös toisto ja selkeät toimintakehotteet, niin sanotut call to action -ohjaukset ovat erityisen tärkeässä roolissa.
Uutismediaympäristössä mainoksen tulisi erottua muusta sisällöstä ja pysäyttää lukijan katse. Siksi hidasliikkeinen animointi, kuten tekstien ilmestyminen kuvaan nostavat mainoksen staattisten uutiskuvien ja -juttujen joukosta esille. Animoinnilla mainokseen saadaan myös hieman enemmän tekstiä, jonka määrä muuten banneripaikoilla on rajallinen.
Neulepaitayrityksen digitaalinen mainos uutismediassa toimisi parhaiten useamman sivun animaationa, joka voisi pitää sisällään:
Esimerkki kampanjan toteutuksesta uutismedian verkkopalvelussa
Otsikko: Neule on lämmittävä lahja
Kuvitus: Brändi-ilmeen mukainen väripaletti ja tekstivaihdokset animoituna
Toimintakehote: Tutustu valikoimaamme >

Ulkomainonta: suunnittele viesti, joka avautuu kolmessa sekunnissa
Digitaalinen ulkomainonta toimii, kun viesti on lyhyt, selkeä ja iskevä. Ulkonäytöillä kannattaa myös hyödyntää sijaintia: viesti voi olla kontekstisidonnainen, sillä tiedämme tarkalleen, missä viestisi näkyy. Toimivaan ulkomainontaan pätee kolmen sekunnin sääntö – jos viesti ei avaudu kolmessa sekunnissa, se ei toimi.
Ulkomainospinnoilla tummasävyinen tausta saa viestin nousemaan esiin. Kohdentamalla mainontaa vaikkapa sijainnin, kelloajan tai sääolosuhteiden mukaan, saat aikaan entistä vaikuttavamman ja personoidulta tuntuvan mainoksen.
Kun neulepaitayritys haluaisi tehdä näyttävää ulkomainontaa joululahjakampanjaansa, pitäisi mainos sisällään:
Esimerkki kampanjan toteutuksesta digisuurataululla
Otsikko: Joulun lämmittävin lahja
Kuvitus: Yksi keskeinen visuaalinen elementti, esimerkiksi valokuva
Toimintakehote: Löydä neulesuosikkisi lamminlahja.fi

Radiomainonta: syvennä brändimielikuvaa äänimaailman avulla
Audiomainonnassa yksinkertaisuus ja rytmitys ratkaisevat. Ääni antaa brändille myös uuden ulottuvuuden, joka rakentaa mielikuvaa yrityksestäsi. Käytä siis tunnistettavaa ääntä sekä toistuvia viestejä ja luo äänimaailmaa, joka tukee brändin persoonaa.
Radiossa voidaan jatkaa muiden mainosmuotojen tarinaa. Äänimaailma laajentaa ja syventää kampanjan tunnelmaa – kun se yhdistyy muiden mainosmuotojen kuva- ja viestimaailmaan, syntyy vahva, tunnistettava ja monipuolinen kampanjakokonaisuus, joka herättää huomiota.
Neulepaitayritys on päättänyt mainostaa myös paikallisradiossa:
Esimerkki kampanjan toteutuksesta radiossa
Äänimaailma: Pehmeä ja rauhallinen. Kertojan ääni lämmin ja aito
Teksti: Kun annat neuleen, annat lahjan, joka tuo lämpöä käyttäjälleen. Neuleemme syntyvät käsityönä, rakkaudella ja tarkkuudella. Tule myymäläämme tekemään joulun lämmittävimpiä lahjalöytöjä tai tutustu valikoimaamme sivuillamme lamminlahja.fi