Nea Barman

Kesäsuomalaiset ovat oma ihmislajinsa – mitä mainostajan tulee tietää heistä?
Kesällä perinteisten kohderyhmien rinnalle nousee sesonkikohderyhmä kesäsuomalainen. Kesäsuomalainen on tutkitusti ihan oma kohderyhmänsä, sillä sen liikkuminen ja kuluttaminen on hyvin erilaista verrattuna suomalaisiin muissa sesongeissa.
Miten mainostaja voi parhaiten tavoittaa kesäsuomalaisen?
Kesällä lisääntyvä liikkuminen kasvattaa mainostajan mahdollisuuksia tavoittaa erilaiset kohderyhmät digitaalisen ulkomainonnan kautta.
Kesä on aktiivisin liikkumisen kausi – erityisesti pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Uudellamaalla
Traficomin henkilöliikennetutkimuksen mukaan keskimäärin liikkuminen lisääntyy Suomessa kesällä noin 29,6 % verrattuna muihin vuodenaikoihin. Pääkaupunkiseudulla kasvu on jopa 35 %, Uudellamaalla 33,3 % ja Tampereella 27 %.
Liikkuminen lisääntyy erityisesti vapaa-ajanmatkojen, tapahtumien ja matkailun vuoksi. Tämä tarkoittaa, että ihmiset ovat liikkeellä enemmän kuin muina vuodenaikoina – ja vastaanottavaisia viesteille liikkeellä ollessaan. (Traficom, 2023)

Meksin digitaalinen ulkomainosverkosto tavoittaa kuluttajat tehokkaasti liikenteen solmukohdissa, pääväylillä ja keskustoissa.
Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla lisääntyneen liikkeellä olemisen kautta Meksin digitaalisen ulkomainonnan verkoston vaikutuspiirissä liikkuu viikossa jopa 98%* pääkaupunkiseudun asukkaista (Kantar Mind 2023).
Ole rohkeasti yhteydessä omaan yhteyshenkilöösi tai asiantuntijaamme. Autamme sinua suunnittelemaan tavoitteittesi mukaisen kokonaisuuden, niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin.
Kuluttajien luottamus vahvistuu – ostoaikeet kasvussa
Kesä on Suomessa paitsi valon ja lämmön, myös liikkeellä olon ja kuluttamisen sesonki. Kesällä 2025 sesonkia buustaa myös kuluttajien kasvava luottamus omaan talouteensa.
Tilastokeskuksen kuluttajaluottamusindikaattori:
Ajankohta | Koko Suomi | Pääkaupunkiseutu | Uusimaa |
---|---|---|---|
Huhtikuu 2024 | -12,6 | -8,5 (arvio) | -9,8 (arvio) |
Huhtikuu 2025 | -7,4 | -3,2 | -3,2 |
Muutos | +5,2 | +5,3 | +6,6 |
Kuluttajien luottamus omaan talouteen on selvästi parantunut viimeksi kuluneen vuoden aikana. Ostoaikeet ovat kasvaneet, erityisesti pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla.
Kuluttajat ovat valmiita panostamaan elämyksiin, palveluihin ja harkittuihin hankintoihin – juuri niihin, joita kesä tuo tullessaan. (Tilastokeskus, 2025)
Kesä 2025: vaikuta ulkomainonnalla
Kesällä kuluttajat ovat vastaanottavaisia ja ostovalmiita. Alueelliset erot suomalaisissa tukevat kohdennettua näkyvyyttä.
Meksin digitaalinen ulkomainosverkosto muokkautuu hyvin erilaisiin tarpeisiin. Digitaalisen ulkomainonnan kanavia ja mainospaikkoja on erilaisia. Ne tarjoavat joustavasti skaalautuvat mainosratkaisut: voit mainostaa hyvinkin paikallisesti tai kasvattaa kampanjasi vaikka valtakunnalliseksi saakka.
Varmista ajankohtainen ja vaikuttava näkyvyys kesän tärkeimmissä kohtaamispisteissä. Mediaratkaisumme mukautuvat aikaan ja paikkaan luoden monimediallisia mahdollisuuksia kohdata kesäsuomalainen juuri siellä, missä he viettävät aikaansa.
Tehdään tästä teille kaikkien aikojen kesä!
Meillä on teille myös todella houkuttelevat kesätarjoukset ja -tuotteet.
Kysy lisää!
Digitaalisen ulkomainonnan asiantuntijat


Ajankohtaista