Siirry sisältöön
Bussimedia

Paikallisliikenteen bussimainonta tavoitti opiskelijat ja kasvatti asiakaskuntaa

Kuvaus yhteistyöstä

Meks Kaakon asiakkuuspäällikkö Antti Taipale pyöritteli viime syksynä mielessään koukkua, jolla saisi asiakkaat kiinnostumaan ja kokeilemaan paikallisliikenteen bussimedian mahdollisuuksia. Matkustaessaan perheensä kanssa paikallisbussissa hän kiinnitti huomionsa nuoreen asiakaskuntaan – Kouvolassa toisen asteen opiskelijat kulkevat maksutta paikallisliikenteen busseissa.

– Hokasin, että siinähän on juuri iltaravintoloiden ja yökerhojen kohderyhmä. Parikymppiset nuoret!

Kouvolassa ja Kotkassa The Bank -yökerho-viihderavintolaa luotsaava Juha Päivinen tarttui koukkuun. Hän oli itsekin havainnoinut bussimatkojen mahdollisuudet mainonnalle.

– Mietin kerran bussissa istuessani, että tämähän on tehokas paikka mainonnalle. Katse hakeutuu luonnostaan näyttöihin. Kun Antti sitten tarjosi mukavan edullista bussimediakampanjaa, päätin kokeilla. Yleensä suunnittelen ja rajaan tarkasti, ketä haluan tavoittaa ja osaan odottaa mainonnalta tietynlaisia tuloksia. Bussimedia oli uusi tuttavuus ja ainutlaatuisuudellaan annoin sen yllättää.

Yllätys oli positiivinen.

Asiakkaan kuvaus The Bank Kouvolassa ja Kotkassa toimiva yökerho-viihderavintola

9500

/ vko

Näyttökerrat

0

vko

kampanjan kesto

Kuvaus ratkaisusta

Toteutus: 8 viikkoa, 4 mainosmateriaalia, 10 sekuntia

The Bankille toteutettiin kahdeksan viikon bussimediakampanja Kouvolan paikallisliikenteessä. kampanja hajautettiin usean kuukauden ajalle: kaksi viikkoa lokakuussa, kolme marraskuussa, yksi joulukuussa ja viimeiset kaksi viikkoa tammikuussa.

Kampanja koostui neljästä erilaisesta matkustamonäytön mainosmateriaalista: kahdesta tapahtumamarkkinointimainoksesta ja kahdesta QR-koodillisesta asiakasetumainoksesta.

Tulos: keskimäärin yli 10 tuhatta näyttöä per viikko tavoitti opiskelijat

The Bankin bussimediakampanjan näyttökerrat pysyttelivät reilusti yli 10 tuhannen näytön yläpuolella joulun jälkeistä viikkoa lukuun ottamatta. Paras tavoittavuus kampanjalla oli lokakuussa, jolloin näyttökertamäärä ylitti 15 tuhatta näyttökertaa viikossa. Näyttökerrat saadaan liikennöitsijän kävijädatan pohjalta keskiarvot laskemalla.

Paikallisliikenteessä keskimääräinen matkan pituus on 15 minuuttia. Tänä aikana mainos toistetaan näytöllä vähintään neljä kertaa. The Bankin mainos näkyi 10 sekuntia kerrallaan.

Pelkistetty ja selkeän call-to-action sisältävä Night Access -mainos tavoitti parhaiten. Toistomäärä toimi.

Kouvolalaisen viihderavintolan asiakaskunta laajeni opiskelijoihin, jotka aiemmin olivat selvä vähemmistö. Ensimmäinen kampanja myös opetti.

– Myös tapahtumamarkkinointiin voisi jatkossa lisätä aktivointia, esimerkiksi linkin lipun ostoon, Juha pohtii.

Mainoksessa ollutta QR-koodia ladattiin satoja kertoja.

Juha Päivinen – The Bank

Bussimedia

Matkustajille kohdennettua mainontaa pikavuoro- ja paikallisliikenteessä

Kenet sinä haluat tavoittaa?

Ota yhteyttä, niin luodaan tavoitteitasi tukevat kampanjat yhdessä.