Siirry sisältöön
Bussimedia

Tampereen Kendo-seura löytää harrastajat bussimedialla

Tavoite

Tiedätkö, mitä on kendo? Jos et, olet Tampereen Kendoklubi Fudo Kamaen ongelman ytimessä. ”Kendo on lajina hyvin haastava, marginaali laji, jonka pariin harva löytää”, kertoo Tampereen Kendoklubi Fudo Kamaen juniori- ja varustevastaava Jari-Matti Auttila.

Haasteena Kendoklubilla oli löytää uusia harrastajia lajin piiriin. Markkinointikanavista käytössä olivat perinteiset ilmoitustaulut kouluilla ja saleilla sekä somemainonta. Missä potentiaaliset juniori- ja aikuisharrastajat siis liikkuivat ja millä saisi heidän huomionsa kiinnitettyä?

Asiakkaan kuvaus Tampereen Kendoklubi Fudo Kamae Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on kehittää jäsentensä taitoja japanilaisessa miekkailussa, kendossa, sekä toimia lajin tunnetuksi tekemiseksi. Yhdistyksen toiminnan tulee pyrkiä mahdollisimman hyvään sopusointuun perinteisen budohengen kanssa. Seuran ydintoimintaa on harjoitusten tarjoaminen jäsenille ja sitä kautta kendon kehittyminen henkilötasolla. Seura voi järjestää ajoittain kansallisia leirejä, joille kutsutaan opettajia Suomesta ja ulkomailta.

Ratkaisu

Tampereen Kendoklubi huomasi kollegaseuran mainostavan omia tuntejaan tamperelaisissa busseissa eli Nysseissä. Syntyi idea kokeilla bussimediaa myös kendon pariin houkuttelemiseksi.

”Mainosmateriaalissa päädyttiin nopeaan, sähäkkään pimaukseen, jossa kendoka lyö vastustajaansa shinailla eli bambumiekalla päähän. Tämä pamaus on sellainen, että busseissa päät kääntyvät katsomaan ”mitä ihmettä siellä tapahtuu?!”, kuvailee Auttila.

Tulos

Päät todella ovat kääntyneet: kun ennen ensimmäistä bussimainoskampanjaa kendo-tunneille löysi noin kahdeksan uutta harrastajaa vuosittain kauden alussa, ensimmäisen bussikampanjaan jälkeen heitä saapui 29 innokasta. Uusien aloittajien määrä siis lähes nelinkertaistui kerralla.

”Olemme tehneet bussikampanjan nyt neljänä peräkkäisenä vuotena. Trendi on jatkunut eli kurssille osallistujien määrä on pysynyt samalla tasolla: joka vuosi kursseille on tullut 24-30 uutta kurssilaista”, Auttila iloitsee.

Tulokseen on päästy tehokkaasti ja vähällä vaivalla ajoittamalla mainoskampanja juuri oikein.

”Tampere on opiskelijakaupunki. Bussikampanja on ajoitettu siten, että kun opiskelijat ovat asettuneet kaupunkiin, viikon mittainen kampanja alkaa. Päivän aikana mainonta on kohdennettu ajallisesti kouluunmenoaikaan aamulle ja sekä kotimatkalle iltapäivälle. Maantieteellisesti katsottuna mainoksemme näkyvät koulujen reiteillä”, Auttila vinkkaa.

Kendoklubi on osannut optimoida mainostamisen myös oman tekemisen näkökulmasta täydelliseksi:

”Tämä bussimediatekeminen on meille tosi tärkeä juttu. Muut markkinoinnin kanavat vaativat meiltä kovan työn. Monia kanavia pitää hoitaa kuin pientä lasta!” Auttila parahtaa ja jatkaa. ”Tällä yhdellä panostuksella saamme paljon harrastajia eikä täsmäkampanjaan tarvitse nähdä juurikaan vaivaa. Tämä sopii meille harrastuspohjalta toimintaa pyörittäville erinomaisesti,” Auttila kehuu.

”Kantarin digitaalisen ulkomainonnan tutkimuksen mukaan Bussimedia tavoittaa erittäin hyvin 15–29-vuotiaat (Kantar 2022). Bussimedia tavoittaa opiskelijat siis tutkitusti ja sopii heidän tavoittamiseensa erinomaisesti. Samasta tutkimuksesta käy ilmi, että 63 % Pirkanmaan asukkaista on kiinnostunut hyvinvoinnista ja terveydestä; tämän aihepiirin mainonta saavuttaa siis hyviä tuloksia paikallisessa bussimediassa”, kertoo Meks Etelän Tero Taipale.

Kenet sinä haluaisit tavoittaa?

Ota yhteyttä, niin rakennetaan yhdessä tavoitteidesi mukainen mediaratkaisu!