Digimarkkinoinnissa arvostetaan nopeaa ja aitoa sisältöä 

Mediakonserni Keskisuomalaisen markkinointitoimisto Kamuan digistrategi Antti Hirvosen silmät syttyvät, kun hän pääsee puhumaan digimarkkinoinnista. Nyt hän jakaa parhaat vinkkinsä toimiviin sisältöihin ja kertoo, mikä on digimarkkinoinnin ylivoimaisesti tärkein kanava.

Tärkeintä on itse viesti – ja kuka viestin vie

Digimarkkinoinnilla voidaan nykyisin hoitaa onnistuneesti, vaikka koko yrityksen markkinointi ja tavoittaa asiakkaat kaikissa ostopolun vaiheissa, sanoo Hirvonen. Se tarkoittaa, että esimerkiksi somemainonnalla voidaan viestiä niin kylmälle yleisölle kuin lämmittää jo olemassa olevaa yleisöä, myydä suoraan tai parantaa asiakaspitoa myymällä lisää.

Tiedämme, että markkinoinnissa on tärkeää valita oikeanlainen sisältö, kanavat ja kohderyhmät. Digimarkkinoinnissa näiden lisäksi täytyy vielä pohtia, kuka viestin vie: onko se yrityksen oma tili, kenties yrityksen työntekijä, vaikuttaja vai käytetäänkö jotain muuta kanavaa, esimerkiksi konsernimme valikoimasta, Hirvonen täydentää.

Jos Hirvosen pitäisi valita asiakkaalle vain yksi markkinointitoimenpide, valinta olisi selvä – hakusanamainonta.

Kun kuluttaja on ostamassa uutta tuotetta, mitä hän tekee? No, hän etsii tuotteesta tietoa Googlesta. Jos siis yritys ei näy Googlen hakutuloksissa, sitä ei ole olemassa, Hirvonen kertoo.

 

 Viestisisältö ja mitattavuus arvossaan

Digimarkkinoinnissa sisällöt kehittyvät koko ajan nopeampaan, lyhyempään ja autenttisempaan suuntaan. Aiemmin huomiota saivat laadukkaat, hyvillä välineillä tuotetut videot ja kuvat. Sosiaalisen median kanavien, kuten TikTokin ja Instagramin kautta myös digimarkkinointiin rantautuneet yhä lyhyemmät ja vähemmän silotellut sisällöt korostuvat ja saavat enemmän katselukertoja.

Digimarkkinoinnissa korostuukin itse viestisisältö – mitä halutaan sanoa, ei niinkään miten tai miten laadukkaasti se sanotaan, sanoo Hirvonen.

Sisältöjen toimivuutta ja kampanjan suorittamista pystytään Google- ja somemainonnassa seuraamaan tarkasti ja se digimarkkinoinnissa Hirvosta kiehtookin.

Pystymme mittaamaan, kuinka paljon digimarkkinointiin panostetut eurot tuovat klikkauksia, liikennettä ja asiakkaita, eli loppupeleissä rahaa takaisin. Lisäksi se, että voimme testata, millainen kuva tai viesti lähtee leviämään parhaiten ja optimoida ja kohdentaa mainontaa sen mukaan, on innostavaa, Hirvonen tiivistää.

 

 Hyvää tuotetta on helppo myydä

Yhdessä Kamuan digitiimin kanssa Hirvonen etsii ja testailee jatkuvasti myös uusia digimainonnan muotoja. Uusien tuotteiden testailulla pyritään tuomaan lisäarvoa asiakkaille ja ottamaan kaikki hyöty irti tuotetuista markkinointimateriaaleista. Kamuan arjessa hyödynnetään jo nyt esimerkiksi tekoälyä ja sen kehitystä seurataan tarkasti.

Esimerkiksi Kamuan pitkäaikaiselle kumppaniasiakkaalle Lahden Taloille kevään aikana tuotettuja artikkeleita päätettiin Kamuan aloitteesta testata myös Googlen uusissa kanavissa. Kampanjan tuloksena Lahden Talojen sivuston kävijäliikenne lisääntyi merkittävästi ja laadukkaille sisällöille saatiin huomattavasti enemmän lukijoita. Asiakas oli tyytyväinen niin saavutettuihin tuloksiin kuin Kamuan aloitteelliseen ja uudistavaan otteeseen digimarkkinoinnin parissa.

Digimarkkinoinnin asiakaspito on meillä Kamualla todella hyvällä tasolla ja asiakkaat pysyvät kumppaneinamme pitkään. Itse ajattelen aina, että haluan palvella asiakkaita niin hyvin, että jos ostaa minulta tuotteen nyt, niin tekee sen vielä 10 vuoden päästäkin. Se tarkoittaa, että myymäni tuotteen tai palvelun pitää olla erinomainen, Hirvonen kertoo.

 

Potkua digimarkkinointiin yhdeltä luukulta

Yhä useammat asiakkaat kaipaavat digimarkkinointiinsa potkua ja siksi myös Kamuan digitiimin työpöydillä on paljon uusia asiakkaita uusilta toimialoilta.

Hirvosen työnkuvaan digistrategina kuuluu ennen kaikkea digimarkkinoinnin suunnittelu asiakkaille. Tämän lisäksi Hirvosen puhelin käy kuumana, sillä hän vastaa Kamua digimarkkinointipalveluiden myynnistä. Tilausta digimainonnalle tuntuu olevan.

Olen myös konsernin mediamyyjien ja digituotepäälliköiden tukena aina tarvittaessa. Yhteistyö konsernin sisällä toimii hyvin ja on mahtavaa, että voimme palvella asiakkaita yhdeltä Mediakonserni Keskisuomalaisen luukulta, Hirvonen sanoo.

 

Asiantuntijat apunasi

Saat meiltä digimarkkinoinnin palvelut suunnittelusta tutkimukseen. Kuinka voimme auttaa juuri sinua?

Kysy tarjous digimarkkinoinnista. Palvelemme ripeästi!

Meks Suurasiakasmyynti palveluksessasi

Markkina-alueesi asiantuntijat palveluksessasi

 

Tutustu markkinointitoimisto Kamuaan