Jutta Utriainen

Kasvava suuntaus: Digitaalinen ulkomainonta valloittaa alaa
Kantarin tuoreimmat mainospanostustiedot kertovat, että digitaalinen ulkomainonta on ollut vahvassa kasvussa viimeisten vuosien aikana. Syyskuussa ulkomainonta nousi kolmanneksi suurimmaksi mediaryhmäksi television ja verkkomedian jälkeen, kattaen 12,6 % mediamainonnasta. Sen osuus kasvoi 19,4 % viime vuoden syyskuuhun verrattuna (Kantar).
Alan asiantuntijat ennustavat, että trendi jatkuu myös vuonna 2025. Kansainväliset tutkimukset, kuten Statista ja PwC:n raportit, ennustavat, että digitaalisen ulkomainonnan osuus koko ulkomainontamarkkinasta kasvaa 40–50 prosenttiin seuraavien viiden vuoden aikana.
Vuosi 2025 – Digitaalinen ulkomainonta on mainstreamia
Digitaalisen ulkomainonnan asiantuntijat, kuten Out of Home (OOH) alan liitot ja kansainväliset digimainosverkostot, ovat todenneet, että vuonna 2025 digitaalinen ulkomainonta on osa mainstream-mainontaa. Monet näistä organisaatioista ovat julkaisseet ennusteita, jotka korostavat digitaalisen ulkomainonnan jatkuvaa kasvua ja sen vakiintumista markkinointibudjeteissa.
Lähteet: Statista Digital Out-of-Home Advertising Growth ja PwC: Global Entertainment & Media Outlook, Kantarasta.
B2B Insights artikkelit