Näin suunnittelet mainoskampanjan, joka tavoittaa ja toimii.
Jos et vielä tiennyt, monimediallinen mainonta toimii parhaiten. Miksi? Monimediallinen mainonta tarkoittaa useamman mainoskanavan eli median yhdistelmää. Se tekee mainonnasta tehokkaampaa, koska mainonta tavoittaa kohderyhmäsi eli asiakkaasi useassa eri mediassa, eri vuorokaudenaikoina ja eri vaiheessa ostopolkua.
Monimediallinen mainoskampanja voi sisältää mitä tahansa medioita tai niiden yhdistelmiä. Tärkeintä on kuitenkin se, että mediavalinnat on tehty perustuen kyseisen kampanjan kohderyhmiin. Ei pidä myöskään kohdentaa liikaa, ettei suotta poissuljeta potentiaalisia asiakkaita.
Toistolla kuluttajan aktivoituminen lähes kolminkertaistuu.
Yllä olevassa kuvassa esimerkkejä edustamani Meks Etelän eri medioista, joista yksi tai useampia saattaa hyvinkin sopia seuraavan mainoskampanjasi kanavavalikkoon. Kuten jo todettu, monimediallisen kampanjan suunnittelussa tulee huomioida kampanjan eri kohderyhmät. Esimerkiksi jos mainostat autoiluun liittyviä tuotteita, ulkomainonta teiden varsilla tai liikenneasemilla tavoittaa varmuudella sitä kohderyhmää, joka omistaa auton.
Jokaiselle medialle löytyy oma mediakortti, josta selviää kunkin median profiili sisältäen esimerkiksi iän, sukupuolen ja talouden tulotason. Edellä mainittuja demografioita hyödyntämällä kohderyhmän ja oikean median törmäyttäminen onnistuu käden käänteessä.
Demografioita hyödyntämällä kohderyhmän ja oikean median törmäyttäminen onnistuu käden käänteessä.
Tutkimusten* mukaan monimediallinen mainonta:
1. Lisää mainonnan muistettavuutta.
2. Kasvattaa mahdollisuutta mainoksen näkemiseen useampaan kertaan.
3. Toisto taas lähes tuplaa tunnettuuden ja positiivinen mielikuva kasvaa 24 %. Toistolla kuluttajan aktivoituminen lähes kolminkertaistuu.
4. Ymmärretään sisällöltään paremmin, kun se on huomattu useassa eri kanavassa.
5. Kasvattaa kampanjan tavoittavuutta, kun mainoskierroksia lisätään.
Herättikö jo vähän mielenkiintoa? Lisätään tähän vielä se, että asiakkaasi on vastaanottavaisimmillaan mainosviesteille, kun hän kohtaa ne itselleen merkityksellisessä mediassa. Makes sense.
Jos monimediallinen mainonta kiinnostaa, kannattaa jutella meidän paikallisten asiantuntijoiden kanssa. Jos joku tuntee esimerkiksi Keravan tai Lohjan mediakentän, niin meidän porukka. Ja kyllä sen tuntevat myös kilpailijat. Eli kaikkea ei tarvitse meiltä hankkia, vaikka yhden luukun periaatetta tarjoammekin.
Olisiko sellainen uudenvuodenlupaus mitään, että tänä vuonna katsotaan mainoskampanjoiden kanavavalikkoa uusin silmin ja kokeillaan ainakin yhtä uutta mediaa seuraavan mainoskampanjan tueksi?
Terveisin
Kim Qvick
Asiakkuusjohtaja
+358 44 0202 008
kim.qvick@media.fi
*Esimerkiksi Kärkimedia 2017-2021