Mediakonserni Keskisuomalainen on mukana perustajaosakkaana Digital Commerce Finlandin uudenlaisessa yhteisössä, jonka tahtotila on kiihdyttää digitaalisen kaupan kasvua Suomessa.
Digital Commerce Finland on uusi yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen yritys, joka auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan nopeammin. Yritys on syntynyt Business Finlandin pitkän ohjelmatoiminnan tuloksena
– Tavoitteenamme on rakentaa maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Haluamme koko verkoston voimin kirittää markkinan kasvua ja suomalaista kilpailukykyä sekä vahvistaa toimialan houkuttelevuutta ja vetovoimaa, Digital Commerce Finlandin toimitusjohtajana marraskuun alussa aloittava Ville Simola kertoo.
Digitaalinen kauppa on Suomelle valtava mahdollisuus
Business Finland on tukenut merkittävällä tavalla kaupan alan kehittämistä ohjelmatoiminnoilla, jotka ovat auttaneet vuosina 2016–2023 jo yli 500 yritystä kasvamaan, kansainvälistymään ja kehittämään digitaalista kauppaa asiakaslähtöisesti. Digital Commerce Finland rakentaa suoraa jatkumoa tänä vuonna päättyvälle ohjelmalle.
Globaalit jättiläiset jylläävät rytinällä digikaupassa, mutta silti jokaisella suomalaisella yrityksellä on aidosti mahdollisuus menestyä, toteaa Digital Commerce Finlandin hallituksen puheenjohtaja Leevi Parsama.
– Maailman kaikkiin kauppoihin on vain yksi etuovi ja se on jokaisen ihmisen kädessä joka päivä: älypuhelin. Se yritys, joka ymmärtää asiakkaitaan parhaiten, tunnistaa omat kilpailuetunsa ja osaa luoda ensimmäisestä klikkauksesta alkaen erinomaisen asiakaskokemuksen, menestyy markkinassa. Suomen kärkiverkkokaupat osaavat jo tämän asian, mutta uusi Digital Commerce Finland haluaa auttaa kaikkia kotimaisia yrityksiä kasvamaan, Parsama jatkaa.
Menestys perustuu aktiiviseen ja innostuneeseen yhteisöön
Digital Commerce Finlandin toiminnan ytimessä ovat verkkokaupat, brändit ja kaupan alan pk-yritykset. Mukaan innostetaan laajasti myös eri tahoja, joilla on vahvoja siltoja digitaaliseen kauppaan ja sen menestykseen Suomessa, kuten palvelutarjoajia, alan oppilaitoksia, järjestöjä, julkisen sektorin toimijoita, kehittämisyrityksiä ja pääomasijoitusyhtiöitä. Toiminta käynnistyy vaiheittain syksyn 2023 aikana. Digital Commerce Finlandille on myös myönnetty Yhteiskunnallinen Yritys -merkin käyttöoikeus osoituksena siitä, että yritys on perustettu tuottamaan yhteiskunnallista hyvää ja joka käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen.
– Menestyksemme perustuu aktiiviseen ja innostuneeseen yhteisöön. Olennaista on osaajien kohtaamiset ja verkostojen luonti, vertaissparraus ja sitä kautta nopeampi oppiminen. Yhdessä rakennamme toimialan kilpailukykyä ja kasvua, samoin tunnettuutta sekä vetovoimaa, myös kansainvälisesti, kertoo Digital Commerce Director Mirva Sandström.
Mediakonserni Keskisuomalainen tukemassa yhteisön käynnistymistä
Mediakonserni Keskisuomalainen on mukana hankkeessa edustamassa maakuntien Suomea. Tahtotila on auttaa asiakkaita digitalisaatiossa, jossa verkkokaupalla on merkittävä rooli.
– Konserni on kasvanut nopeasti digitaalisen liiketoiminnan osalta viime vuosina ja pyrimme edelleen kiihdyttämään kasvuamme digissä. Digital Commerce Finlandissa mukana oleminen avaa meille loistavan näköalapaikan kansalliseen, mutta myös kansainväliseen digitaaliseen kauppaan sekä vahvistaa merkittävästi osaamistamme digitaalisessa kaupassa. Osakkuuden kautta saamme olla mukana mahdollistamassa Suomen rakentumista maailman johtavaksi digitaalisen kaupan toimijaksi. Olemme ylpeitä, että olemme edistämässä Suomen etua tämän merkittävän hankkeen kautta, sanoo Mediakonserni Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.
– Tämä on huikea hanke. Hienoa, että konsernimme haluaa olla mukana vauhdittamassa suomalaisen verkkokaupan kasvua. Tämä on meille samalla konkreettinen keino lisätä asiakasymmärrystämme”, sanoo Mediakonserni Keskisuomalaisen kaupallinen johtaja ja Digital Commerce Finlandin hallituksen jäsen Mikko Pakarinen.
Digital Commerce Finland Oy on uusi yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen yritys, joka auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan nopeammin. Sen tavoitteena on rakentaa maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Yhteisön käynnistymistä tukee kuusi perustajaosakasta: Kaupan liitto, Keskisuomalainen, Paytrail, Posti, Sanoma ja Suomalaisen Työn Liitto.
www.digitalcommerce.fi