Meks tuottaa tulosta

Tampereen Kendo-seura löytää harrastajat bussimedialla

Tampereen Kendo-seura löytää harrastajat bussimedialla

Tampereen Kendoklubi Fudo Kamae ratkaisi jäsenhankinnan kysymyksen digitaalisella ulkomainonnalla – haasteeseen löytyi ratkaisu kerta heitolla. Bussimainonta täyttää salit kauden alussa – jo monen vuoden kokemuksella.

 

Tavoite

Tiedätkö, mitä on kendo? Jos et, olet Tampereen Kendoklubi Fudo Kamaen ongelman ytimessä. ”Kendo on lajina hyvin haastava, marginaali laji, jonka pariin harva löytää”, kertoo Tampereen Kendoklubi Fudo Kamaen juniori- ja varustevastaava Jari-Matti Auttila.

 

Haasteena Kendoklubilla oli löytää uusia harrastajia lajin piiriin. Markkinointikanavista käytössä olivat perinteiset ilmoitustaulut kouluilla ja saleilla sekä somemainonta. Missä potentiaaliset juniori- ja aikuisharrastajat siis liikkuivat ja millä saisi heidän huomionsa kiinnitettyä?

 

Ratkaisu

Tampereen Kendoklubi huomasi kollegaseuran mainostavan omia tuntejaan tamperelaisissa busseissa eli Nysseissä. Syntyi idea kokeilla bussimediaa myös kendon pariin houkuttelemiseksi.

 

”Mainosmateriaalissa päädyttiin nopeaan, sähäkkään pimaukseen, jossa kendoka lyö vastustajaansa shinailla eli bambumiekalla päähän. Tämä pamaus on sellainen, että busseissa päät kääntyvät katsomaan ”mitä ihmettä siellä tapahtuu?!”, kuvailee Auttila.

 

Tulos

Päät todella ovat kääntyneet: kun ennen ensimmäistä bussimainoskampanjaa kendo-tunneille löysi noin kahdeksan uutta harrastajaa vuosittain kauden alussa, ensimmäisen bussikampanjaan jälkeen heitä saapui 29 innokasta. Uusien aloittajien määrä siis lähes nelinkertaistui kerralla.

 

”Olemme tehneet bussikampanjan nyt neljänä peräkkäisenä vuotena. Trendi on jatkunut eli kurssille osallistujien määrä on pysynyt samalla tasolla: joka vuosi kursseille on tullut 24-30 uutta kurssilaista”, Auttila iloitsee.

 

Tulokseen on päästy tehokkaasti ja vähällä vaivalla ajoittamalla mainoskampanja juuri oikein.

 

”Tampere on opiskelijakaupunki. Bussikampanja on ajoitettu siten, että kun opiskelijat ovat asettuneet kaupunkiin, viikon mittainen kampanja alkaa. Päivän aikana mainonta on kohdennettu ajallisesti kouluunmenoaikaan aamulle ja sekä kotimatkalle iltapäivälle. Maantieteellisesti katsottuna mainoksemme näkyvät koulujen reiteillä”, Auttila vinkkaa.

 

Kendoklubi on osannut optimoida mainostamisen myös oman tekemisen näkökulmasta täydelliseksi:

 

”Tämä bussimediatekeminen on meille tosi tärkeä juttu. Muut markkinoinnin kanavat vaativat meiltä kovan työn. Monia kanavia pitää hoitaa kuin pientä lasta!” Auttila parahtaa ja jatkaa. ”Tällä yhdellä panostuksella saamme paljon harrastajia eikä täsmäkampanjaan tarvitse nähdä juurikaan vaivaa. Tämä sopii meille harrastuspohjalta toimintaa pyörittäville erinomaisesti,” Auttila kehuu.

 

Kantarin digitaalisen ulkomainonnan tutkimuksen mukaan Bussimedia tavoittaa erittäin hyvin 15–29-vuotiaat (Kantar 2022). Bussimedia tavoittaa opiskelijat siis tutkitusti ja sopii heidän tavoittamiseensa erinomaisesti. Samasta tutkimuksesta käy ilmi, että 63 % Pirkanmaan asukkaista on kiinnostunut hyvinvoinnista ja terveydestä; tämän aihepiirin mainonta saavuttaa siis hyviä tuloksia paikallisessa bussimediassa”, kertoo Meks Etelän Tero Taipale.

 

Kenet sinä haluaisit tavoittaa?

 

Ota yhteyttä, niin rakennetaan yhdessä tavoitteidesi mukainen mediaratkaisu!

 

Meksin asiantuntijat palveluksessasi

Bussimedia tavoittaa laajasti – voidaan puhua massamediasta. Lisäksi näyttömedia mahdollistaa hyvin monenlaiset sisällöt. Valitsemalla sisältö oikein, matkustajien huomion voi todella ottaa, kuten Fudo Kamaen esimerkki osoittaa.

Meks tuottaa tulosta

Katso kaikki REFERENSSIT >

Tampereen Jumppatiimi TAJU ry tuottaa harrasteliikuntaa kaikille rennon hyvällä fiiliksellä. TAJU on Tampereen suurin harrasteliikuntaseura yli 2000 jäsenellään.   TAJU markkinoi tarjoamiaan liikuntapalveluja monikanavaisesti,…

”Mainoksessa ollutta QR-koodia ladattiin satoja kertoja”

Juha Päivinen, The Bank

”Olemme käyttäneet bussimediassa olevissa mainoksissa alekoodeja lisähoukuttimina, mikä on toiminut tosi hyvin. Jopa niinkin hyvin, että alekoodia on yritetty lunastaa myös muissa kuin pääkaupunkiseudun liikkeissämme! Liikkeissämme ja verkkokaupassa on myös käynyt paljon uusia asiakkaita ostoksilla kampanjoiden aikana.”

Oona Hykkönen, markkinointipäällikkö, Yeppo & Soonsoo

”Kävijäryntäys kyllä yllätti! Olemme järjestäneet tapahtumia 10 vuotta ja tämä oli ensimmäinen kerta, että saatiin näin paljon kävijöitä liikkeelle. Ennen ei ole tarvinnut keskeyttää lipunmyyntiä!”

Timo Ranto, tapahtumapäällikkö, Pii Poo Oy 

HUS Diagnostiikkakeskuksella on toimintaa Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, ja tarvitsimme kesätyöntekijöitä kaikkiin kolmeen maakuntaan. Meks Etelän kautta saimme kampanjamme näkymään kaikilla näillä alueilla vaivattomasti joukkoliikenteessä. Kampanja oli meille vaivaton ja kustannustehokas toteuttaa.

Lauri Partanen, rekrytointisuunnittelija, HUS Diagnostiikkakeskus

Kesä on meille vuoden tärkeimpiä sesonkeja. Oikein ajoitetulla ja toteutetulla monikanavaisella kampanjalla varmistamme, että saamme sesongin myynneistä kaiken mahdollisen irti.

Aino Pärnänen, liiketoimintajohtaja, Yöpuu Yhtiöt
Kiinteistönomistaja huomio!

Onko sinulla kiinteistö tai maa-alue, joka voisi palvella mainospinnan sijaintina?

Haluaisitko laittaa seinäpintasi tai maa-alueesi hyötykäyttöön vuokraamalla tilaa digisuurtauluillemme, vai etsitkö jo olemassa olevalle digitaaliselle mainosnäytöllesi myyntikumppania?

Haluatko sinä aktivoida asiakkaasi?

ALOITETAAN.
Ota rohkeasti yhteyttä!

Monikanavaisuus kasvattaa tunnettuuttasi lähes 60 % ja yli kolminkertaistaa kuluttajan aktivoitumista. Mediatalo Keskisuomalaisen medioilla tavoitat ja aktivoit asiakkaasi – paikallisesti ja valtakunnallisesti.