Tanja Herranen

Sanomalehdet ovat ylivoimaisesti tärkein tietolähde, kun suomalaiset hakevat tietoa äänestyspäätöksensä tueksi huhtikuun kunta- ja aluevaaleihin. Tämä käy ilmi Uutismedian liiton tilaamasta ja IRO Researchin tammikuussa toteuttamasta Kunta- ja aluevaalimediat 2025-tutkimuksesta. Tutkimuksessa haastateltiin kaikkiaan tuhatta vastaajaa.
Äänestäjät etsivät tietoa erityisesti sanomalehdistä
Mitä varmemmin äänestäjä aikoo osallistua kunta- ja aluevaaleihin, sitä todennäköisimmin hän hakee tietoa ja tukea ehdokkaan valintaansa sanomalehdistä – niin painetuista kuin digitaalisista versioista.
Sanoma- ja kaupunkilehdet ovat keskeinen uutislähde erityisesti kunnan ja hyvinvointialueen päätöksentekoon liittyvien aiheiden seurantaan.

Punaisella merkityt: Meksin mediavalikoimasta on saatavilla mainosratkaisuja äänestäjien tavoittamiseen.
Nuoret äänestäjät seuraavat useita kanavia
Nuorimmat äänestäjät (18–34-vuotiaat) hakevat vaaleihin liittyvää tietoa vahvemmin sosiaalisesta mediasta kuin perinteisistä sanomalehdistä tai niiden digitaalisista versioista. Nuoremmalle ikäpolvelle sosiaalinen media ja Google ovat merkittävämpiä äänestyspäätöksen tukijoita: kuntavaaleissa äänestämään aikovista 18–24-vuotiaista 58 prosenttia hakee tietoa somesta ja 55 prosenttia Googlesta, sanomalehtien osuuden ollessa 44 prosenttia. Somen ja Googlen merkitys heikkenee jo seuraavassa ikäryhmässä, eli 25–34-vuotiaiden keskuudessa.
Vaalikoneilla näkemysten vertailu helppoa
Vaalikoneet koetaan kiinnostavina apuvälineinä ehdokasvalinnassa. Vaalikoneissa ehdokkaan ja äänestäjän näkemysten vastaavuus vaikuttaa eniten.
Runsas puolet (53 %) tutkimukseen osallistuneista vastaajista tulee erittäin todennäköisesti käyttämään vaalikoneita. 28 prosenttia vastaajista aikoo kokeilla vaalikoneita melko todennäköisesti.
Lähde: Kunta- ja aluevaalimediat 2025. Iro Research, tutkimuksen tilasi Uutismedian liitto.
B2B Insights artikkelit