Turvalliset ja luotettavat kotimaiset uutismediat heijastuvat positiivisella tavalla myös brändiisi ja lisäävät luotettavuuttasi. Uutismedian vahvuuden puolesta puhuu myös Uutismedialiiton teettämä tuore tutkimus. Suomalaisista kolme neljästä pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä luotettavina. Ero toiseksi sijoittuneeseen televisioon kasvoi edelleen, ilmenee Iro Researchin elokuussa Uutismedian liiton toimeksiannosta tekemästä tutkimuksesta.
- Koko aikuisväestöstä 76 prosenttia luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Seuraavaksi eniten luotetaan tv-kanaviin tai niiden verkkopalveluihin (57 %). Kolmanneksi sijoittuvat radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (48 %).
- Luottamus sanomalehtiin on pysynyt ennallaan viimeisen vuoden ajan, kun samalla ajanjaksolla televisio on menettänyt luotettavuudestaan kaksi prosenttiyksikköä. Kahden vuoden takaiseen tulokseen verrattuna sanomalehtien luottamus on noussut yhden prosenttiyksikön, television laskenut viisi prosenttiyksikköä.
- Sanomalehdet (painettu tai digitaalinen) ovat selkeästi luotetuin kaikissa 18 vuotta täyttäneiden ikäryhmissä. Television (tv-kanavat tai niiden verkkopalvelut) ja radion (radiokanavat tai niiden verkkopalvelut) luotettavuus painottuu erityisesti yli 65-vuotiaiden ikäryhmään.
- Googleen, verkossa oleviin uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin luotettavuuden liittää vain 1–4 prosenttia suomalaisista, mikä on jopa viimevuotista tulosta alempi.
– Viime kuukausina on käyty kiivastakin keskustelua uutismediasta ja osin yritetty vaikuttaa sen toimintaan, eikä sovi unohtaa maan rajojen ulkopuolelta tulevaa disinformaatiovaikuttamista. Hämmennysyritykset eivät kuitenkaan ole onnistuneet muuttamaan sitä tosiasiaa, että suomalaiset luottavat erittäin vahvasti kotimaiseen, vapaaseen, journalistisin periaattein toimivaan uutismediaan, Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen toteaa.
Luotettavuus, riippumattomuus ja asiantuntevuus tärkeimmät ominaisuudet
Kun suomalaisilta kysyttiin uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpiä ominaisuuksia, kirkkaaseen kärkeen sijoittui luotettavuus. Sen valitsi tärkeimmäksi lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta (86 %).
Toiseksi tärkeimmäksi uutis- ja ajankohtaismedian ominaisuudeksi nousi riippumattomuus (77 %) ja kolmanneksi sijoittui asiantuntevuus (75 %). Riippumattomuuden tärkeys on nyt selvästi korkeampi kuin koskaan koko viiden vuoden mittaushistoriassa, ohittaen aiempina vuosina toiseksi sijoittuneen asiantuntevuuden.
Painetut tai digitaaliset sanomalehdet saavat luotettavuuden lisäksi myös riippumattomuudesta korkeimman tuloksen (42 %). Toiseksi sijoittuvat tv-kanavat tai niiden verkkopalvelut (37 %) ja kolmanneksi radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (33 %). Sanomalehtiä riippumattomina pitävien osuus kasvoi viimeisen vuoden aikana kahdeksan prosenttiyksikköä.
Myös asiantuntevuudessa sanomalehdet ovat selkeä ykkönen (71 %), toisena televisio (61 %) ja kolmantena radio (46 %). Vain 2–6 prosenttia suomalaisista liittää riippumattomuuden tai asiantuntevuuden Googleen, verkon uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin.
– On hienoa, että myös uutismedian riippumattomuus ymmärretään erittäin tärkeäksi ominaisuudeksi. Journalistiseen riippumattomuuteen pohjaava tiedon luotettavuus on merkityksellistä koko yhteiskunnalle ja sitä kautta ihmisten hyvinvoinnille, Sirpa Kirjonen kommentoi.
Vahvoja paikallisesti ja tavoittavia maakunnallisesti
Mediakonserni Keskisuomalaisella on 77 paikallista sanoma- ja kaupunkilehteä ja 13 kumppanilehteä.
Uutismedioiden painetut ja digitaaliset lehdet täydentävät hyvin toisiaan ja tavoittavat kattavasti eri ikäisiä lukijoita. Usein päivän aikana luetaan sekä painettua että verkkolehteä. Mainostajalle painetun ja verkon yhdistelmä tarjoaa laajempaa tavoittavuutta toistojen ja eri ikäryhmien myötä. Verkkonäkyvyys printin kumppanina voi lisätä tavoittavuutta jopa 40 prosenttia.
– Luotettavuus, riippumattomuus ja asiantuntijuus kantavat mediamurroksessa, toteaa Mediakonserni Keskisuomalaisen B2B-mediamyynnin Insight Manager Tanja Herranen sanomalehden vahvuuksista.
Näkyvyys helposti jopa 90 uutismediaan
Mediakonserni Keskisuomalaisen painetuissa ja verkkolehdissä mainoksesi näkyy uskottavassa, luotettavassa ja paikallisesti vahvassa uutismediassa. KMT 2022 tutkimuksen 85 prosenttia lukijoista suosii paikallisia liikkeitä tai palveluita. Ostaminen on paikallista, kuten lukijammekin! Saat yhdellä kontaktilla näkyvyyden jopa 90 sanoma- ja kaupunkilehteen, joissa lukijasuhde on vahva ja lukijoiden positiivinen suhtautuminen mainontaan lisää viestisi huomioarvoa.
Tarvitsetko vinkkejä mainontaan uutismedioissamme? Me autamme! Tunnemme kohderyhmät ja markkina-alueet. Tiedämme, ketkä uutismedioitamme lukevat. Olemme luotettava kumppanisi ja saat tutkimustietoon perustuvat vinkit kampanjasi toteuttamiseen.
Kysy tarjous heti!
Vastaamme ripeästi, olipa tarpeesi alueellinen tai valtakunnallinen. Olemme tehneet yhteydenottamisen mahdollisimman helpoksi sinulle. Jätät vain yhteystietosi lomakkeelle, niin mediamyynnin asiantuntijamme ottaa yhteyttä sinuun.
Aloitetaan. Ota rohkeasti yhteyttä!
Tutustu asiakkaittemme onnistumisiin
===============================
Lähetteet: KMT 2022, Fiam Audience.
Medioiden luotettavuutta, asiantuntevuutta, laadukkuutta ja uutis- ja ajankohtaismedioiden tärkeimpiä ominaisuuksia tutkittiin osana Iro Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 1000 vähintään 18-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 17.–27.8.2023. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan +/- 3,2 prosenttiyksikköä. Tutkimuksen tilasi Uutismedian liitto. Tutkimuksesta vastasi Iro Research Oy:ssä tutkimusjohtaja Sylva Vahtera.