Siirry sisältöön
Monikanavainen markkinointi

Paikallinen uutismedia paras valinta – näkyvyys ja kuuluvuus toi ennätysyleisön avajaisiin

Artikkelin kuva

2500

+

vierailijaa avauspäivänä

4200

vierailijaa kolmen ensimmäisen päivän aikana

+

350

%

myynti verrattuna edellisvuoden samaan ajankohtaan

Taustaa

Jyväskyläläinen urheiluliike tietää datan perusteella paljon asiakaskunnastaan. Maakuntalehti Keskisuomalainen on Intersport-kauppias Jukka Kankkusen pääkanava markkinoinnissa. Audiomainonta paikallisradion, Radio KSML:n, aalloilla antoi äänen avajaiskampanjalle ja vahvisti ison printtipinnan vaikutusta.  

Asiakkaan kuvaus Intersport Intersport-ketju on Suomen urheilukaupan markkinajohtaja. Sillä on yli 5300 kauppaa, 42 maassa ympäri maailmaa – Suomessa Intersport toimii osana Kesko-konsernia ja Intersport-kauppoja on Suomessa 50. Jyväskylän Intersportilla on 1 800 neliöinen liiketila Jyväskylän Seppälässä. Liikettä Jyväskylässä pyörittää perheyhtiö Tintti-Sport, joka työllistää kauppiasparin lisäksi 13 työntekijää.

Tarve ja tavoite: myymälän avajaiset 7.6.

Jyväskylän Intersport muutti kesäkuussa 2025 uusiin tiloihin. Näyttävällä avajaiskampanjalla haluttiin houkutella asiakkaita tutustumaan myymälään. Meksin avainasiakaspäällikkö Juha Ahonen ehdotti kauppias Jukka Kankkuselle luottomarkkinointikanavan maakuntalehti Keskisuomalaisen printtimainonnan lisäksi kuuluvuutta – paikallisen Radio KSML:n koko Keski-Suomen tehokkaasti tavoittavilla aalloilla.

”Juhan ehdotuksesta avajaiset oli hyvä hetki kokeilla uutta mediavalintaa. Kuuntelen paikallisradiokanavaa itsekin.”

Mediaratkaisut

Printti: Etusivu maakuntalehti Keskisuomalaisessa päivää ennen avajaisia, puolikas etusivu avajaisviikonloppua seuranneella viikolla, kahtena päivänä.

Audio: Viisi erilaista mainosspottia Radio KSML:n aalloilla viikkoa ennen avajaisia sekä suora lähetys avajaisista.

Monikanavaisella uutismediaratkaisulla haluttiin varmistaa, että tieto avajaisista tavoittaa mahdollisimman kattavasti.

Radio KSML:n viikkotavoittavuus, 23 000 kuulijaa, oli oiva valinta printin tueksi.

Uskon, että radio tavoitti viikolla kesämökille ehtineet kaupunkilaiset. Avajaispäivää edeltävä printtimainos puolestaan antoi aikaa viikonloppusuunnitelmille.

Jukka Kankkunen – Intersport-kauppias

Tulos

Lauantaina 7.6. Kankkusta jännitti löytävätkö jyväskyläläiset uuden kauppapaikan, ja onko avajaismainonta purrut. Avajaisten ajankohta urheilukaupan haastavimmassa ajankohdassa, kesämökkikauden alussa lisäsi kierroksia.

”Jännitys kuului varmasti myös 15 minuuttia ennen ovien avausta startanneessa Radio KSML:n suorassa lähetyksessä”.

Kun ensimmäiset asiakkaat virtasivat sisään, radiotoimittaja kyseli heidän mielipiteitään uudesta myymälästä. Myymälästä kassan kautta lähtijöiltä tiedusteltiin, miten kauppa oli onnistunut uudistuksessa.

”Suoralla lähetyksellä saimme hyvää huomioarvoa”

Kankkunen harmittelee, kun ei itse ehtinyt kuulla asiakkaiden palautetta myymälästä. Täysi parkkipaikka ja hymyt ihmisten kasvoille kertoivat onnistumisesta.

Päivän saldo oli huikea: myymälässä vieraili lauantain aikana yli 2600 asiakasta.

Parin vuosikymmenen kauppiasuran jo tehnyt Kankkunen itse tarkastelee avajaisia kolmen päivän kokonaisuutena. Sama kolmen päivän sääntö pätee hänen mielestään myös printtimainoksen vaikutusaikaan.

”Kolmen päivän aikana eli lauantaista maanantaihin meillä kävi yhteensä 4293 asiakasta. Myynti kasvoi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan 361 prosenttia. Kova tulos, vaikka itse sanonkin”, hän hymyilee.

Mainosratkaisujen vaikuttavuudesta euro on paras mittari Kankkusen mukaan. K-Plussan data antaa tietoa maksavista asiakkaista. Siihen hän perustaa myös printin valinnan.

”Lapsiperheet ovat suurin ryhmä, mutta eniten ostoja ja euroja kuluttaa yli 45-vuotiaat. Itsekin aloitan aamun aina sanomalehdellä.”

Kankkunen luottaa isoon pintaan printissä. Mainospanostukset ovat vuosien aikana harventuneet, mutta kun mainostetaan, se tehdään näkyvästi. Mainospaikka on mielellään etusivu.

Kenet sinä haluaisit tavoittaa?

Ota yhteyttä, niin rakennetaan yhdessä tavoitteidesi mukainen mediaratkaisu!