Kokosimme yhteen 5+1 vinkkiä, joiden avulla nostatat Black Friday, isänpäivä- tai joulukampanjasi uuteen lentoon.
Meksin Mustan listan vinkeillä saat äänesi kuuluviin ja asiakkaat liikkeelle. Vinkkiemme avulla saat mainonnasta kaiken irti myös pienemmällä budjetilla.
1. Tarjouksen pitää olla hitti
Sesonkiaikoina on erityisen tärkeää pohtia tarjoustuotteet ja alennukset tarkasti. Koska moni muukin mainostaja on liikenteessä samaan aikaan, tulee tarjouksen erottua joukosta.
Voit aloittaa suunnittelun pohtimalla, millaiseen tarjoukseen tarttuisit itse, jos olisit asiakas. Onko tarjouksesi alennusprosentti, määräalennus vai saako tietyllä summalla ostanut jotain kaupan päälle? Voisitko jopa suunnitella yhteistarjouksen yhteistyökumppanisi tai toisen yrityksen kanssa, jolloin tavoittaisitte tehokkaasti toistenne asiakkaita?
Tarjouskampanjat kannattaa myös hahmotella koko vuoden ajaksi, jotta kampanjat ovat monipuolisia niin tuotteiltaan kuin tarjousmuodoiltaankin.
VINKKI 1:
Mieti, millaiseen tarjoukseen tarttuisit itse. Tarjouksen pitää olla kunnon löytö, reilu hinnan alennus tai houkutteleva kaupanpäällinen. Hyvin suunniteltu tarjous tuo uusia asiakkaita luoksesi, jonka jälkeen heidät on helpompi sitouttaa vakituisiksi asiakkaiksi.
2. Valitse kenet haluat erityisesti tavoittaa
Kohderyhmien valinta määrittelee koko kampanjan tyylin. Kun tiedät, kenet haluat tavoittaa, on helpompaa suunnitella juuri tälle kohderyhmälle merkityksellistä markkinointia.
Kohderyhmä vaikuttaa ennen kaikkea kampanjasi äänensävyyn – nuorille suunnatussa mainonnassa äänensävy voi olla rento, energinen ja vuorovaikutteinen, kun taas työikäiset asiakkaat arvostavat käytännöllistä, selkeää ja ammattitaitoista viestintää.
Monikanavainen markkinointi on hyvä keino tavoittaa useampia kohderyhmiä samalla kampanjalla. Personoimalla kampanjaviestiä tavoitat kohderyhmät juuri heitä kiinnostavalla sisällöllä, juuri oikeissa ympäristöissä.
VINKKI 2:
Tee pieni tutkimus ja mieti, kuka on tyypillinen asiakkaasi. Voisitko tavoitella mainonnalla lisää tyyppiasiakkaasi kaltaisia ostajia?
3. Ole siellä, missä yleisösi – eli valitse oikeat kanavat
Kun kohderyhmät on valittu, on aika selvittää, missä kanavissa asiakkaasi liikkuvat. Kanavilla tarkoitetaan erilaisia medioita, kuten somealustoja, verkkosivuja, ulkonäyttöjä ja printtimedioita. Tietyt kohderyhmät viihtyvät tiettyjen medioiden parissa ja siksi kanavien valinta onkin erityisen tärkeää.
Olisiko omien somekanavien lisäksi hyödyllistä kokeilla maksettua somemainontaa tai hyödyntää muita digimarkkinoinninkanavia, kuten Googlen hakusanamainontaa? Kun asiakkaat törmäävät mainontaasi selaillessaan Facebookia tai Instagramia, olet läsnä hetkissä, joissa ostoaikeet heräävät.
Kun ihminen on aikeissa ostaa uuden tuotteen, hän useimmiten hakee tietoa tuotteesta, esimerkiksi arvosteluja ja hintatietoja Googlesta. Hakusanamainonta on erityisen tärkeää, jotta yrityksesi pompahtaa kärkisijoille jo valmiiksi tuotteesta kiinnostuneiden keskuudessa.
VINKKI 3:
Jos käytössäsi on pieni budjetti, hyödynnä asiantuntijan osaamista. Hän osaa kertoa, mitkä kanavat tuottavat parhaimman vasteen tarpeesi ja budjettisi rajoissa.
4. Erotu näyttävällä ja huomiota herättävällä viestillä tai kuvalla
Suurenkin budjetin kampanja saattaa jäädä tehottomaksi, jos viestisi hukkuu massaan. Kun tiedät, kenet haluat tavoittaa ja missä kanavissa kohderyhmäsi liikkuvat, voit alkaa suunnitella itse kampanjaa.
Oivaltava viesti ja siihen sopiva visuaalinen ilme, valokuva tai kenties video muodostavat rungon, jonka ympärille kampanja alkaa rakentua. Toimiva kampanja huomioi eri kanavien lainalaisuudet ja hyödyntää niitä tehokkaasti.
Somemainonnassa ihmiset kiinnittävät huomiota aitoihin kuviin ja viesteihin. Myös video on hyvä keino pysäyttää selaaminen. Jos taas mainos näkyy puhelimen näytön sijaan isolla pinnalla, kuten ulkomainonnassa, tulee viestin olla lyhyt ja selkeä, jotta sen ehtii varmasti lukea. Sama pätee toisaalta myös pieniin pintoihin, kuten bannereihin verkkosivuilla tai Googlen mainonnassa.
VINKKI 4:
Ytimekäs viesti on sesonkimainonnassa kaiken a ja o – se kertoo asiakkaalle yhdellä silmäyksellä, mitä tarjoat.
5. Toista, toista ja toista
Harvat viestit juurtuvat mieleen ensinäkemältä. Siksi onkin olennaista hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti erilaiset tilanteet ja ympäristöt, joissa asiakkaasi liikkuvat.
Hyvin suunniteltu kampanja toimii kaikissa eri medioissa – se hyppää eteen digilehdessä aamupalapöydässä, toistuu bussinäytöillä matkalla työpaikalle, kuuluu radiossa taukotilassa ja kiinnittää huomion ulkonäytöllä kävelylenkin varrella.
Tärkeää on, että kampanjan viesti ja visuaalinen ilme toistuvat tunnistettavana, olipa mainosmuoto mikä tahansa. Toisto toimii parhaiten, kun mainos on yksinkertaisen selkeä.
VINKKI 5:
Kerran vilautettu on hetkessä unohdettu. Älä luota, että asiakkaat tietävät tarjouksestasi, vaan kerro siitä heille uudestaan ja uudestaan.
+ Jatka markkinointia, kun yleisö on tavoitettu
Onnistuneesta kampanjasta kannattaa ottaa kaikki ilo irti ja jatkaa markkinointia yleisölle, joka on jo valmiiksi kiinnostunut tuotteistasi tai palveluistasi!
Jälkimarkkinointi on tehokas tapa sitouttaa asiakkaita ja tehdä jatkomyyntiä. Kampanjatuotteiden ostajille voi esimerkiksi tarjota lisäetuja tai jatkaa tarjoushintoja varsinaisen kampanja-ajan päätyttyä.
Lisäksi jälkimarkkinoinnista voi saada arvokasta tietopääomaa – esimerkiksi palautekyselyllä tai tuotteiden arvosteluilla voit saada paitsi hyviä ideoita kehitystyöhön, myös tärkeitä positiivisia palautteita, joita voit jakaa omissa kanavissasi.
Hyödynnä vuoden kuumimman ostosesongin koko potentiaali ja liity Mustalle listallemme!
Meksin Musta lista on mediapintojen huikeimpien tarjousten sisäpiiri. Liittymällä Mustalle listalle saat etuosto-oikeuden Black Friday -tarjouksiimme sekä ainoastaan mustalistalaisille suunnatun yllätysedun.
Ainoa Musta lista, jolle haluat kuulua – lue lisää!