Mitä display- eli bannerimainonta on?
Puhumme joskus digimainonnasta, kun tarkoitamme display- eli bannerimainontaa. On hyvä kuitenkin muistaa, että digimainonta kattaa paljon muutakin kuin vain bannerimainonnan eri muodot. Tässä tekstissä keskitymme kertomaan sinulle, mitä display-mainonta tarkoittaa ja kenelle se sopii. Lataa myös tekstin lopusta löytyvä sanasto, jossa avaamme keskeisimpiä display-mainontaan liittyviä termejä!
Kaikessa yksinkertaisuudessaan display-mainonta tarkoittaa erilaisissa verkostoissa ja verkkosivuilla näkyvää mainontaa. Display-mainontaa kutsutaan myös bannerimainonnaksi. Sana ”display” tarkoittaa näyttöä tai näyttämistä, joka kuvaa tätä mainontamuotoa erittäin osuvasti.
Display-mainonnalle tyypillistä on, että mainostaja maksaa mainoksista näyttökertojen mukaan. Yhtä tyypillistä on, että display-mainos sisältää toimintakehotuksen, eli CTA:n. Siten display-mainosten tavoite on usein ohjata liikennettä esimerkiksi lisätietojen pariin.
Kenelle display-mainonta sopii?
Lyhyt vastaus on: display-mainonta sopii kaikille, joilla on tarve mainostaa jotakin tuotetta tai palvelua. Aiheellisempi kysymys kuitenkin lienee, minkälaiseen tavoitteeseen mainontaa suunnitellaan. Sen takia otsikon kysymystä kannattavampaa on pohtia
- minkälaisia tavoitteita mainonnan suhteen on asetettu
- kuka tai ketkä ovat kohderyhmää
- ja missä vaiheessa ostopolkua kuljetaan?
Yleisesti voi ajatella, että display-mainonta sopii hyvin tietoisuuden rakentamiseen ostopolun alkupäähän. Se on erinomainen ja kustannustehokas tapa tavoittaa uutta kohderyhmää eli uusia potentiaalisia ostajia. Mainostaja voi valinnoillaan myös vaikuttaa siihen, miten ja kenelle mainontaa kohdennetaan.
Tämä johtuu siitä, että displayn mainosverkostot ovat laajat, jotka tuovat mainostajalle monipuoliset mahdollisuudet tavoittaa erilaisia kohderyhmiä. Esimerkiksi Googlella on yksi suurimmista display-mainonnan verkostoista. Linkistä löydät lisää Google-mainonnasta!
Display-mainonta kehittyy myös eteenpäin, kuten asiakkaamme esimerkkitapaus osoittaa. Näin ollen mainostaja voi suunnitella entistäkin luovempia mainosratkaisuja, joiden avulla kohderyhmän huomio tavoitetaan takuulla.
Ymmärrä mainontaasi, ota display-mainonnan termit haltuun
Mainonnan ostaminen tai sen ymmärtäminen ei kuitenkaan aina ole helppoa. Sen vuoksi kokosimme sanaston, jonka tavoitteena on avata erityisesti display-mainonnan keskeisiä termejä. Termien ymmärtäminen helpottaa mainonnan ostamista ja myynnin kanssa käytäviä keskusteluja.
Sanasto sisältää myös mainonnan sääntelyyn liittyviä termejä, joiden kanssa mainostajat joutuvat toimimaan nyt ja tulevaisuudessa.
Lataa itsellesi kokoamamme sanasto alla olevalla lomakkeella. Saat paluuviestinä sanaston PDF-muodossa, jonka voit tarvittaessa tulostaa vaikka omalle työpisteellesi.