Kasvaneen verkkotavoittavuuden takana on jotain vielä parempaa: yhä enemmän sitoutuneita laatulukijoita

Syyskuussa julkaistu tuore Kansallinen Mediatutkimus kertoo, että mittauksessa mukana olleiden Etelä-Suomen Median 15 median yhteinen verkkotavoittavuus kasvoi yli 745 000 lukijaan.

ESM-toimituksissa kokonaistavoittavuuden kasvu otetaan ilolla vastaan, mutta sisällöntekijöiden omien tavoitteiden valossa se on kuitenkin vain eräänlainen sivuosuma. Toimituksissa kun on viimeisen parin vuoden ajan käännetty katse entistä voimakkaammin sitoutuneen kuluttajan suuntaan: lukijaan, joka tulee sivuille usein, viettää sisältöjen parissa entistä enemmän aikaa eikä tarvitse hakukoneita tai sosiaalisen median kanavia perille löytääkseen. Tämä työ on myös tuottanut koko ajan parempia tuloksia.

 

Sovellukset, digi only -tilaaminen ja hyvän kierre

Toimituksilla on tällaisen laatulukijan tunnistamiseen ja entistä paremmin palvelemiseen käytössä useita mittareita. Niistä esimerkiksi etusivuille tulevan suoran liikenteen määrä on kasvanut kaikissa medioissa huomattavasti. Merkittävä vaikutus tähän on ollut alkuvuonna lanseeratut uudet sovellukset Helsingin Uutisille, Länsiväylälle, Vantaan Sanomille, Tamperelaiselle, Aamupostille, Keski-Uusimaalle, Länsi-Uusimaalle ja Uusimaalle. Ensi vuonna oman sovelluksensa saavat vielä Loviisan Sanomat ja Sipoon Sanomat.

Kiistattomin sitoutumisen mittari on tietenkin maksullisten tilausten määrä. Tilattavien ESM-tuotteiden digi only -levikit ovat olleet alkuvuoden hyvässä kasvussa. Keski-Uusimaassa tämä kasvu on ollut niin ripeää, että sen maksullinen kokonaislevikki tulee tänä vuonna hyvin todennäköisesti ylittämään viime vuoden tason – harvinaista herkkua suomalaiselle uutismedialle, mutta toimituksissa tehdyn työn näkökulmasta ei niinkään suuri yllätys.

Laatulukijoiden tavoittaminen ja mukana pitäminen on myös mainostajan etu. Sisältöjen parissa vietettävä sitoutunut aika kasvaa, käyntikerrat lisääntyvät ja mainokset tavoittavat lukijan hakukoneiden ja somealustojen algoritmeista riippumatta. Hyvän kierre on valmis.

 

Joonas Romppanen
sisältöjohtaja
päätoimittaja Keski-Uusimaa
joonas.romppanen@media.fi