Mediatalo Keskisuomalaisella on aihetta juhlaan. Konsernin painetut ja digitaaliset lehdet, digitaalinen ulkomainonta ja radio tavoittavat 3,1 miljoonaa suomalaista eli 71 prosenttia koko väestöstä. Tulokset ilmenevät markkinatutkimusyritys Kantar TNS Oy:n tekemästä yhteistavoittavuustutkimuksesta.
– Luku nostaa Mediatalo Keskisuomalaisen valtakunnallisesti vahvaan asemaan isojen mediatalojen rinnalle. Aiempien tutkimusten mukaan lehtimediamme ovat tavoittaneet noin puolet suomalaisista, kertoo Mediatalo Keskisuomalaisen B2B Insight Manager Tanja Herranen.
Kantarin tekemä tutkimus toteutettiin marras-joulukuussa 2021. Siinä tutkittiin ensimmäisen kerran kaikkien Mediatalo Keskisuomalaisen medioiden yhteistavoittavuutta. Vastaajia tutkimuksessa oli 5 095 ympäri Suomen.
Digitaalinen ulkomainonta tavoittaa erityisesti nuoret
– Nuoret katsovat mielellään bussimainontaa matkustaessaan. Heille näyttöjen katsominen on luonnollinen tapa viettää aikaa bussissa ja mainontaan suhtaudutaan myönteisesti. Paikallisbusseissa matka kestää keskimäärin 14 minuuttia, mikä kuluu mukavasti visuaalista ja viihdyttävää mainontaa katsoessa, Herranen kertoo.
Digitaaliseen ulkomainontaan lasketaan liikenneasemanäyttöjen lisäksi myös teiden varsilla sekä kaupunkien keskustoissa olevat Big One -mediat sekä paikallisbussien että Onnibussien pikavuorojen näytöt.
– Nuoret tykkäävät hengailla kavereiden kanssa autoilla ja mopoilla, jolloin liikenneasemien digitaalinen ulkomainonta on todella hyvä kanava tavoittaa heidät, kertoo tutkimusta tehnyt Director, Media Marianne Lindholm Kantar TNS Oy:stä.
– Korona vaikutti myönteisesti nuorten perinteisen median käyttöön. Kun koronarajoitukset tulivat voimaan, lisääntyi nuorten ajankäyttö kotona ja vapaa liikkuminen väheni. Poikkeustilanteesta haluttiin tietoa ja parhaiten siihen vastasivat perinteisesti luotetuiksi koetut mediat kuten sanomalehti ja televisio, tarkentaa Lindholm.
– Onnistuneen kampanjan tunne on mahtava! Parasta on, että mahdollisuudet niin onnistuneeseen digitaaliseen ulkomainontaan kuin monikanavaiseen kampanjaan ovat helposti kaikkien ulottuvilla. Jos haluaa tavoittaa opiskelijat, voi kampanjan ajoittaa opiskelijoiden tyypillisiin matkustusaikoihin eli aamuun ja iltapäivään tai vaikkapa ajallisesti suuren opiskelijatapahtuman yhteyteen, kertoo Mediatalo Keskisuomalaisen ulkomainonnan kehitysjohtaja Tuomas Ylevä.
Tutustu digitaalisen ulkomainonnan valtakunnalliseen tarjontaan helposti karttatyökalun avulla.
Näin Mediatalo Keskisuomalainen tavoittaa alueellisesti – vahvaa kasvua Uudellamaalla
Mediatalo Keskisuomalaisen asema vahvistui digitaalisen ulkomainonnan myötä erityisesti ostovoimaisella ja väkirikkaalla Uudellamaalla, jossa tavoittavuus nousi 86 prosenttiin alueen väestöstä. Se on merkittävä muutos, kun huomioidaan, että Uudellamaalla ei ole Mediatalo Keskisuomalaisen maakuntalehtiä tai radioasemia, vaan siellä julkaistaan alue- ja kaupunkilehtiä.
Myös muiden alueiden tavoittavuudet vahvistivat Mediatalo Keskisuomalaisen paikallista jalansijaa ja esimerkiksi Savon alueen mediat tavoittavat yhteensä 92 prosenttia 15–34-vuotiaista alueella.
Alue | Tavoittavuus väestöstä |
Uusimaa | 86 % |
Päijät-Häme | 93 % |
Keski-Suomi | 85 % |
Savo | 88 % |
Etelä-Karjala ja Kymenlaakso | 91 % |
Pirkanmaa | 78 % |
Pohjanmaa | 53 % |
Kantar TNS Oy:n yhteistavoittavuustutkimus 2022
- Mediatalo Keskisuomalainen tavoittaa 3,1 miljoona suomalaista
- Yhteistavoittavuuteen on laskettu Mediatalo Keskisuomalaisen painetut lehdet (maakunta-, alue- ja kaupunkilehdet), niiden verkkosivustot, digitaalinen ulkomainonta eli DOOH-mainonta sekä kolme radiokanavaa; Radio Voima, Radio Keskisuomalainen ja Savon Aallot. Ne tavoittavat yhteensä 71 prosenttia koko väestöstämme.
- Tutkimus toteutettiin valtakunnallisena, ja vastaajia oli 5095.
Tuloksista on myös poistettu päällekkäisyydet eli jokainen kuluttaja on luvuissa vain kerran. - Mediatalo Keskisuomalaisella on myynnissä 1040 digitaalista mainosnäyttöä noin 240 Neste-liikenneasemalla ympäri Suomen. Yksi mainos tai viesti näkyy näytöllä yleensä kymmenen tai viisi sekuntia ja 20 kertaa tunnissa. Tämä tarkoittaa, että viesti näkyy vähintään kerran jokaisen tankkauksen aikana.
Vahvista läsnäolosi asiakkaan ostopolulla
Mediatalo Keskisuomalainen on aidosti valtakunnallinen ja vahvasti paikallinen kumppani markkinointiin. Mediaratkaisuillamme toteutat helposti ja kustannustehokkaasti monikanavaisen kampanjan, jolla maksimoit eri kohderyhmien tavoittavuuden ja läsnäolosi asiakkaan ostopolulla.
Hyödynnä asiantuntijuutemme ja medioidemme tutkitusti vahvat tavoittavuudet, jotka eivät kaunisteluja kaipaa. Saat yhdellä kontaktilla kohderyhmällesi räätälöidyn kampanjan ja markkinoinnin palvelut suunnittelusta tutkimukseen – olipa tarpeesi paikallinen tai valtakunnallinen.
Kun tarvitset valtakunnallista kampanjaa:
Kun haluat tavoittaa alueellisesti. Valitse paikallinen asiantuntijamme:
Uusimaa, PK-seutu, Tampere, Turku ja Seinäjoki
Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Etelä-Savo Savo