Kokosimme yhteen 5+1 vinkkiä, joiden avulla saat viestisi kuuluviin ja asiakkaat liikkeelle. Vinkkiemme avulla saat mainonnasta kaiken irti myös pienemmällä budjetilla.
- Tarjouksen pitää olla hitti
Sesonkiaikoina on erityisen tärkeää pohtia tarjoustuotteet ja alennukset tarkasti. Koska moni muukin mainostaja on liikenteessä samaan aikaan, tulee tarjouksen erottua joukosta.
Voit aloittaa suunnittelun pohtimalla, millaiseen tarjoukseen tarttuisit itse, jos olisit asiakas. Onko tarjouksesi alennusprosentti, määräalennus vai saako tietyllä summalla ostanut jotain kaupan päälle? Voisitko jopa suunnitella yhteistarjouksen yhteistyökumppanisi tai toisen yrityksen kanssa, jolloin tavoittaisitte tehokkaasti toistenne asiakkaita? Tarjouskampanjat kannattaa myös hahmotella koko vuoden ajaksi, jotta kampanjat ovat monipuolisia niin tuotteiltaan kuin tarjousmuodoiltaankin.VINKKI 1:
Mieti, millaiseen tarjoukseen tarttuisit itse. Tarjouksen pitää olla kunnon löytö, reilu hinnan alennus tai houkutteleva kaupanpäällinen. Hyvin suunniteltu tarjous tuo uusia asiakkaita luoksesi, jonka jälkeen heidät on helpompi sitouttaa vakituisiksi asiakkaiksi. - Valitse kenet haluat erityisesti tavoittaa
Kohderyhmien valinta määrittelee koko kampanjan tyylin. Kun tiedät, kenet haluat tavoittaa, on helpompaa suunnitella juuri tälle kohderyhmälle merkityksellistä markkinointia. Kohderyhmä vaikuttaa ennen kaikkea kampanjasi äänensävyyn – nuorille suunnatussa mainonnassa äänensävy voi olla rento, energinen ja vuorovaikutteinen, kun taas työikäiset asiakkaat arvostavat käytännöllistä, selkeää ja ammattitaitoista viestintää. Monikanavainen markkinointi on hyvä keino tavoittaa useampia kohderyhmiä samalla kampanjalla. Personoimalla kampanjaviestiä tavoitat kohderyhmät juuri heitä kiinnostavalla sisällöllä, juuri oikeissa ympäristöissä.VINKKI 2:
Tee pieni tutkimus ja mieti, kuka on tyypillinen asiakkaasi. Voisitko tavoitella mainonnalla lisää tyyppiasiakkaasi kaltaisia ostajia? - Ole siellä, missä yleisösi – eli valitse oikeat kanavat
Kun kohderyhmät on valittu, on aika selvittää, missä kanavissa asiakkaasi liikkuvat. Kanavilla tarkoitetaan erilaisia medioita, kuten verkkosivuja, digitaalisia ulkonäyttöjä, radiota ja printtimedioita. Tietyt kohderyhmät viihtyvät tiettyjen medioiden parissa ja siksi kanavien valinta onkin erityisen tärkeää.VINKKI 3:
Jos käytössäsi on pieni budjetti, hyödynnä asiantuntijan osaamista. Meksin mediamyynnin asiantuntijat osaavat kertoa, mitkä kanavat tuottavat parhaimman vasteen tarpeesi ja budjettisi rajoissa. - Erotu näyttävällä ja huomiota herättävällä viestillä tai kuvalla
Suurenkin budjetin kampanja saattaa jäädä tehottomaksi, jos viestisi hukkuu massaan. Kun tiedät, kenet haluat tavoittaa ja missä kanavissa kohderyhmäsi liikkuvat, voit alkaa suunnitella itse kampanjaa.Toimivan kampanjan resepti on yksinkertainen: selkeä ja oivaltava viesti, sekä siihen sopiva visuaalinen ilme – kuva, video, grafiikka. Säilytä kampanjailme yhtenäisenä, mutta ota eri kanavien erityispiirteet huomioon. Digitaalisessa mainonnassa visuaalisesti näyttävät ratkaisut ja ytimekkäät viestit kiinnittävät huomion. Video pysäyttää, ja selkeä toimintakehote ohjaa ja vie heränneen kiinnostuksen eteenpäin. Sisältöä suunniteltaessa on tärkeää huomioida valitun kanavan ominaispiirteet ja varioida. Puhelimen pienellä näytöllä on aikaa pysäyttää huomio, kun taas tienvarren digisuurtaululla sama viesti tulee olla lyhyt ja selkeä, jotta sen ehtii lukea. Sama pätee myös pieniin mainospintoihin, kuten verkkosivustojen bannereihin.
Digitaalisen ulkomainonnan ratkaisut tarjoavat erinomaisen alustan visuaaliselle, huomiota herättävälle viestille. Bussimedian matkustamonäytöt, kauppakeskusten ja valtaväylien digisuurtaulupinnat, liikenneasemamedian näytöt sekä kaupunkiympäristön pystydigipinnat luovat monta kohtaamispistettä viestille jopa yhden päivän aikana.
VINKKI 4:
Ytimekäs viesti on sesonkimainonnassa kaiken a ja o – se kertoo asiakkaalle yhdellä silmäyksellä, mitä tarjoat. - Toista, toista ja toista
Toistot ja monikanavaisuus vahvistavat viestiä! Harvat viestit juurtuvat mieleen ensinäkemällä tai -kuulemalla. Siksi onkin olennaista hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti erilaiset tilanteet ja ympäristöt, joissa asiakkaasi liikkuvat.Hyvin suunniteltu kampanja toimii kaikissa eri medioissa – se hyppää esiin digilehdessä aamupalapöydässä, toistuu bussinäytöillä matkalla työpaikalle, kuuluu radiossa taukotilassa ja kiinnittää huomion digitaalisella ulkonäytöllä, kävelylenkin varrella.
Kertaluonteisen printin oheen kannattaa valita ainakin toinen kanava, jolla varmistaa laajemman tavoittavuuden.
Oli mainosmuoto mikä tahansa, pidä kampanjan viesti ja visuaalinen ilme tunnistettavana. Toisto toimii parhaiten, kun mainos on yksinkertaisen selkeä.
Ja toistoista tosiaan puheenollen: toistoihin perustuva ja tunteisiin vetoava radiomainonta on erinomainen valinta esimerkiksi tunnettuuden kasvattamisessa. Kaikki me osaamme ulkoa vähintään yhden radiomainoksesta mieleen jääneen mainosrallatuksen.
VINKKI 5: Kerran vilautettu on hetkessä unohdettu. Älä luota, että asiakkaat tietävät tarjouksestasi, vaan kerro siitä heille uudestaan ja uudestaan.
+ Jatka markkinointia, kun yleisö on tavoitettu
Onnistuneesta kampanjasta kannattaa ottaa kaikki ilo irti ja jatkaa markkinointia yleisölle, joka on jo valmiiksi kiinnostunut tuotteistasi tai palveluistasi!
Jälkimarkkinointi on tehokas tapa sitouttaa asiakkaita ja tehdä jatkomyyntiä. Kampanjatuotteiden ostajille voi esimerkiksi tarjota lisäetuja tai jatkaa tarjoushintoja varsinaisen kampanja-ajan päätyttyä.
Lisäksi jälkimarkkinoinnista voi saada arvokasta tietopääomaa – esimerkiksi palautekyselyllä tai tuotteiden arvosteluilla voit saada paitsi hyviä ideoita kehitystyöhön, myös tärkeitä positiivisia palautteita, joita voit jakaa omissa kanavissasi.
Hyödynnä vuoden kuumimman ostosesongin koko potentiaali ja liity Mustalle listallemme!
Meksin Musta lista on mediapintojen huikeimpien tarjousten sisäpiiri. Liittymällä Mustalle listalle saat etuosto-oikeuden Black Friday -tarjouksiimme.
Ainoa Musta lista, jolle haluat kuulua.