Sisältömarkkinoinnin ympärillä on jo tovin käynyt melkoinen kuhina, eikä kiinnostukselle näy loppua. Innostus on ymmärrettävää, sillä sisältömarkkinointi tarjoaa upean mahdollisuuden tuottaa halutulle kohderyhmälle heitä kiinnostavaa ja aidosti hyödyllistä sisältöä.
Sisältömarkkinoinnin tuotepäällikkönä Mediatalo Keskisuomalaisessa elokuun alussa aloittanut Milla Kahelin toteaa, että ammattitaidolla ja ajatuksella toteutettu sisältömarkkinointi palveleekin aina niin viestin lähettäjää kuin sen kohdettakin.
– Asiakas ei välttämättä ajattele olevansa markkinoinnin kohde, vaan hän nautti sisällöstä tai kokee saavansa siitä itselleen lisäarvoa. Parhaimmassa tapauksessa hän on valmis jakamaan sisältöä myös muillekin.
Kahelinilla on pitkä tausta journalistina ja hän on ehtinyt työskennellä 10 vuoden ajan useissa Mediatalo Keskisuomalaisen lehdissä. Kaupallisten tekstien pariin hän siirtyi vuosi sitten ja on nauttinut työstään.
– On hienoa päästä suunnittelemaan sisältöjä yhdessä asiakkaidemme kanssa. Parhaita onnistumisen hetkiä ovat ne, kun asiakas hoksaa itse jonkin aivan huikean hienon idean ja onnistumme toteutuksessa yhdessä. Työ on myös mukavan haastavaa, sillä ei ole olemassa mitään yhtä kaavaa onnistuneen sisältömarkkinoinnin tekemiseen, Kahelin pohtii.
Yksi sisältömarkkinoinnin ”alalaji” on natiivimainonta, johon kuuluvat esimerkiksi median syötteessä verkossa sijaitsevat natiiviartikkelit ja natiivinostot sekä printin puolella advertoriaalit. Kahelin muistuttaa, että natiivimainontaa koskee sama periaate kuin sisältömarkkinointiakin: sisällön pitää olla timanttista, jotta se tavoittaa.
– Nativiivimainonnassa sisällön on hyvä puhua samaa kieltä alustan muiden julkaisujen kanssa. Eli esimerkiksi journalistisen sisällön joukossa toimivat parhaiten natiiviartikkelit ja advertoriaalit, jotka herättävät lukijan kiinnostuksen hyvällä otsikoinnilla ja kuvalla, kiinnostavalla tekstillä ja uutismaisella otteella.
Kahelin muistuttaa, että vaikka sisältömarkkinointi on tällä hetkellä valtavassa nosteessa, ei siis todellakaan ole ihan sama minkälaista sisältöä tuotat, missä sitä jaat ja milloin. Tekemisen pitää olla suunnitelmallista ja jatkuvaa. Sisältö pitää myös viedä sinne, missä ihmiset viettävät aikaansa.
– Ei sisältömarkkinointi kuitenkaan mikään mörkö ole.
– Paikallisten kanavien ja valmiiden yleisöjen lisäksi meiltä saat avaimet käteen -periaatteella laadukasta sisällöntuotantoa, jolla tavoitat juuri oikeat kohderyhmät tekstin, kuvien tai esimerkiksi videoiden avulla, Kahelin lisää.