Tarina tempaa mukaansa ja jättää muistijäljen – parhaat vinkit natiivimainontaan

Kuva: Innimari Hyvärinen, Mikko Kääriäinen ja Eira Isomäki innostuvat natiivimainonnan mahdollisuuksista asiakkaan tarinan esille tuomisessa. Kaupallisten tuottajien kolmikko pitää yhteistä ideointia natiivimainonnan tiimin vahvuutena.

Mediatalo Keskisuomalaisen kolme kaupallista tuottajaa kertovat parhaat vinkkinsä natiivimainontaan

Kurkistus yrityksen arkeen, uuden ravintolan tarinallista tunnelmointia, vastauksia ajankohtaisiin ilmiöihin, kutkuttelevia kipinöitä teatterin ensi-iltaesitykseen. Natiivimainonta on monipuolista, moneen eri tarpeeseen toimivaa mainontaa, joka herättää tunteita. Se jättää muistijäljen ja vaikuttaa lukijaan syvemmin kuin perinteinen mainonta.

Natiivimainonta pysäyttää sanoma- ja kaupunkilehden lukijan keskellä uutisvirtaa. Toimitukselliseen tyyliin haastattelujen pohjalta, kerronnallisella otteella toteutettu mainos imaisee lukijan mukaansa. Kiinnostava teksti ja kuvat jättävät lukijalleen vahvan muistijäljen.

Natiiviartikkeli on mainos, jonka voima on laadukkaasti tuotetussa kokonaisuudessa. Artikkeli mahdollistaa yritysbrändin ja esimerkiksi palvelujen tai tuotteen mainostamisen syvällisemmin. Lehden lukijat pysähtyvät natiiviartikkelin ääreen pidemmäksi aikaa, ja antavat sille huomiota ja lukuaikaa enemmän kuin perinteiselle mainokselle.

Natiiviartikkeleiden tuottamisesta Mediatalo Keskisuomalaisella vastaa kolmen kaupallisen tuottajan tiimi: Innimari Hyvärinen, Eira Isomäki ja Mikko Kääriäinen. Heille tärkeintä sisällöntuotannossa on mainonnan laadukkuus – mukaansa tempaava teksti, sen sanomaa vahvistavat valokuvat sekä mainostajan esiin tuominen koukuttavalla tavalla. Kaupalliset tuottajat hyödyntävät tarvittaessa kokenutta avustajaverkostoaan sisällöntuotannossa.

On mahtavaa sukeltaa hetkeksi asiakkaan tarinaan ja auttaa heitä kirkastamaan tavoitteensa siitä mitä mainonnalla halutaan saavuttaa. Yhdessä asiakkaan kanssa toiveet kristallisoituvat toteutettaviksi ideoiksi. Oivalluttaminen ja siitä syntyvä innostus edistää yrityksen tavoitteita ja toimii minulle varsinaisena endorfiinipiikkinä, kuvailee Eira.

Näin syntyy vaikuttava natiiviartikkeli

Ensin natiiviartikkelin aihe sekä sisältö suunnitellaan yhdessä kaupallisen tuottajan kanssa. Meille erityisen tärkeää tietoa on, mitä asiakas natiivimainonnalla tavoittelee. Halutaanko sen avulla jakaa tietoa tietystä tuotteesta tai palvelusta vai esimerkiksi lisätä yrityksen tunnettavuutta, vahvistaa brändiä?

Lähden sisältöpalaveriin aina avoimin mielin kuuntelemaan, mitä asiakkaalla on kerrottavanaan ja mihin hän toivoo meidän apuamme. Jos tavoitteita on hankala kirkastaa, ovat esimerkiksi asiakaspalautteet erinomainen kanava natiivimainonnan tavoitteita suunniteltaessa. Mitkä kysymykset toistuvat, mitä asiakkaat eivät tiedä? Miten voimme ohjata asiakkaita toimimaan oikein ja kenties helpottamaan asiakaspalvelun painetta?, Eira pohtii.

Pyydän myös usein asiakasta kertomaan ja perustelemaan juuri heidän erinomaisuustekijänsä muihin verrattuna. Tämä usein myös auttaa asiakasta itseään kirkastamaan omaa brändikuvaa, kertoo Eira.

Sisältöpalaverin jälkeen kaupalliset tuottajat ottavat yhteyttä haastateltaviin sekä järjestävät kuvaukset, ja sisällön tuotantoprosessi käynnistyy. Tämä vaatii vähintään 10 arkipäivää, sillä laadusta emme ole valmiita tinkimään. Tärkeä osa natiiviartikkelin tuottamista on valmiin sisällön esitteleminen asiakkaalle hyvissä ajoin ennen julkaisemista. Näin varmistamme, että natiiviartikkeli vastaa asiakkaan odotuksia.

Meille on tärkeää, että toteutamme asiakkaan natiivimainonnalleen asettamat tavoitteet ja toiveet. Itse kiinnitän paljon huomiota otsikon ja valokuvan kaksinpuheluun. Tästä syntyvän välittömän huomion herättelyn tuloksena lukija kiinnostuu natiiviartikkelin sanomasta kokonaisuudessaan, sanoo Innimari.

Sekä Innimarilla että Mikolla on tausta toimitustyöstä Mediatalo Keskisuomalaisen sanomalehdissä. Eira puolestaan tuntee yrittäjän arjen monipuolisen työkokemuksensa kautta. Kolmikko pitää tiimin vahvuutena yhteistä ideointia niin natiiviartikkelin aiheiden, tekstien kuin valokuvien suunnittelussa.

Digitaalisesti julkaistavista natiiviartikkeleista asiakkaalle jaetaan jo etukäteen linkki, joka aktivoituu julkaisun hetkellä. Näin natiivimainonnan hyödyntäminen asiakkaan sosiaalisen median kanavissa on helppoa. Seuraamme myös digijulkaisun suorittavuutta ja teemme tarvittaessa muutoksia, jotka vauhdittavat suosiota.

Valokuva pysäyttää

Super ja Midi -paketteihin kuuluu valokuvaus artikkelin kuvitukseksi. Jos asiakkaalla on omia kuvapankkikuvia, voimme tietenkin myös hyödyntää niitä. Tavoitteena on tunnelmallinen, natiiviartikkelin sisältöä tukeva kuvakerronta. Kaupalliset tuottajat ideoivat kuvaukset yhdessä asiakkaan kanssa, ja hyödynnämme tässä ammattitaitoamme ja kokemuksen kartuttamaa näkemystämme.

– Hyvän valokuvan voimaa ei kannata aliarvioida. Otsikon ohella onnistunut kuvitus toimii korvaamattomana huomionherättäjänä kaupalliselle artikkelille. Se imaisee lukijan mukaan tekstiin ja antaa sisällölle persoonallisen ilmeen, kertoo Mikko.

– Hyvä kuva ei juuri koskaan synny vahingossa, joten suunnitteluun ja ideointiin yhdessä tuottajan kanssa kannattaa varata aikaa, samoin itse kuvaustapahtumaan toivotun tunnelman saamiseksi. Mitä enemmän omaa persoonaansa kuvattava uskaltaa laittaa likoon, sitä onnistuneempi lopputulos yleensä on. Sekä digi- että printtijulkaisussa käytämme myös asiakkaan logoa sekä yhteystietoja brändimielikuvan vankistamiseksi, toteaa Mikko.

 

Näin pääset alkuun onnistuneessa natiivimainonnassa

  1. Mieti, kenelle natiiviartikkelisi on tarkoitettu.
    Mitkä julkaisukanavat ovat parhaita kohderyhmäsi tavoittamiseen? Joissakin tapauksissa printissä julkaistu sivu on tehokkain, kun taas Mediatalo Keskisuomalaisen verkkopalveluissa tavoittaa laajemmin myös esimerkiksi nuorempaa kohderyhmää. Digijulkaisut tavoittavat lehtien verkkolukijat tehokkaasti.
  2. Luota ammattilaisiimme!
    Kaupallisilla tuottajillamme on laaja kokemus siitä, millainen natiiviartikkeli iskee lukijaan. Kerro meille rohkeasti ongelmakohdista tai haasteista. Suunnittelemme yhdessä tavoitteita vastaavan kokonaisuuden juuri teidän tarpeisiinne.
  3. Tyytyväisen asiakkaan ajatuksia kannattaa jakaa.
    Haastattelemme mielellämme ihmisiä, jotka kertovat siitä, mitä mainostettava tuote tai palvelu juuri heille tarjoaa.
  4. Muista somen voima.
    Jo julkaistun diginatiiviartikkelin sanoma leviää tehokkaasti myös sosiaalisen median kautta. Julkaistu natiiviartikkeli säilyy Mediatalo Keskisuomalaisen verkkopalvelussa 18 kuukauden ajan. Näin esimerkiksi sesonkiaihetta on mahdollista nostaa omaan someen myös seuraavana vuonna.

 

Lue lisää sisältömarkkinoinnista