Paikallinen media on suora tie paikallisen asukkaan sydämeen. Paikallisissa digikanavissa mainoksesi tavoittaa laatuympäristössä juuri ne, kenet haluat tavoittaa. – Ja digi on datan kunkku: jälkeenpäin saat kampanjastasi raportin, mistä näet, missä kohdin onnistuit ja mihin jäi kehittämisen varaa. Nämä yhdessä muodostavat voittavan yhdistelmän, jolla ajat ohituskaistaa suoraan tavoitteisiisi.
Ohituskaista numero 1:
Tavoittavuus
Meks Etelän digitaaliset uutismediat tavoittavat viikossa noin 980 000 lukijaa (FIAM 15/2023). Keskimäärin digilukijamme on 25-45-vuotias, hyvin toimeentuleva, työssäkäyvä, perheellinen henkilö (KMT 2022). Digilukijamäärämme on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja jatkaa vakuuttavaa kasvuaan.
Ohituskaista numero 2:
Konteksti
Paikallista mediaa pidetään luotettavana oman alueen uutiskanavana, jonka yhteyteen mainonta sopii erinomaisesti. Kun mainoksesi näkyy ympäristössä, joka nauttii luottamusta, välittyy tämä positiivinen noste myös mainokseesi. Sitä kutsutaan halo-efektiksi.
Varaa siis halo-efektiä brändillesi vaikka saman tien. Miksi tyytyisit enää vähempään?
Ohituskaista numero 3:
Kohdennettavuus
Digitaalinen mainonta on tehokkaasti kohdennettavaa. Mainontaa voidaan kohdentaa medioissamme kontekstuaalisesti tai kiinnostusalueiden ja sosiodemografian perusteella.
Kontekstuaalinen kohdentaminen tarkoittaa, että mainonta kohdennetaan tiettyjen sisältöaiheiden ympärille. Esimerkiksi autotoimialan mainostajan mainonta kohdennetaan autoaiheisten sisältöjen yhteyteen. Tällöin mainoksesi hyötyy merkittäväsi lukijan luontaisesta kiinnostuksesta aiheeseesi.
Kiinnostusalueet ja sosiodemografiat taas ovat dataan perustuvia kohderyhmiä median lukijoista. Esimerkkejä näistä ovat muun muassa B2B-yrityspäättäjät tai tietyt ikäryhmät. Käyttäjädataan perustuva kohdentaminen on tuttua esimerkiksi sosiaalisen median eri kanavista – ja se onnistuu myös meidän medioissamme.
Huomaathan, että useissa kampanjoissa ei tarvita erillisiä kohdennuksia lainkaan, sillä paikallinen uutissisältö tarjoaa jo itsessään hyvän kohdennuksen alueen asioista kiinnostuneille yleisöille.
Ohituskaista numero 4:
Mitattavuus
Digimainonta on mitattavaa. Kaikista digimainonnan kampanjoista tulostuu raportti, jonka perusteella pystyt arvioimaan kampanjasi tuloksia. Tulosten pohjalta pystyt tekemään johtopäätöksiä, kuinka mainontaa kannattaa kehittää tulevaisuudessa.
Oikeat halutun kohderyhmän tavoittavat mediavalinnat ja kohderyhmää puhuttelevat luovat toteutukset mainonnassa ovat voittava yhdistelmä!
Psst. Jos uskot enemmän lukuja kuin sanoja uutismedian vahvuudesta, kurkkaa juttumme Mainostaja, mainospanostus uutismediassa moninkertaistaa lisämyynnin.
Oletko valmis ohituskaistalle? Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!
Tomi Kytömaa
Digimyynnin asiantuntija
+358 40 689 6213
tomi.kytomaa@media.fi