Suomen ulkomainosmarkkinan suurimmat toimijat lanseeraavat uuden yleisömittausjärjestelmän.

Clear Channel Finland, JCDecaux Finland, Mediateko, MEKS ja Outshine ovat solmineet yhteistyösopimuksen ulkomainonnan yleisömittaushankkeesta. Hankkeen ansiosta Suomen mediamarkkinaan saadaan ulkomainonnan yhteinen, reaaliaikainen yleisömittausvaluutta staattiselle sekä digitaaliselle ulkomainonnalle. Hanke käynnistyy kesän 2024 aikana, ja yleisömittauksen tuottamia lukuja saadaan ulkomainosyhtiöiden, mediatoimistojen ja mainostajien käyttöön vuonna 2025. Mittauksen toteuttavana alihankkijana toimii tanskalainen analytiikkayhtiö AllUnite, joka on erikoistunut ulkomainonnan mittaamiseen. Hankkeen omistavat sopimuksen tehneet viisi ulkomainosyhtiötä ja hankkeen koordinoijana toimii Media Audit Finland. Lisätietoja ja tarkennuksia hankkeen edistymisestä ja aikatauluista saadaan syksyn 2024 aikana.

Lisätietoja: Emma Syyrakki Media Audit Finland Tutkimuspäällikkö emma.syyrakki@mediaauditfinland.fi