Keskisuomalainen Oyj on ostanut torstaina allekirjoitetulla kaupalla Loviisan Sanomien ja Pyhtäänlehden liiketoiminnat KSF Medialta. Kauppa on tarkoitus saada toteutettua 31.8.2019 mennessä.
Loviisan Sanomat ilmestyy kaksi kertaa viikossa ja sen levikkialueet ovat Loviisa, Lapinjärvi ja Pyhtää. Pyhtäänlehti ilmestyy joka toinen tiistai Loviisan Sanomien välissä ja se jaetaan jokaiseen talouteen Pyhtään alueella.
”Järjestely on luontainen jatkumo Mediatalo Keskisuomalainen kasvustrategiassa. Yhtiömme on kasvattanut viime vuosina järjestelmällisesti liiketoimintaansa. Keskisuomalainen Oyj osti alkuvuodesta Kaakon Viestintä Oy:n, jonka kokonaisuuteen kuuluu muun muassa Kymen Sanomat Kotkasta, ja lisäksi konserni julkaisee Porvoossa ilmestyvää Uusimaa-lehteä. Kaupalla Mediatalo Keskisuomalainen vahvistaa asemaansa Uudellamaalla sekä sisällöissä että mediapalveluissa. Loviisan Sanomat ja Pyhtäänlehti sopivat erinomaisesti Uudenmaan alueen sisältö- ja palvelukokonaisuuteen. Loviisan Sanomat on erinomainen esimerkki hyvin toimitetusta paikallislehdestä ja se on palkittu useaan kertaan”, sanoo Keskisuomalainen Oyj:n konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.
”Oman strategiamme ydin on tehdä journalismia ruotsiksi. Olemme iloisia, että löysimme suomenkielisille lehdillemme hyvän uuden kodin, sanoo Föreningen Konstsamfundet r.f. -yhdistyksen toimitusjohtaja Stefan Björkman. Yhdistys omistaa KSF Median, jonka julkaisemia lehtituotteita Loviisan Sanomien ja Pyhtäänlehden lisäksi ovat Hufvudstadsbladet, Östnyland, Västra Nyland ja Hangotidningen – Hangonlehti.
Mediatalo Keskisuomalainen on kasvanut voimakkaasti viime vuosien aikana. Suomen Lehtiyhtymästä tuli osa konsernia vuonna 2013, Mediatalo ESA Lahdesta ostettiin vuonna 2016, Suomen Suoramainonta 2019 alussa ja Kaakon Viestintä huhtikuussa 2019. Lisäksi yhtiö osti vuonna 2018 markkinatutkimusyhtiö IROResearchin ja osake-enemmistön paikallis- ja kaukoliikenteen digitaalisia mainosmediaratkaisuja tarjoavasta Neonmedia Oy:stä.
Viime vuosien kauppojen kautta Mediatalo Keskisuomalaisesta on kasvanut merkittävä toimija digitaalisissa näyttöpinnoissa. Tytäryhtiöt Neonmedia ja ESA Digital ovat bussinäyttöjen ja digitaalisen ulkomainonnan sekä huoltoasemien näyttöjen johtavia toimijoita Suomessa.
– Mediatalo Keskisuomalaisen tarjoamasta sisältö- ja mediakokonaisuudesta on kasvamassa markkinoiden monipuolisin ja kattavin. Kustannamme nyt yli 90 lehteä. Olemme rakentamassa ainutlaatuisia palveluita yritysasiakkaillemme ja lukijoillemme, Kangaskorpi sanoo.