Pääkaupunkiseudun HSL:n runkolinjojen bussiliikenteen matkustajamäärä on kohonnut liki miljoonaan. Mainostajalle tämä tarkoittaa suurempaa tavoittavuutta mediassa, jossa mainontaan suhtaudutaan myönteisesti. Tiesitkö, että maaperä bussissa on otollinen mainonnalle, sillä tutkitusti 82 prosenttia paikallisliikenteen matkustajista pitää bussimainonnasta?
− Pääkaupunkiseudulla bussien matkustajamäärien jatkaessa nousujohteista kulkuaan ja kivuttua syyskuussa 999 400 matkustajaan viikossa, voimme puhua miljoonamediasta, toteaa Mediakonserni Keskisuomalaisen ulkomainonnan liiketoimintajohtaja Jari Lähdemäki.
Runkolinjabussissa tavoitat ostovoimaisella alueella
Mediakonserni Keskisuomalaisen ja HSL:n yhteistyön myötä bussimainonnasta on rakentunut pääkaupunkiseudulle digitaalisen ulkomainonnan lippulaivatuote, jolla tavoitat Suomen eniten joukkoliikennettä käyttävät kuluttajat väkirikkaalla ja ostovoimaisella alueella.
Metromaista liikennettä tiheine vuoroväleineen tarjoavia runkobussilinjoja on 14. Näillä bussilinjoilla tavoitat matkustajat kaikkiaan 240 runkolinjabussissa, joissa mainontaa pyöritetään 560 digitaalisella mainospinnalla.
Kiinnostavaa on, että tammi-kesäkuussa 2023 runkolinjojen matkustajamäärä ylitti ensimmäisen kerran yli 30 prosenttia kaikista pääkaupunkiseudun bussimatkoista ja on suurempi kuin esimerkiksi raitiovaunuilla. Tällä hetkellä bussien runkolinjat vastaavat 28,56 prosenttia koko HSL:n bussiliikenteestä.
− HSL:n runkolinjabussien kasvaneet matkustajamäärät ja uudet Espoon ja Vantaan alueiden reitit tarjoavat mainostajille entistäkin laajemman maantieteellisen peiton pääkaupunkiseudulla. Kasvaneiden kontaktimäärien lisäksi, uudistunut reittikartta tarkoittaa myös kattavampaa myymäläpeittoa esimerkiksi FMCG- ja Retail- mainostajille. Bussit paitsi tarjoavat erinomaisen median alle 35-vuotiaiden tavoittamiseksi, myös kuljettavat kuluttajat kivijalkamyymälän välittömään läheisyyteen, Mediakonserni Keskisuomalaisen ulkomainonnan asiakkuusjohtaja Tommi Fäldt sanoo.
Bussissa mainoksesi nähdään useita kertoja matkan aikana
Matka paikallisbussissa kestää keskimäärin 15 minuuttia, jonka aikana mainos havaitaan vähintään neljä kertaa.
Fäldtin mukaan bussimedia tarjoaa kaupunkiolosuhteissa ainutlaatuisen ulkomainosympäristön pitkän altistumisajan ja toistojen vuoksi.
− Mitä useammin mainoksellesi altistutaan, sitä varmemmin se tavoittaa ja jää mieleen. Etenkin paikallisbusseissa matkustajat ovat alati ostomahdollisuuksien vaikutuspiirissä, jossa bussimainonnalla luodaan tehokkaasti tarpeita. Matkan aikana nähdyllä mainonnalla on todella ostopäätökseen aktivoiva vaikutus.
Ahaa-elämyksillä ostopäätökseen
Bussimedia on liikkuva media ja tämän vuoksi sen kohdentamismahdollisuudet ovat poikkeukselliset muihin ulkomedioihin verrattuna. Suuret matkustajamäärät takaavat, että tavoitat massoja ja samanaikaisesti voit tehostaa mainonnan vaikutusta kohdentamalla sitä kampanjan tavoitteen ja kohderyhmän mukaan alueellisesti, hyperlokaalisti tai dynaamisilla tietokantakohdennuksilla esimerkiksi kellonajan tai sään mukaan. Hyperlokaalilla kohdentamisella tavoitat yrityksesi lähellä asuvat ja asioivat bussimatkustajat.
− Parhaimmillaan kohdentamalla luodaan ahaa-elämys optimaaliseen aikaan asiakkaan ostopolulla ja paikallisbussista astuu marketin pysäkillä ostopäätöksen tehnyt matkustaja, toteaa Fäldt.
Tavoitteletko pääkaupunkiseudun nuoria ja lapsiperheitä?
Mikäli vastaat kyllä, olet oikean median äärellä! Bussien diginäytöillä tavoitat erityisen hyvin nuoret, alle 35-vuotiaat aikuiset ja lapsiperheet. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla alle 35-vuotiaista tavoitetaan 68 prosenttia ja lapsiperheistä 55 prosenttia.
Tee kanssamme tavoittavaa bussimainontaa pääkaupunkiseudulla!
Hyödynnä miljoonan matkustajan potentiaali ja tee kanssamme tavoittavaa bussimainontaa pääkaupunkiseudulla!
Bussimainonta tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia kaiken kokoisille yrityksille. Digitaalisen ulkomainoskampanjan datan avulla asiantuntijamme voivat tehdä älykkäitä ja konkreettisia ratkaisuehdotuksia yrityksesi kasvun tueksi.
Olemme tehneet yhteydenottamisen mahdollisimman helpoksi sinulle. Jätät vain yhteystietosi lomakkeelle, niin mediamyynnin asiantuntijamme ottaa yhteyttä sinuun.
Aloitetaan. Ota rohkeasti yhteyttä!
Asiakkaamme ovat onnistuneet bussimediassa!
Tutustu asiakastarinoihin ja poimi vinkit
============
Tietoykkönen, 2019, paikallisen bussimedian tutkimus kaupunkialueilla