Parhaat vinkit pienen budjetin sesonkimarkkinointiin – asiantuntijamme kertovat, miten laitat eurot töihin

 

Jos käytössäsi on pieni budjetti, on erityisen tärkeää tehdä huolellista työtä kampanjan suunnitteluvaiheessa. Pieni budjetti kannattaa käyttää mahdollisimman tarkasti juuri niiden ihmisten tavoittamiseen, jotka todennäköisimmin ostavat tuotteitasi tai palveluitasi.

Markkinointia kannattaa tehdä, vaikka budjetti olisikin rajallinen, sillä markkinointiin panostetut eurot maksavat itsensä nopeasti takaisin uusina asiakkaina, tunnistettavana brändinä ja kohentuneena kassavirtana.

Pienen budjetin markkinointipanostukset valuvat helposti hukkaan, jos käytössä olevat eurot kohdennetaan vääriin kanaviin. Mediamyynnin asiantuntijamme Hanna-Kaisa ja Juuso kertovat nyt, miten pienen budjetin mainonnasta otetaan kaikki hyöty irti!

Tunne kohderyhmäsi

Pieni budjetti kannattaa käyttää mahdollisimman tarkasti juuri niiden ihmisten tavoittamiseen, jotka todennäköisimmin ostavat tuotteitasi tai palveluitasi. Siksi onkin erityisen tärkeää tunnistaa juuri sinun liiketoimintasi kannalta tärkeimmät kohderyhmät.

Kohderyhmien eli tyypillisten tai toivottujen asiakkaiden joukko on kaiken mainonnan lähtökohta. Kun tiedät, ketä mainoksillasi yritetään ensisijaisesti tavoittaa, on mahdollista suunnitella juuri tätä ryhmää kiinnostavaa mainontaa.

Onko asiakaskuntasi sukupuolittunut tai käyttääkö jokin tietty ikäryhmä eniten palveluitasi? Onko asiakkaillasi jokin yhteinen kiinnostuksen kohde tai onko tuotteesi tai palvelusi vahvasti tiettyyn paikkaan sidottu? Nämä kysymykset auttavat sinua hahmottamaan, mitkä ovat liiketoimintasi kannalta olennaisimpia kohderyhmiä.

Asetu asiakkaasi asemaan

Kohderyhmäsi tavat käyttää mediaa, lukea uutisia tai vaikkapa liikkua paikasta toiseen, ovat varmasti erilaisia – silti useimmiten on mahdollista tunnistaa joitain yleisiä toimintatapoja.

Kuvassa digituote- ja myyntipäällikkömme Juuso

Mainoskanavien valinnassa tärkeää on tunnistaa, missä kohderyhmäsi liikkuu ja viettää aikaa. Kulkevatko asiakkaasi useimmiten pyörällä, bussilla vai henkilöautolla? Käyttävätkö asiakkaasi puhelinta sosiaalisen median selailuun vai uutisten lukemiseen? Yritä asettua asiakkaasi asemaan – missä kuvittelet, että asiakkaasi saattaisivat törmätä mainontaan useimmin?

Jos käytössäsi on pieni markkinointibudjetti, kannattaa mainonta kohdentaa tarkasti juuri niihin kanaviin, missä kohderyhmäsi eniten liikkuu ja viettää aikaa.

Ei kaikkea samaan koriin

Toisin kuin usein ajatellaan, pienelläkin budjetilla kannattaa hajauttaa mainontaa useampiin eri mainoskanaviin. Jos tavoitteenasi on saada mahdollisimman paljon asiakkaita liikkeelle viikonlopun hintakampanjan aikana tai kävijöitä tapahtumallesi, on hajauttaminen erityisen tehokasta.

Hajauttamalla mainontaa eri kanaviin, saavat mainoksesi valtavan määrän uusia silmäpareja verrattuna yhden kanavan mainontaan. Esimerkiksi yhdistämällä printtimediaa ja erilaisia digikanavia tavoittavuutesi kasvaa räjähdysmäisesti.

Kanavavalinnoissa on ammattilaisen apu usein tarpeen. Siksi autamme mielellämme valitsemaan oikeat kanavat ja kohdennukset, jotta pääsemme yhdessä parhaaseen lopputulokseen.

Mainoksen pitää pysäyttää

Jos käytössäsi on pieni budjetti, on erityisen tärkeää, että ne, jotka mainoksesi näkevät myös pysähtyvät sen pariin. Laatu korvaa määrän – koska pienen budjetin kampanjalla ei välttämättä saada ylimääräisiä toistokertoja, täytyy mainoksen sisällön erottua joukosta.

Erottuvassa mainoksessa on tunnistettava visuaalinen ilme ja ytimekäs viesti. Lisäksi tärkeää on, että mainoksessa on asiakasta ohjaava kehote. ”Katso tarjoukset tästä” tai ”Lue lisää verkkovisuiltamme” ovat tyypillisiä ja toimivia kehotteita, joiden kautta asiakas päätyy sinne, minne haluat hänet ohjata.

Mihin mainontasi johtaa?

Kun mainoksesi on saavuttanut potentiaalisen asiakkaan ja tämä haluaa saada lisää tietoa tuotteistasi tai palveluistasi, mitä hän löytää? Jo ennen kampanjan käynnistämistä onkin syytä huolehtia, että yrityksesi verkkosivut ovat toimivat, ajantasaiset ja sivujen sisällöt laadukkaita.

Mediamyynnin asiantuntijamme Hanna-Kaisa

Markkinoinnissa tunnettu sanonta menee niin, että jos sinua ei löydy Googlesta, et ole olemassa. Siksi ensimmäinen mainosmuoto, joka kannattaa ottaa haltuun on hakusanamainonta. Kun yrityksesi nimi pompahtaa hakutuloksissa kärkipäähän, varmistat, että jo valmiiksi tuotteistasi tai palveluistasi kiinnostuneet asiakkaat löytävät verkkosivuillesi.

Testaa ja analysoi

Toiko kampanja lisää asiakkaita tai kävijöitä verkkosivuillesi? Mitä sivuillesi päätyneet asiakkaat tekivät ja millä sivuilla he vierailivat? Kampanjan tulosten analysointi unohtuu helposti, mutta se on kuitenkin yksi olennaisimmista vaiheista toimivien ratkaisujen löytämisessä.

Mediavalintoja, mainosmuotojen toimivuutta ja muuta saatavilla olevaa analytiikkaa tarkastelemalla helpotat tulevien kampanjoiden rakentamista. Asiakkaiden liikkeitä tarkastelemalla opit nopeasti, mikä sisältö oli kiinnostavinta ja millaisella mainoksella aktivoit asiakkaita eniten.

Pienen budjetin markkinoinnilla voi saavuttaa isoja tuloksia – huolellisella suunnittelulla ja toteutuksella varmistat, että panostuksesi eivät valu hukkaan. Kampanjan mittaaminen, seuranta ja tulosten analysointi antavat puolestaan eväitä, joiden avulla voit jatkossa toteuttaa entistä menestyksekkäämpää markkinointia – pienelläkin budjetilla!

Mainittakoon myös, että asiakaskuntamme koostuu niin pienistä yhden henkilön yrityksistä kuin suurista ketjuasiakkaistakin. Emme myy pelkkiä tuotteita tai palveluita, vaan parempia ja tavoittavampia markkinointiratkaisuja. Vahvuutemme on, että löydämme jokaiselle mainostajalle sopivan ratkaisun.

Asiakkaanamme hyödynnät vuoden kuumimman ostosesongin koko potentiaalin

Olethan jo kuullut Meksin Mustasta listasta? Se on mediapintojen huikeimpien tarjousten sisäpiiri. Liittymällä Mustalle listalle saat etuosto-oikeuden Black Friday -tarjouksiimme sekä ainoastaan mustalistalaisille suunnatun yllätysedun.

Ainoa musta lista, jolle haluat kuulua – katso lisää!