Liikevaihto kasvuun monikanavaisella mainonnalla

Kallaveden Optiikka kasvatti liikevaihtoaan monikanavaisella mainonnalla

Kallaveden optiikalla oli tarve lisätä tuotteidensa ja palveluidensa tietoisuutta sesongin alla. Paikallisen median voima tunnistettiin, joten ratkaisua lähdettiin muotoilemaan Meks Savon medioilla.

Tavoite ja kohderyhmä mediavalintojen keskiössä

Kun tavoite on selkeästi saada sesongista paras mahdollinen tulos, niin silloin kannattaa aina pohtia, mikä varsinainen haaste on. Kallaveden Optiikka oli tunnistanut ydinongelmakseen sen, että kohderyhmä ei ollut tarpeeksi tietoinen heidän tuote- ja palveluvalikoimasta.

Oli selvää, että tietoisuutta tarvitaan, mutta mihin mainospanostukset kannattaisi suunnata ja miksi?

Tietoisuutta voidaan lähteä hakemaan joko:

a) täysin uusien asiakkaiden,

b) olemassa olevien tai

c) molempien keskuudessa. Valinnalla on vaikutusta käytettäviin medioihin, mutta yleisesti voidaan sanoa, että tietoisuuden lisäämisessä kannattaa käyttää sellaisia medioita, joiden avulla tavoitetaan tarpeeksi suuri joukko kohderyhmää.

Tietoisuuden lisääminen

Lehtimainonnasta muodostui tärkeä osa kampanjaa, koska Meksin uutismedia tavoittaa 86 % Savon alueen väestöstä, ja paikallisella medialla on vahva asema kuluttajien arjessa.

– Olemme huomanneet, että lehtimainonta paikallisissa sanoma- ja kaupunkilehdissä saa toimintaa aikaan. Paikalliset uutismediat ovat meille ehkä tärkein markkinointikanava ja luonnollisesti ne ovat eräänlainen kivijalka kampanjassamme, sanoo Kallaveden Optiikka Oy:n toimitusjohtaja Vesa Tirkkonen.

Koko potentiaalista kohderyhmää ei kuitenkaan tavoiteta yhden median avulla. Tietoisuuden lisäämiseksi käyttöön otettiin myös radiomainonta. Se oli Kallaveden Optiikalle uusi lisäys mediapalettiin.

– Radio oli melkoinen huomionherättäjä! Saimme laajan kuuluvuuden kaikkien optikkoliikkeidemme alueille ja asiakkailtamme eniten palautetta juuri radiomainoksistamme, sanoo Tirkkonen.

Yksi monikanavaisen mainonnan vahvuuksista on mieleenpainuvuus. Ei riitä, että kohderyhmä tavoitetaan, sillä tarvitaan myös sitä, että mainos herättää huomiota ja jää mieleen. Se onnistuu parhaiten useissa kohtaamispisteissä asiakkaan ostopolun varrella.

Mielikuvien vahvistaminen natiivimainonnalla

Tavoittamisen lisäksi tarvitaan kiinnostusta. Sitä Kallaveden Optiikka lähti hakemaan vahvistamalla asiakkaiden mielikuvia yrityksestä. Kiinnostuksen syventäminen toiminnaksi on usein hankalin vaihe ostopolkua.

Mainostaja ei kilpaile pelkästään muiden mainosten kanssa, vaan kilpailua tapahtuu myös aikaa vastaan. Ihmiset ovat kiireisiä ja joskus ostoprosessi keskeytyy ihan arkisten asioiden takia. Sen takia omalle kohderyhmälle täytyy tarjota koukuttavaa samaistuttavaa sisältöä, johon halutaan palata myös myöhemmin.

– Natiivi tarjosi mahtavan kanavan tuoda laajemmin yksilöllistä asiakaspalveluamme esiin. Jaoimme natiivia myös omissa somekanavissamme, toteaa Tirkkonen natiivin hyödyistä.

Kallaveden Optiikan mainoskokonaisuus on hyvä esimerkki siitä, miten mainontaa kannattaa lähteä suunnittelemaan tavoitteen, kohderyhmän ja ostopolun avulla. Monikanavaisella kampanjoinnilla onnistuttiin siirtämään asiakkaita eteenpäin ostoprosessissa, sillä lopputuloksena oli 20 % kasvanut liikevaihto aiempaan vastaavaan aikaan verrattuna.

Onnistunut mainonta pähkinänkuoressa:

  • tunnista haaste tai ongelma
  • määrittele tavoite ja kohderyhmä
  • kuvaa asiakkaan ostopolku ja tunne oston esteet
  • suunnittele oston esteisiin vastaavat pääviestit
  • tunnista ja valitse ostopolkua tukevat mediat ja kanavat sen eri vaiheisiin

 

Näin kuvattuna mainonta saattaa vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta sitä se harvoin on. Usein suunnittelussa asiantuntijan apu on ratkaiseva tekijä onnistuneen kampanjan luomiseksi.

Haluatko sinäkin kasvattaa liiketoimintaasi markkinoinnin avulla? Jätä lyhyt kuvaus mainostarpeestasi alla olevalla lomakkeella, niin suunnitellaan sinulle toimiva kokonaisuus. Yhteydenottopyynnön jättäminen ei sido sinua mihinkään.