Yhden kanavan tai median mainonta ei useinkaan ole enää riittävää. Asiakkaamme Yöpuu Yhtiö Oy lähtikin tavoittelemaan uusia asiakkaita monikanavaisella mainonnalla, joka koostui radiomainonnasta, digitaalisesta ulkomainonnasta sekä digimainonnasta uutismediassa. Lue alta, miten tuloksiin päästiin!
Tavoite kampanjan pohjana
Monelle asiakkaalle juuri kesäsesonki on todella tärkeä, ja se täytyy pyrkiä hyödyntämään täysipainoisesti – tämä tarve oli myös Yöpuu Yhtiöllä. Yritys halusi varmistaa ravintoloidensa suosion kesän aikana. Lisäksi haluttiin erityisesti lisätä uusimman ravintolan, Bistro Kirkkopuiston, tunnettuutta.
Ravintoloille kesä on myös tärkeää aikaa saada lomailevat kuluttajat kiinni, sillä vaikka tunnettuus olisi hyvä paikallisten asukkaiden keskuudessa, niin markkinointia tarvitaan myös kesän aikana liikkuville, jotka etsivät sopivia ruoka- tai ajanviettopaikkoja.
Tavoitteen pohjalta oli hyvä lähteä rakentamaan itse kampanjaa, koska tunnistetut kohderyhmät tavoittaisi hieman erilaisilla medioilla.
– Tavoitteenamme on potentiaalisten asiakkaiden löytäminen ja olemme vuosien varrella huomanneet monipuolisten paikallisten mediaratkaisujen tavoittavan tällä seudulla parhaiten. Luotimme siihen myös kesäkampanjoinnissa, kun halusimme ravintoloidemme pöytien täyttyvän. Ja täyttyiväthän ne, hymyilee Yöpuu Yhtiön liiketoimintajohtaja Aino Pärnänen.
Kampanjan rakentuminen
Monikanavaisuuden teho perustuu siihen, että useilla kohtaamispisteillä ja toistoilla luodaan mieleenpainuvaa markkinointia, joiden avulla päästään lopulta ostavaan asiakkaaseen.
Markkinointi aloitettiin toukokuun loppupuolella digikampanjalla ksml.fi -näköislehdessä ja bussimedialla Jyväskylän kaupunkialueella. Bussimediassa kampanja jatkui läpi kesän.
Kampanjaa jatkettiin display-mainonnalla ja ulkomainonnassa bussimedia sai kumppanikseen Big One -median suuren mainospinnan kaupungin keskustassa. Mainonta molemmissa kanavissa jatkui vilkkaimman kesäsesongin ajan.
Kesäkuussa kampanjaa laajennettiin kuulumaan Radio Keskisuomalaisessa ja kuukauden loppupuolella innostettiin kaupunkilaisia kesäterassille osallistumalla paras terassi -äänestykseen Suur-Jyväskylän Lehdessä.
Näin rakennettuna tavoitettiin sekä paikkakunnan omat asukkaat että alueella kesää viettävät lomailijat.
Tehokasta mainontaa
Paikallisten medioiden hyödyntäminen osoittautui todella tehokkaaksi. Kiinnostuksen lisääntymisestä kertoivat hyvät digimainonnan luvut, mutta tärkeintä yritykselle oli, että se onnistui kuljettamaan asiakkaat myös paikalle asti, eli niin sanottuun ostopäätökseen.
Markkinoinnin onnistumista voidaankin tarkastella ostopolun eri vaiheiden mukaan, ja Yöpuu Yhtiön tapauksessa voidaan yksinkertaistettuna sanoa, että onnistuminen tapahtui sekä alkupäässä että ostopolun lopussa.
Laajalla tavoittavuudella saatiin lisättyä tietoisuutta ja tunnettuutta, kiinnostuksen lisääntymisestä kertoi erinomaiset digimainonnan luvut ja palveluiden käyttäminen osoitti, että mainonnalla onnistuttiin saamaan myös toimintaa aikaiseksi, joka on yleensä markkinoinnin haasteellisin osuus.
– Läpi kesän jatkunut ja vaiheittain toteutettu monikanavainen kampanja jopa ylitti tavoitteet. Uusien asiakkaiden määrä lisääntyi merkittävästi. Välisivun mainos Bistron saunatiloista kasvatti heti kyselyiden määrää ja lisäksi kiinnostusta saunaa kohtaan, Pärnänen kertoo tuloksista.
– Bistron asema paikallisena kohtaamispaikkana on saanut vankan jalansijan, ja asiakkaat ovat todella löytäneet palveluiden pariin, Pärnänen iloitsee.
Onnistunut mainonta pähkinänkuoressa:
- tunnista haaste tai ongelma
- määrittele tavoite ja kohderyhmä
- kuvaa asiakkaan ostopolku ja tunne oston esteet
- suunnittele oston esteisiin vastaavat pääviestit
- tunnista ja valitse ostopolkua tukevat mediat ja kanavat sen eri vaiheisiin
Näin kuvattuna mainonta saattaa vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta sitä se harvoin on. Usein suunnittelussa asiantuntijan apu on ratkaiseva tekijä onnistuneen kampanjan luomiseksi.
Haluatko sinäkin kasvattaa liiketoimintaasi markkinoinnin avulla? Jätä lyhyt kuvaus mainostarpeestasi alla olevalla lomakkeella, niin suunnitellaan sinulle toimiva kokonaisuus. Yhteydenottopyynnön jättäminen ei sido sinua mihinkään.